به گزارش مشرق، در آستانهی فرارسیدن سالروز تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا، یکی از دانشجویان پیرو خط امام و از چهرههای فعال انقلاب اسلامی میهمان برنامه «حضور» بود. دکتر عبدالحسین روحالامینی، از فعالان نهضت امام خمینی (ره)، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دورههای یازدهم و دوازدهم در گفتگو با «محمدحسین رنجبران» به بیان خاطراتی از روزهای تسخیر لانه جاسوسی، فضای انقلابی دهه شصت و دیدگاههای خود دربارهی مسائل روز کشور پرداخت.
نسل ما در بستر روحانیت انقلابی پرورش یافت
روحالامینی با اشاره به نحوهی شکلگیری گرایش نسل انقلابی دههی پنجاه به امام خمینی (ره)، تأکید کرد: ما به برکت روحانیت انقلابی و مبارز رشد کردیم.
وی با اشاره به دوران نوجوانی خود در آبادان گفت: در آن زمان، مرحوم آیتالله جمی شاخص جریان مبارز و نمایندهی حضرت امام در منطقه بود. از دوران دبیرستان با این مجموعه ارتباط داشتیم و در فعالیتهای فرهنگی و مذهبی مشارکت میکردیم.
روحالامینی افزود: در آبادان، جمعی از دانشجویان انقلابی مکانی به نام حسینیهی اصفهانیها را راهاندازی کرده بودند که شبیه حسینیهی ارشاد تهران، جلسات علمی و مذهبی متعددی در آن برگزار میشد. شخصیتهایی چون شهید مطهری، علامه جعفری، آیتالله سبحانی و آیتالله مکارم شیرازی در آنجا سخنرانی داشتند و فضای فکری و دینی پویایی ایجاد کرده بودند.
نمایندهی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حسینیهی اصفهانیها کتابخانهی فعالی داشت و یکی از پزشکان خیّر اصفهانی در آبادان، کتابهای اسلامی را با نصف قیمت در اختیار جوانان قرار میداد. ما علاوه بر مطالعه، در جلسات مذهبی و منابر علما نیز شرکت میکردیم. معلم قرآن ما مرحوم کیارش بود که بعدها در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی حضور یافت و در حادثهی هفتم تیر مجروح شد.
روحالامینی خاطرنشان کرد: همین شبکهی نشستها، حلقههای مطالعه و ارتباط با روحانیت، نسل ما را در دوران خفقان رژیم ستمشاهی شکل و به سمت آرمانهای امام خمینی (ره) سوق داد.
این مبارز انقلابی با اشاره به ریشههای فکری و عقلانی گرایش نسل انقلابی به امام خمینی (ره) گفت: حرکت ما صرفاً احساسی نبود؛ پشتوانهی فکری و تربیتی عمیقی داشت. چرا که در سالهای پایانی پیش از انقلاب، مرحوم آیتالله جمی علاوه بر فعالیتهای مبارزاتی، برای ما کلاسهای مقدماتی دروس حوزوی برگزار میکرد. درس مبادیالعربیه را به صورت دو نفره میخواندیم و همین ارتباط نزدیک با یاران امام باعث شد از چند سال قبل از پیروزی انقلاب، با فرهنگ و اندیشهی امام خمینی آشنا شویم.
ارتباط با مبارزان و چاپ اعلامیههای امام خمینی (ره)
روحالامینی با اشاره به فعالیتهای انقلابی جوانان آن دوران ادامه داد: در این مسیر با شماری از مبارزان آن زمان مانند محسن رضایی و شهید دقایقی که آن موقع دانشجو یا در شرایط فرار از ساواک بودند، ارتباط داشتیم. یکی از خاطرات آن دوران، ساخت یک دستگاه چاپ دستی برای تکثیر اعلامیههای امام خمینی بود که ابتدا از عراق و سپس از پاریس به دست ما میرسید.
