محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور در مراسم گرامیداشت روز ملی آمار و برنامهریزی که در سالن غدیر سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، با اشاره به اهمیت استفاده از دیدگاههای مدیران و کارشناسان سابق سازمان برنامه و بودجه، بیان کرد: شاید بهترین قدردانی از مدیران و کارشناسان سابق این باشد که بعد از پایان دوره خدمت، از فکر و تجربه آنها استفاده شود، شاید هم بدترین عقوبت، خانهنشینی یک کارشناس باشد، درخواست من این است که سازمان برنامه و بودجه یک اتاق فکر غیررسمی برای همفکری مدیران و کارشناسان سابق تشکیل دهد.
معاون اول رئیسجمهور خاطرنشان کرد: بسیاری از دستاوردها و جهشهای علمی در قرن 20 و جهشهای فناوری در قرن 21 حاصل همین همفکریها بوده است، ما هم در برنامهریزیها به تجربیات، نقطهنظرات و نقدهای جدی مدیران و کارشناسان سابق سازمان برنامه و بودجه نیازمندیم تا برنامههایی تهیه کنیم که در تحقق آنها موفق باشیم.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 70 سال در کشورمان تاریخ برنامهریزی داریم و 6 برنامه قبل از انقلاب و 7 برنامه هم بعد از انقلاب اسلامی نوشته شده است که اولین برنامه توسعه قبل از انقلاب و اولین برنامه بعد از انقلاب اسلامی اجرایی نشد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی عدهای سازمان برنامه و بودجه را مخل فعالیتها میدانستند که نتیجه این دیدگاه این شد که برنامه اول پیشرفت نوشته شد ولی ابلاغ نشد که باید تحلیل شود چرا این اتفاق افتاد.
عارف با اشاره به اهمیت چگونگی تهیه برنامههای کشور، خاطرنشان کرد: این پرسش مطرح است؛ آیا یک نهاد بهلحاظ قانونی حق دارد هر موضوعی را به قانون تبدیل کند؟ قانونگذار باید بیش از همه به حرمت قانون توجه کند زیرا در برخی موارد قانون وضعشده قابلیت اجرایی ندارد، قانون باید براساس امکانات، واقعیات و دادهها وضع شود.
معاون اول رئیسجمهور در ادامه با اشاره به شرایط روی کار آمدن دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: ما از روز اول با جنگ مواجه بودیم و مهمان رسمی ما شهید شد. در این شرایط هنر دولت و سازمان برنامه و بودجه این بود که با اقدامات خود در کشور آرامش را برقرار کند. دولت برای شرایط جنگی برنامه داشت و آن برنامه را در آن 12 روز اجرایی کرد. سازمان برنامه و بودجه هم بهخوبی توانست منابع را در محل خود تخصیص دهد و عملکرد موفقی داشته باشد.
وی با بیان خاطرهای از دوران مسئولیت خود در سازمان برنامه و بودجه گفت: من پس از حضور در این سازمان خیلی زود به این نتیجه رسیدم که این سازمان نباید با سایر دستگاهها رقابت داشته باشد. سازمان برنامه و بودجه مسئول تحقق برنامه پیشرفت کشور است و سایر دستگاهها کارگزار این سازمان هستند و در واقع این سازمان باید در قبال میزان اجرایی شدن برنامه پاسخگو باشد، بنابراین ما رویکرد رفیق بودن با دستگاهها را انتخاب کردیم و جواب هم گرفتیم و برای اولین و آخرین بار به این موفقیت رسیدیم که آییننامههای اجرایی بودجه سال 1380 در اسفند 1379 ابلاغ شد، امروز هم همین رویکرد در سازمان برنامه و بودجه دنبال میشود.