محبوب‌ترین خوراکی در طرح کالابرگ الکترونیک

عصر ایران سه شنبه 29 مهر 1404 - 17:36
براساس یک نظرسنجی از مشمولان کالابرگ الکترونیک روغن، قندوشکر و تخم‌مرغ بیشترین سهم خرید را داشته‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش نظرسنجی از مشمولان طرح کالابرگ را در خصوص نحوه اجرا منتشر کرده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد خانوارهایی که درآمد کمتری دارند از طرح استقبال بیشتری کرده و کالاها را دریافت کرده‌اند و در مقابل افراد با درآمد بالاتر، کمتر از این طرح استقبال کرده‌اند.

به گزارش ایران، طبق اظهار پاسخگویان، به لحاظ وضعیت درآمد، 43.4 درصد به طور متوسط کمتر از 12 میلیون تومان، 34.9 درصد 12 تا 18 میلیون تومان، 13.8 درصد 18 تا 25 میلیون تومان و 5.2 درصد به طور متوسط 25 میلیون تومان یا بیشتر درآمد دارند.

اجرای سه نوبت کالابرگ در یک سال گذشته

در نظرسنجی از مشمولان طرح کالابرگ، با هدف بررسی میزان استفاده شهروندان مشمول دریافت کالابرگ از این طرح، سطح رضایتمندی آنان از اجرای طرح کالابرگ و شناسایی چالش‌ها و موانع احتمالی در فرآیند بهره‌برداری از آن انجام شده است. 

در یک سال گذشته طرح کالابرگ در سه نوبت اجرا شده است: مرحله اول در اسفند پارسال، مرحله دوم در فروردین‌ماه و مرحله سوم نیز در حال اجراست. از بین سه نوبت اجرای کالابرگ، 83.9 درصد از مشمولان طرح اعلام کرده‌اند در نوبت اسفندماه، 88.1 درصد در نوبت فروردین‌ماه و 60.8 درصد در نوبت مردادماه از آن استفاده کرده‌اند. پایین بودن درصد نوبت سوم می‌تواند ناشی از ادامه داشتن زمان استفاده از طرح باشد.

روغن با ۸۷.۵ درصد در صدر سبد خرید کالابرگ قرار داشته و گوشت با ۳۶.۱ درصد کمترین استقبال را داشته است

استقبال مشمولان از برخی کالاها بیشتر و از بعضی کمتر است. خرید روغن در صدر سبد خرید کالابرگ بوده و گوشت کمترین استقبال را داشته است. به این صورت که «روغن» توسط 87.5 درصد، «قند و شکر» توسط 66.5 درصد، «تخم‌مرغ» توسط 62.7 درصد، «لبنیات» توسط 57.5 درصد، «حبوبات» توسط 56.7 درصد، «برنج» توسط 55.8 درصد، «مرغ» توسط 55.2 درصد و «گوشت» توسط 36.1 درصد از مشمولان طرح با استفاده از کالابرگ خریداری شده است.

یک‌سوم از پاسخ‌دهندگان (33.4 درصد) اعلام کردند کالاهای خریداری شده با کالابرگ اصلاً برای تأمین نیازهای یک ماه خانواده کافی نبوده است، 56.1 درصد تا حدی کافی بوده و 8.7 درصد کالاها را کافی اعلام کردند.

در میان اطرافیان، 84.4 درصد مشاهده نکرده‌اند کسی کالابرگ خود را در ازای پول نقد واگذار کرده باشد و 89.8 درصد با این کار مخالف بوده‌اند. دهک‌های اول و دوم بیشتر معتقدند کالابرگ فقط باید به خانواده‌های کم‌درآمد تعلق گیرد، در حالی که دهک‌های ۳ تا ۷ معتقدند کالابرگ برای همه افراد جامعه است. نزدیک به سه‌چهارم (72.8 درصد) باور دارند افراد کم‌درآمد باید سهمیه بیشتری دریافت کنند و 25.9 درصد ترجیح می‌دهند همه به یک میزان سهمیه دریافت کنند.

ارزیابی عدالت در دهک‌بندی اقتصادی

موجود نبودن برخی اقلام، محدود بودن خرید به ۱۱ قلم مواد خوراکی، شلوغی و صف‌های طولانی و مشخص نبودن راه‌های ثبت شکایات، از مشکلات مشاهده شده است.

نزدیک به دو سوم (64.2 درصد) اذعان کرده‌اند کالابرگ به درستی به مستحقان تعلق گرفته است. دهک‌بندی اقتصادی از نظر 19.2 درصد اصلاً عادلانه ارزیابی نشده و 45.9 درصد کمی و 29.2 درصد زیاد یا خیلی زیاد عادلانه دانسته‌اند. هرچه درآمد خانواده بیشتر است، تهیه مواد غذایی با درآمد شخصی بیشتر و استفاده از کالابرگ کمتر می‌شود.

نیمی از مشمولان طرح (52.4 درصد) ابراز رضایت «زیاد» یا «خیلی زیاد» از اجرای طرح کرده‌اند. 38.8 درصد رضایت کمی و 7.6 درصد اصلاً راضی نبوده‌اند. هر چه دهک درآمدی پایین‌تر باشد، رضایت بیشتری از طرح کالابرگ وجود دارد.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.