حمایت مالی آیتالله جمی از فعالیتهای دانشآموزان انقلابی
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: روزی برای خرید یک دستگاه تایپ کوچک به سراغ مرحوم آیتالله جمی رفتیم و موضوع را مطرح کردیم. پس از نماز، ایشان دست ما را گرفتند و دیدیم که اسکناس ۵۰۰ تومانی در دستمان گذاشتند. با افزودن مبلغی دیگر، توانستیم دستگاه تایپ را تهیه کنیم و اعلامیهها را با آن چاپ کنیم. این اقدامات به ما شجاعت و انگیزه میداد.
روحالامینی گفت: خوشبختانه تا زمان پیروزی انقلاب، با وجود فعالیتهای گسترده، هرگز دست ساواک به ما نرسید.
با گروه منصورون در ارتباط بودم/ محسن رضایی با شجاعت اعلامیههای امام را به آبادان آورد
وی با اشاره به ارتباط خود با نیروهای انقلابی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما با دوستان منصورون مرتبط بودیم؛ یا سمپات بودیم یا همکاری داشتیم.
روحالامینی افزود: در دورهای که آقای محسن رضایی تحت تعقیب بود، یکبار به آبادان آمد و یکی از اعلامیههای امام را روی ورق استنلساستیل بهعنوان سوغات آورد. او میدانست ما دستگاه چاپ دستی داریم. با همان اعلامیه از جلوی شهربانی گذشت؛ جرأت و توکلش واقعاً ستودنی بود.
فضای مدرسه ما باز و محل تضارب آرا بود
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به فضای فکری آن دوران تصریح کرد: در مدرسه با برخی دانشآموزان که گرایشهای چپ داشتند، مناظره میکردیم. فضای مدرسه بسته و یکدست نبود؛ تضارب آرا وجود داشت. گاهی هم خودمان اعلامیهها را پخش میکردیم و وقتی یکی از دانشآموزان میگفت دیشب خانه ما اعلامیه انداختند، لبخند میزدیم چون میدانستیم کار خودمان است.
مدیر ساواکی باور نمیکرد علت شلوغی کلاس من باشم
نماینده مجلس شورای اسلامی با ذکر خاطرهای از دوران دبیرستان گفت: ما بچههای درسخوان و پرانرژی بودیم. مدیر و ناظم مدرسه ــ که به نظرم ساواکی بودند ــ رفتار محترمانهای داشتند. گاهی کلاس را بههم میریختیم و او وقتی برای آرام کردن کلاس میآمد، با تعجب میپرسید: روحالامینی! چرا کلاس اینجوری شده؟ باورش نمیشد که من عامل آن باشم!
جلسات مذهبی و فکری در آبادان رونق داشت
روحالامینی در ادامه بیان کرد: در آن زمان جلسات فکری و مذهبی، از جمله برنامههای انجمن حجتیه، در آبادان بسیار فعال بود و چهرههای شناختهشدهای در آن سخنرانی میکردند. عشق به مطالعه و فهمیدن در کنار روحیهی مبارزه با ظلم و نابرابری در ما وجود داشت.
او دربارهی علت مهاجرت خانوادهاش از نجفآباد به آبادان نیز توضیح داد: پدرم نجار بود و برای کار به مناطق مختلف میرفت. مدتی در کویت مشغول بود و سپس به آبادان آمد. ما خانوادهای کشاورز بودیم، اما بهدلیل توسعهی آبادان در آن زمان، پدرم در آنجا به نجاری پرداخت و به همین دلیل دوران کودکیام در آبادان گذشت.
در سالهای پایانی رژیم پهلوی، نشانههای پیروزی انقلاب آشکار شده بود
وی در ادامهی گفتوگو با اشاره به فضای سیاسی و اجتماعی ماههای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از همان سالهای آخر پیش از انقلاب، با انتشار بیانیههای امام خمینی (ره) و اخبار مبارزات مردمی، برای ما مسجل شده بود که انقلاب در حال پیروزی است.
