چین به عنوان یکی از پیشگامان فناوری و زیرساختهای ریلی، تجربه و دانش فنی گستردهای دارد که میتواند به بهبود کیفیت و سرعت ساخت خطوط ریلی در ایران کمک کند. انتقال فناوری، تامین تجهیزات پیشرفته و مدیریت پروژههای کلان، از جمله مزایای این همکاری به شمار میرود.
در کنار فناوری، سرمایهگذاری مشترک نیز نقش مهمی در پیشبرد پروژههای ریلی دارد. همکاری با چین میتواند منابع مالی مورد نیاز برای احداث خطوط ریلی جدید، بازسازی شبکههای موجود و توسعه ناوگان را فراهم کند و فشار اقتصادی ناشی از تحریمها را کاهش دهد.
همچنین، تعامل مستمر با شرکای استراتژیک میتواند ایران را در مسیر استانداردسازی و ارتقای ایمنی شبکه ریلی قرار دهد. تجربه چین در مدیریت حمل و نقل ریلی پرسرعت و سیستمهای کنترل پیشرفته میتواند به کاهش حوادث و افزایش کارایی خطوط کمک کند.
افزون بر این، همکاریهای منطقهای و بینالمللی باعث تقویت جایگاه ایران در کریدورهای ترانزیتی و شبکههای حمل و نقل بینالمللی خواهد شد. توسعه خطوط ریلی با مشارکت کشورهای متحد، میتواند فرصتهای صادراتی و ترانزیتی بیشتری برای ایران ایجاد کند و نقش آن را در لجستیک منطقهای پررنگتر نماید.
در نهایت، کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که موفقیت پروژههای کلان ریلی در شرایط تحریمی بدون همکاری با شرکای استراتژیک تقریباً غیرممکن است. ایجاد توافقات بلندمدت، تبادل فناوری و سرمایهگذاری مشترک، تنها راهکارهای پایدار برای توسعه حمل و نقل ریلی و حفظ رشد اقتصادی کشور در شرایط دشوار است.
معاون راهآهن از ایجاد زیرساخت جدید تامین مالی از طریق بورس و ۶ بانک، برای پروژههای ریلی خبر داد.
نورالله بیرانوند، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راهآهن از تامین مالی جدید برای پروژه ریلی خبر داد و گفت: با استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه و به همراه ۶ بانک در حال ایجاد زیر ساخت تامین مالی جدید برای پروژههای ریلی هستیم.
وی تاکید کرد: با این زیرساخت جدید، تمام نیاز تامین مالی صنعت ریلی برآورده میشود و این زیرساخت در واقع ظرفیت تامین مالی را ایجاد میکند و اعداد و ارقام قابل توجهی در این زیرساخت میگنجد.
معاون راهآهن ادامه داد: اجرای تنها یک پروژه خط آهن دوم بافق-سنگان به سرمایه ٧٠ هزار میلیارد تومانی نیاز دارد که تامین مالی آن در دستور کار قرار گرفته اما طبیعتاً اجرای تمام این پروژهها با اعتبارات دولتی قابل اجرا نیست، از این رو زیرساختی برای تامین مالی پروژههای ریلی طراحی کردهایم.
بیرانوند درباره تامین مالی خارجی در شرایط فعالسازی مکانیسم ماشه گفت: مواردی از تامین مالی خارجی در حال بررسی و اجرا است که جزییات آن جنبه اطلاعرسانی ندارد و اتفاقا در همین وضعیت، شرایط تامین مالی خارجی بهتر هم شدهاست.
وی افزود: ریل و حمل و نقل ریلی ایران در کریدورهای بینالمللی نقش بسیار بسزایی را ایفا میکند از این رو، اجرای پروژههای صنعت ریلی در ایران برای بسیاری از کشورها مهم است.
معاون راهآهن گفت: مبالغی از محل استجازه رهبری برای تزریق درآمدهای نفتی در بخش ریلی فعال شدهاست و موضوع تامین مالی را محدود به یک روش و اتصال یک منبع نکردهایم و همزمان از چند روش تامین مالی پروژههای مهم ریلی را در دست اجرا داریم.
همچنین روز چهارشنبه، قائم مقام واگنسازی تهران از اجرای رسمی فاینانس ٩٠٠ میلیون یورویی چین برای پروژه ریلی خبر داد و گفت: چین پذیرفته ٨۵ درصد این مبلغ را فاینانس کند و از هفته گذشته اجرای این پروژه شروع و محموله اول آن هم بهمن ماه از چین وارد کشور میشود.