استقرار پروژه شهر لجستیک، به شرکتها و تولیدکنندگان این امکان را میدهد که فعالیتهای حملونقل و توزیع خود را در یک محیط متمرکز و استاندارد انجام دهند. این تمرکز باعث کاهش هزینههای لجستیکی، صرفهجویی در زمان حمل کالا و کاهش نیاز به فضاهای پراکنده انبارداری در سطح شهر میشود. در نتیجه، بهرهوری کل شبکه توزیع کالا در تهران به شکل قابل توجهی افزایش مییابد.
یکی دیگر از مزایای این پروژه، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای بخشهای مختلف اقتصادی است. شهر لجستیک نیازمند نیروهای متخصص در مدیریت انبار، حملونقل، فناوری اطلاعات و خدمات پشتیبانی است که میتواند فرصتهای شغلی متنوعی برای جوانان و متخصصان ایجاد کند.
همچنین، توسعه این پروژه باعث رشد صنایع وابسته مانند بستهبندی، حملونقل شهری و فناوریهای مدیریت زنجیره تأمین میشود.
از منظر دولت، شهر لجستیک به افزایش درآمدهای مالیاتی و عوارض شهری کمک میکند. با تمرکز فعالیتهای اقتصادی و تجاری در این شهرک، نظارت و کنترل مالیاتی و قانونی آسانتر شده و فرار مالیاتی کاهش مییابد. علاوه بر این، بهرهبرداری از زمینها و زیرساختهای شهری در قالب یک پروژه منظم و برنامهریزیشده، ارزش افزوده قابل توجهی برای اقتصاد پایتخت ایجاد میکند.
پروژه شهر لجستیک همچنین میتواند به کاهش آلودگی هوا و ترافیک در نقاط پرتردد تهران کمک کند. با انتقال فعالیتهای باربری و توزیع کالا به این منطقه متمرکز، تعداد سفرهای سنگین در داخل شهر کاهش یافته و میزان مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده کمتر میشود. این اقدام، علاوه بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان، به ارتقای تصویر شهری تهران در عرصه ملی و بینالمللی کمک میکند.
در نهایت، توسعه شهر لجستیک میتواند تهران را به یک هاب مرکزی حملونقل و توزیع کالا در سطح کشور و حتی منطقه تبدیل کند. این پروژه با فراهم کردن زیرساختهای مدرن و استاندارد، امکان ایجاد ارتباط مؤثر بین تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مصرفکنندگان را تسهیل میکند و نقش تهران را در زنجیره تأمین ملی و منطقهای تقویت میکند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت راهاندازی شهر لجستیک تهران، این پروژه را اقدامی فراملی و بینالمللی در توسعه حملونقل کشور دانست.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت راهاندازی شهرهای لجستیکی، اظهار کرد: شهر لجستیک تهران، پروژهای فراملی و بینالمللی در توسعه حملونقل کشور است. این پروژه نیازمند همکاری جدی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) است.
وی درباره پارک لجستیک کرمان نیز گفت: از مجموع اراضی موجود، برای احداث فاز نخست پارک لجستیک و توسعه ایستگاه راهآهن، زمین به مقدار لازم در نظر گرفته شود و الباقی برای فازهای بعدی توسعه این مرکز لجستیک، در اختیار استانداری کرمان قرار گیرد.
وی همچنین در خصوص پارک لجستیک همدان بر ضرورت تعلق اراضی به منابع طبیعی تأکید و خواستار بررسی مجدد مکانیابی این مرکز شد.
به گفته مهران قربانی، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی مطالعات مکانیابی ۲۱ مرکز لجستیک کشور در حال انجام بوده و ۱۷ مرکز نیازمند تکمیل اطلاعات هستند.