داشتن رساله امام جرم بود؛ جلد آن را عوض میکردیم
این مبارز انقلابی با بیان اینکه ارتباط مستمر با روحانیت انقلابی و دانشجویان مبارز باعث افزایش آگاهی نسل جوان آن دوران شده بود، افزود: برای بهدست آوردن رساله امام خمینی خیلی سختی کشیدیم، چون داشتن آن جرم محسوب میشد. من از یک کتابفروشی انقلابی در قم یا نجفآباد رساله را خریدم، اما برای در امان ماندن، جلد آن را جدا کردیم و جلد رساله آیتالله خویی را رویش گذاشتیم. این نشان میداد تا چه اندازه خفقان حاکم بود.
کتابهای انقلابی را قاچاقی میخواندیم
روحالامینی ادامه داد: کتابهایی مثل تفسیر مرحوم طالقانی را هم بهصورت قاچاقی تهیه میکردیم و میخواندیم. مطالعهی این آثار، در کنار جلسات مذهبی و فکری، پایههای فکری انقلاب را در میان جوانان تقویت میکرد.
حسینیه اصفهانیها کانون جوشش انقلاب در آبادان بود
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش فعالان مذهبی آبادان در شکلگیری اعتراضات مردمی گفت: در آبادان، تظاهرات از همان کانون جوشش انقلاب یعنی حسینیه اصفهانیها آغاز شد. آنجا محل گردهمایی دانشجویان، جوانان و مبارزان بود و علاوه بر برگزاری جلسات و سخنرانیها، هستهی اولیهی بسیاری از تظاهراتها از همانجا شکل گرفت.
روحالامینی یادآور شد: من از مهر ۱۳۵۷ که در دانشگاه پذیرفته شدم، به تهران آمدم، اما تا پیش از آن، بهطور مستقیم در جریان فعالیتهای انقلابی آبادان حضور داشتم.
برخی از همسایگان ما در فاجعه سینما رکس سوختند
وی با اشاره به حضور خود در زمان وقوع حادثهی تلخ سینما رکس آبادان گفت: من همان ایام در آبادان بودم. پس از انقلاب، دادگاهی برای بررسی ماجرا تشکیل شد و ابعاد حادثه مشخص شد.
روحالامینی با ابراز تأثر از خاطرات آن روزها افزود: متأسفانه برخی از همسایههای ما در آن حادثه جان باختند. صحنههای تدفین قربانیان در گورستان آبادان بسیار دردناک بود و تعدادی از دوستان ما هم در مراسم تدفین کمک میکردند. فضای شهر سنگین و غمانگیز شده بود.
این مبارز انقلابی تأکید کرد: آن فاجعه شوک بزرگی به جامعه وارد کرد و در ظاهر، هدفش تخریب چهرهی نیروهای انقلابی بود، اما این توطئه نتیجهای نداشت.
تسخیر لانه جاسوسی در ابتدا قرار بود فقط چند روز طول بکشد
این دانشجوی پیرو خط امام با اشاره به حضور خود در دانشگاه تهران در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و نقش دانشجویان در شکلگیری حادثهی تاریخی تسخیر لانهی جاسوسی آمریکا گفت: در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، ما در دانشگاه تهران بودیم؛ زمانی که دانشآموزان مقابل درِ دانشگاه به شهادت رسیدند. تنها دو ماه از ورود ما به دانشگاه گذشته بود و آن روز، دانشآموزان به داخل دانشگاه پناه آوردند. سال بعد، در سالگرد آن حادثه، ماجرای تسخیر لانهی جاسوسی رقم خورد.

