به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، صدیف بیکزاده در پنجمین نشست از سلسله نشستهای ۷ روز با صادرات در نشست «رویدادهای تجاری، پیشران توسعه صادرات» اظهار کرد: در تقویم رسمی کشور روزی به نام روز ملی صادرات نامگذاری شده تا علاوه بر ارائه دستاوردهای حوزه صادرات، روشها و الگوهایی معرفی شود که بنگاههای اقتصادی، بهویژه بنگاههای کوچک و متوسط، بدانند ورود به عرصه صادرات امری پیچیده یا دستنیافتنی نیست.
به گفته وی؛ هر روز باید روز صادرات باشد؛ اما روز ملی صادرات نقطه عطفی برای بازنگری در سیاستها و برنامهریزی برای آینده این حوزه است.
مشاور وزیر صمت با اشاره به جایگاه ویژه صادرات در شرایط تحریم، گفت: اهمیت صادرات باید برای فعالان اقتصادی تبیین و مسیر حضور آنان در بازارهای جهانی هموار شود.
بیکزاده به تجربه کشورهای موفق در حوزه صادرات اشاره کرد و گفت: این کشورها از طریق آموزشهای ساده، کارگاههای عملی و انتقال تجربیات، توانستهاند بنگاههای خود را به صادرات موفق برسانند. در ایران نیز برگزاری کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی در روز ملی صادرات میتواند نقشی موثر در افزایش آگاهی و مهارت صادرکنندگان ایفا کند.
وی با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور وابسته به رشد صادرات است، گفت: برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی، نیازمند رشد سالانه ۲۳ درصدی صادرات هستیم. اگر منابع ارزی از طریق صادرات تامین نشود، حتی واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
رئیس هیأتمدیره شرکت نمایشگاههای بینالمللی با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات غیرنفتی افزود: شعار قدیمی «بستن چاههای نفت و حرکت به سمت صادرات غیرنفتی» باید در عمل محقق شود و به نظر میرسد صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای موثر در این مسیر هستند. در واقع رویدادهای تجاری و نمایشگاهها فرصتی فراهم میکنند تا بنگاههای اقتصادی بتوانند محصولات خود را معرفی کرده و با مشتریان خارجی ارتباط مستقیم برقرار کنند.