فراتر از فشن؛ چگونه مجله وگ بریتانیا با عکس های سپتامبر 1941 به جنگ روانی نازی ها رفت؟

عصر ایران یکشنبه 27 مهر 1404 - 23:28
در سپتامبر 1941، وگ بریتانیا تحت سردبیری آدری ویترز، مجموعه ای از عکس ها را منتشر کرد که مرزهای روزنامه نگاری و تبلیغات جنگی را جابجا کرد.

عصر ایران - «مد نابود شدنی نیست» عنوان شعارگونه یک مجموعه عکس تاریخی بود که توسط سیسیل بیتون (Cecil Beaton)، عکاس مشهور انگلیسی، در طول جنگ جهانی دوم ثبت و در شماره سپتامبر 1941 مجله وگ بریتانیا منتشر شد. این مجموعه فراتر از عکسی ساده، یک بیانیه قدرتمند تصویری برای تقویت روحیه ملی و تبلیغات جنگی در اوج دوران «بلیتس» (بمباران شبانه لندن توسط آلمان نازی) به شمار می آمد.

محتوای مجموعه

این مجموعه شامل چند عکس بود که در مناطق بمباران شده لندن، به ویژه در میان ویرانه های بناهایی مانند کلیسای تمپل، گرفته شد. در تمامی تصاویر، یک مدل زن با ظاهری بی نقص و آراسته، لباس هایی از طراحان مطرح بریتانیایی آن زمان بر تن دارد و به صورت متفکرانه یا با حالتی استوار در مقابل ساختمان های ویران ایستاده است.

پیام و هدف

هدف سردبیر وقت وگ بریتانیا، آدری ویترز (Audrey Withers)، از انتشار این مجموعه این بود که نشان دهد حتی در اوج حملات و شرایط سخت جیره بندی، زندگی عادی، ظرافت، و صنایع خلاق (مانند مد) در بریتانیا ادامه دارد و روحیه مردم برای زیبایی و امید تسلیم وحشت جنگ نخواهد شد.

این مجموعه به عنوان بخشی از تلاش های وزارت اطلاعات بریتانیا برای حفظ روحیه عمومی تلقی می شد و به نوعی پیام «آرامش خود را حفظ کنید و ادامه دهید» را از طریق لنز دنیای مد منتقل می کرد.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.