دیوارنگارههای تبلیغاتی عراق در زمان جنگ با ایران (۱۹۸۰-۱۹۸۸) نقش مهمی در القای پیامهای سیاسی و جنگی رژیم بعث به رهبری صدام حسین داشت. این دیوارنگارهها که با هدف تهییج افکار عمومی، تقویت روحیه سربازان و مشروعیتبخشی به جنگ طراحی میشدند، بر دو محور اصلی استوار بودند:
1. ناسیونالیسم پانعربی:
عراق، خود را رهبر جهان عرب و مدافع حقوق اعراب در برابر ایران معرفی میکرد.
تصاویری از صدام حسین در قامت یک رهبر کاریزماتیک و نجاتدهنده اعراب، در حال رهبری سپاهیان عراق، به وفور به چشم میخورد.
ارجاع به تاریخ باستان بینالنهرین، از جمله دوران بابل و آشور، برای القای هویت تاریخی و ملی عراق مورد استفاده قرار میگرفت.
2. بدنامسازی ایران و رهبران آن:
تبلیغات عراق، ایران را کشوری توسعهطلب، جنگطلب و غیرعرب معرفی میکرد.
تصاویر رهبران ایران، به ویژه امام خمینی، با چهرهای خصمانه و شیطانی به تصویر کشیده میشد.
بهکارگیری نمادهای مذهبی برای بدنامسازی دشمن نیز رواج داشت؛ هرچند که عراق در آغاز جنگ بر ایدئولوژی سکولار تأکید میکرد.
دنیای قدیم