به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روستای شفیعآباد در حاشیه کویر لوت، به عنوان یکی از «روستاهای جهانی گردشگری» توسط سازمان جهانی گردشگری (UN Tourism) معرفی شد؛ جایگاهی که حاصل بیش از دو دهه تلاش جامعه محلی برای پیوند دادن گردشگری، حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار است.
به گفته حجت ابراهیمیزاده، کارشناس معاونت گردشگری کرمان، این روستا با وجود بافتهای خشتی، کوچههای باریک، قلعه قاجاری و نخلستانهای کهن، نمونهای شاخص از معماری و زیست پایدار در اقلیم خشک و کویری ایران است.
اما عوامل دیگری نیز در نزدیک شدن این روستا به شاخصهای جهانی اثرگذار بود. در روستای شفیع آباد، گردشگری به عنوان رکن اصلی توسعه، از سال 1382 به چرخه اقتصادی روستا وارد شد و پذیرای نخستین گردشگران بود. با توسعه گردشگری بخش قابل ملاحظهای از درآمد اهالی روستا به تدریج از این طریق تامین شد.
محمد جهانشاهی، رئیس کمیته ملی طبیعتگردی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جایگاه جهانی شفیع آباد را نتیجه بیش از ۲۵ سال تلاش مستمر در شهداد، تکاب و شفیع آباد میداند که از دهه 90 دچار یک تحول بزرگ شدند. به گفته او زنجیرهای از فعالیتهای اقتصادی پایدار در کنار همدیگر، این روستا را به ارزش جهانی رسانده است. او معتقد است در کنار گردشگری، صنایعدستی و تولیدات بومی نیز در این زنجیره نقش محوری دارند.
رویداد ملی ماراتن کویر لوت، دیگر اتفاقی بود که بر عملکرد این روستا و رسیدن به جایگاه جهانی اثرگذار بود. این رویداد نخستن بار با حضور 50 دونده در سال 1395 آغاز شد و در سال جاری تعداد دوندگان در آن به بیش از 600 نفر رسید.
توجه به حیات «آب» دیگر موضوعی بود که بر توجه جهانی به شفیعآباد اثرگذار بود، مردم شفیع آباد ارزش «آب» را میدانستند. آن زمان که سدها و خاکریزها و طرحهای توسعه آب جای خود را به قناتها دادند، آنها میدانستند که راهِ زیستن در غیرقابل سکونتترین نقطه کرمان، جایی که کویر از خط الراس انتهایی آن شروع میشود، حفاظت از آب است، به همان شیوهای که نیاکانشان انجام داده بودند.
اقتصاد روستا با مشارکت زنان و مردان میچرخد و سهمِ آب نیز در این چرخه لحاظ میشود. 12 سال پیش، زمانی که زنان گروه «گوجینو» تصمیم گرفتند صنایع دستی روستا را که شامل پته دوزی و حصیربافی بود، احیا کنند، آنها خواهان مشارکت در حفاظت از قناتها شدند. آنها 15 درصد از سهم فروش محصولات را برای احیای قناتها اختصاص دادند و در این سالها توانستند جان 8 قنات را نجات دهند.
زنجیره گردشگری در این روستا با مجموعهای از فعالیتهای فرهنگی، مشارکتی و ورزشی در حال تامین حیات پایدار برای اهالی آن است.
سازمان جهانی گردشگری در انتخاب روستاهای جهانی گردشگری معیارهایی دارد که با هدف به حداکثر رساندن سهم گردشگری تدوین شدهاند. این معیارها بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی را در برمیگیرد و بر همه ابعاد توسعه یک روستا تمرکز دارد.
به گزارش اکو ایران، از جمله معیارها برای روستاهای جهانی گردشگری، کاهش نابرابری درآمد و توسعه در منطقه، توانمندسازی زنان و جوان و ایجاد تحول روستاها است.
توجه به زیرساختهای ارتباطی، دسترسی به امور مالی، امکان سرمایهگذاری و دیجیتالی شدن در زمینههای فناوری و لجستیک نیز از جمله معیارهای جهانی برای معرفی روستاهای نمونه گردشگری است.