وی افزود: ظرفیتهای کشور در این زمینه بینظیر است. گردشگری مصداق بارز صادرات خدمات است؛ زیرا برخلاف صادرات کالا که از کشور خارج میشود، در اینجا ما در داخل کشور میزبان هستیم و همین میزبانی، ارزآوری برای ایران به همراه دارد. دهقاندهنوی با اشاره به اقدامات سازمان توسعه تجارت در حمایت از بخش گردشگری گفت: در سالهای گذشته همکاری خوبی میان دو مجموعه وجود داشته است. یکی از گامهای موثر، به رسمیت شناختن صادرات خدمات گردشگری در کمیته ماده ۵ و تشکیل پروندههای سالانه برای فعالان این بخش بود تا بتوانند گواهی صادراتی دریافت کرده و از مزایای صادرکننده نمونه و مشوقهای صادراتی بهرهمند شوند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ پرداخت مشوقهای صادراتی که در سال ۱۴۰۲ متوقف شده بود، احیا شد و تخصیص مشوقها به بخش گردشگری آغاز گردید. تاکنون ۳۱ پرونده در حوزه گردشگری عمومی و ۶ پرونده در بخش گردشگری سلامت تشکیل شده و مشوقهای صادراتی خود را دریافت کردهاند. وی با تاکید بر ضرورت استفاده از روشهای نوین توسعه بازار افزود: برای پیشرفت در صادرات خدمات گردشگری باید از مدلهای علمی مانند بازاریابی بینالمللی، واسطههای صادراتی، شرکتهای مدیریت صادرات و تشکیل کنسرسیومها استفاده کنیم. این روشها در دنیا تجربهشده و نتایج قابلتوجهی داشتهاند و ما نیز باید به سمت چنین سازوکارهایی حرکت کنیم.
انوشیروان محسنیبندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اهمیت همکاری میان بخش گردشگری و سازمان توسعه تجارت گفت:این سازمان یکی از نهادهای کلیدی کشور است که در صورت فراهم شدن ابزارها و تمهیدات لازم،میتواند زمینهساز تحولات اساسی در حوزه اقتصاد ملی شود. وی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در دولت چهاردهم، راهبردهایی برای تحول در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است که مهمترین آنها تغییر نگاه نظام حکمرانی به اهمیت گردشگری است. خوشبختانه دکتر پزشکیان، رئیسجمهور، در اغلب سفرهای استانی خود بر توسعه تبادلات گردشگر با کشورهای هدف تاکید ویژهای داشتهاند و شخصا در جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر حضور یافتند.