با یک میلیارد تومان چه خودروهایی می‌توان خرید؟ | بهترین گزینه‌های اتومات در بازار +اینفوگرافیک

اقتصادنیوز چهارشنبه 30 مهر 1404 - 07:03
اقتصادنیوز: ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و نبود تنوع کافی در میان محصولات داخلی، به‌خصوص خودروهای اتومات، باعث سردرگمی بسیاری از خریداران در انتخاب میان خودروهای کارکرده خارجی و خودروهای صفر کیلومتر داخلی شده است. این وضعیت، موجب شده تا یافتن خودرویی مناسب از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش به یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان بازار خودرو تبدیل شود.

به گزارش اقتصادنیوز؛ در شرایط فعلی بازار، خودروهای اتوماتیک به دلیل اختلاف قیمت چشمگیر میان مدل‌های صفر و کارکرده، بیش از خودروهای دنده‌ای با استقبال خریداران مواجه شده‌اند. با این حال، انتخاب گزینه‌ای مناسب همچنان یکی از چالش‌های مهم برای مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود.

فعالان بازار خودرو معتقدند، این تقابل انتخاب، باعث شده تا بسیاری از خریداران برای اتخاذ تصمیم نهایی، نیازمند بررسی دقیق‌تر شرایط بازار، اولویت‌های فردی و مقایسه جامع میان گزینه‌های موجود باشند.

در این گزارش، «اقتصادنیوز» به بررسی خودروهای اتومات کارکرده موجود در بازار با رنج قیمتی 500 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان پرداخته است. 

خودروهای اتومات کارکرده

در میان خودروهای اتومات کارکرده که کمتر از 10 سال از ساخت آنها گذشته باشد، با بودجه مدنظر خریداران می‌توانند «ام جی3 (3 MG)» ، «برلیانسH320»، «تندر90 پلاس»، «جک j4» و «تارا» را انتخاب کنند.

در میان خودروهای مورد بررسی، «ام جی3(3 MG)» مدل 2015 یک خودروی هاچ‌بک شهری جمع‌وجور با موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی است که 107 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و شتاب صفر تا100 آن 11.5 ثانیه است. این خودرو مجهز به گیربکس 5 دنده اتوماتیک (AMT) است.

«برلیانسH320» یکی دیگر از خودروهای اتومات موجود در بازار است که متقاضیان می‌توانند آن را برای خرید انتخاب کنند. سایپا از سال ۱۳۹۳ شراکت خود را با کمپانی چینی برلیانس اتو پایه‌گذاری کرد که نتیجه این مشارکت، به مونتاژ انواع برلیانس در ایران منجر شد.

در این راستا برلیانس H320 از اواسط سال ۱۳۹۴ ابتدا از سوی سایپا و سپس توسط پارس خودرو وارد بازار شد که با توجه به قیمت رقابتی و برخورداری از ظاهر نسبتا مدرن‌تر در مقایسه با محصولات همرده داخلی، با استقبال نسبتا مناسب مشتریان روبرو شد. محصولات سری اچ ۳۰۰ ابتدا همراه با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری عرضه شدند که به دلیل عدم توانایی فنی مطلوب با نمونه ۱.۶۵ لیتری و جعبه‌دنده اصلاح‌شده جایگزین شدند.

خبر مرتبط
رشد قیمت‌ در بازار خودرو در هفته‌ای پرتلاطم | شاهین 25 میلیون گران شد+جدول

اقتصادنیوز: بازار خودرو، همانند بازار ارز، هفته گذشته را با نوسانات محسوس پشت سر گذاشت؛ نوساناتی که ریشه در عوامل اقتصادی، روانی و سیاسی داشت.

«ال۹۰» هم یکی از خودروهای مونتاژی پرطرفدار بازار ایران به‌شمار می‌رفت؛ اما این محصول فرانسوی، پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، به سرعت از خطوط تولید خودروسازان داخلی خارج شد.

مونتاژ این خودرو از سال ۱۳۸۶ در پارس‌خودرو و ایران‌خودرو آغاز شد. در ادامه، نسخه ارتقایافته آن با نام "تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک" از سال ۱۳۹۶ وارد خط تولید ایران‌خودرو شد و تولید آن تا سال ۱۳۹۸ ادامه یافت. تندر ۹۰ پلاس در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شد که مطابق انتظار، مدل اتوماتیک آن با استقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه شد.

یکی دیگر از خودروهای اتومات کارکرده موجود در بازار «جک J4» است که از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۴۶ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. قدرت موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT با حالت‌های رانندگی اسپرت و برفی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این ترکیب برای یک سدان اقتصادی شهری طراحی شده و عملکردی قابل‌قبول در رانندگی روزمره ارائه می‌دهد، اما برای رانندگی‌های پرشتاب یا خارج از شهر چندان مناسب نیست. شتاب صفر تا صد این جک J4 کرمان موتور حدود ۱۱ ثانیه است.

«تارا اتومات» یکی دیگر از خودروهای اتوماتیک داخلی است که نسبت به خودروهای مونتاژی، در مدل‌های جدیدتر و با سال ساخت پایین‌تر، راحت‌تر در بازار یافت می‌شود. تارا از پلتفرم FP1 که متعلق به پژو ۳۰۱ است استفاده می‌کند. موتور این خودرو tu5 پلاس نام دارد و این امر موجب شد تا برخی از فعالان بازار پلت‌فرم این خودرو را یکی از بهترین پلت‌فرم‌های ایران خودرو بنامند.

خودرو یک میلیاردی

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.