لامبورگینی از برنامه‌های برقی‌سازی فاصله گرفت

دنیای اقتصاد دوشنبه 28 مهر 1404 - 00:21
دنیای اقتصاد: استفان وینکلمن، مدیرعامل لامبورگینی، اعلام کرده است که مشتریان این برند هنوز به «صدا و حس» موتورهای بنزینی علاقه‌مندند و به همین دلیل این شرکت دست‌کم برای یک دهه آینده از این موتورها استفاده خواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی در نمایشگاه لندن گفت که اشتیاق عمومی برای خودروهای برقی رو به کاهش است و این موضوع فرصتی برای تمرکز بر قدرت و هیجان موتورهای هیبریدی فراهم کرده است.به گفته وی، لامبورگینی ماه آینده درباره سرنوشت مدل جدید لانزادور تصمیم خواهد گرفت و هنوز مشخص نیست که این خودرو کاملا برقی خواهد بود یا یک هیبرید شارژی. وینکلمن تاکید کرد که لامبورگینی از نظر اجتماعی مسوولیت‌پذیر است، اما با توجه به حجم تولید پایینش، تاثیر محدودی بر محیط زیست دارد.

به گزارش BBC، لامبورگینی که از سال ۱۹۹۸ زیرمجموعه گروه فولکس‌واگن است، اکنون سه مدل اصلی دارد: تمراریو و روئلتو که هر دو سوپراسپرت و هیبریدی شارژی هستند و می‌توانند برای مسافت‌های کوتاه تمام‌برقی حرکت کنند، و ویروس، شاسی‌بلند لوکسی که هم به صورت بنزینی و هم هیبریدی عرضه می‌شود و بیش از نیمی از فروش شرکت را تشکیل می‌دهد. افزون بر این، مدل خاص فنومنو با حداکثر سرعت بیش از ۳۴۶ کیلومتر در ساعت و قیمت بیش از چهار‌میلیون دلار در تیراژ محدود سی دستگاه تولید خواهد شد.

دو سال پیش، این شرکت برنامه داشت نسخه تمام‌برقی ویروس را تا سال ۲۰۲۹عرضه کند، اما این طرح کنار گذاشته شد و بعید است تا پیش از ۲۰۳۵ مدل تمام‌برقی لامبورگینی به بازار بیاید. آینده پروژه گرند تورر جدید لانزادور نیز در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.وینکلمن می‌گوید تقاضا برای خودروهای برقی کاهش یافته و ادامه تولید موتورهای بنزینی برای موفقیت شرکت حیاتی است، چرا که مشتریان هنوز به هیجان و صدای این موتورها وابسته‌اند.

این موضع در تضاد با سیاست رقیب ایتالیایی این شرکت یعنی فراری است که نخستین خودروی تمام‌برقی خود با نام التریکا را برای سال آینده آماده می‌کند.وی در عین حال تاکید کرد که لامبورگینی فشارهای جهانی برای کاهش آلاینده‌ها را نادیده نمی‌گیرد، اما افزود در بازاری که سالانه ۸۰‌میلیون خودرو تولید می‌شود، سهم ده‌هزار دستگاهی این برند تاثیر چشم‌گیری ندارد. در حالی‌ که فروش خودروهای بنزینی و هیبریدی قرار است از سال ۲۰۳۵ در اتحادیه اروپا و بریتانیا ممنوع شود، خودروسازان لوکس مانند لامبورگینی فعلا از این قانون مستثنا هستند. این شرکت که سال گذشته تنها ۷۹۵ خودرو در بریتانیا فروخت، فعلا می‌تواند به تولید مدل‌های بنزینی خود ادامه دهد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.