در ابتدا فقط قصد داشتیم بیانیهای اعتراضی صادر کنیم
روحالامینی با اشاره به فضای سیاسی آن دوران افزود: در آن سالها در کشورهای مختلف، اشغال موقت سفارتخانهها یا گروگانگیری بهعنوان نوعی اعتراض سیاسی رواج داشت. ما هم قصد داشتیم حرکتی دو یا سهروزه انجام دهیم و بیانیهای اعتراضی صادر کنیم تا مخالفت خود را با پذیرش شاه از سوی آمریکا و دخالتهایش در ایران اعلام کنیم. هدف، رساندن پیام مردم انقلابی ایران به گوش جهانیان بود، نه اشغال طولانیمدت سفارت.
حرکت دانشجویان به کعبهطواف مردم انقلابی تبدیل شد
وی ادامه داد: اما چند روز بعد، شرایط تغییر کرد. از روز دوم یا سوم، لانهی جاسوسی به محلی برای حضور شبانهروزی مردم از اقشار مختلف تبدیل شد. مردم از سراسر کشور میآمدند و اعلام حمایت میکردند. این حضور پرشور، همراه با حمایت قاطع امام خمینی (ره) که آن را «انقلاب دوم» نامیدند، باعث شد حرکت ادامه پیدا کند.
روحالامینی با اشاره به تحولات سیاسی پس از این حادثه گفت: در آن مقطع، دولت موقت به ریاست مهندس بازرگان در اداره کشور دچار ضعف شده بود و پیش از این نیز چند بار استعفا داده بود. اما پس از تسخیر لانهی جاسوسی، برای اعتراض به این اقدام استعفا کرد و این بار امام خمینی (ره) نیز استعفا را پذیرفتند. در عین حال، مردم از این اقدام دانشجویان استقبال کردند و آن را ضربهای به سلطه آمریکا دانستند.
ادامه ماجرا تا ۴۴۴ روز خارج از برنامه اولیه بود
نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در ابتدا هیچیک از ما تصور نمیکردیم این حرکت تا ۴۴۴ روز ادامه یابد. هدف اصلی ما تحقق خواستههای ملت ایران، بازگرداندن اموال شاه و توقف دخالتهای آمریکا بود. اما روند مذاکرات و شرایط سیاسی، باعث شد موضوع تا تشکیل مجلس و واگذاری ادامهی مذاکرات به آن نهاد، تداوم پیدا کند.
روحالامینی گفت: شنبه، یعنی روز قبل از ۱۳ آبان، من خودم رفتم چند وسیله ساده مثل دو بلندگو، زنجیر و قفل تهیه کردم و چند کارتن خرما. هیچ برنامهریزی بلندمدت یا تدارکات اقامتی در کار نبود و امام خمینی (ره) هم از این ماجرا از قبل مطلع نبودند.
روایت خواندنی روحالامینی از روزی که لانه جاسوسی فتح شد
این دانشجوی پیرو خط امام درباره تعداد دانشجویان حاضر در تسخیر گفت: بالای دویست نفر بودیم، نزدیک به سیصد نفر. تقسیمکار صورت گرفت و هر دانشگاه رابطهایی داشت تا هماهنگیها انجام شود. پنج دانشگاه اصلی تهران، به همراه مدرسه مخابرات و مدرسه عالی ساختمان، هرکدام نماینده داشتند. نقشه ساختمان سفارت بررسی شد و روز قبل، همه گروهها در دانشگاهها توجیه شدند.
وی افزود: صبح روز یکشنبه ۱۳ آبان، همراه با تظاهرات یادبود شهدای دانشآموز، حرکت کردیم. برای شناسایی در میان جمعیت، عکس متحدالشکلی از امام روی سینههایمان نصب کردیم. در چهارراه بهار به در سفارت رسیدیم؛ بعضی که جلوتر رفتند عجله کردند و از دیوار بالا رفتند، اما ما در را باز کردیم و محترمانه وارد شدیم. یک قیچی آهنبُر بزرگ داشتیم که دو تن از خواهران همراه، زیر چادر پنهان کرده بودند و با آن زنجیر در را بریدیم. بعد از ورود، با زنجیری که از قبل تهیه کرده بودیم، در را دوباره از پشت زنجیر کردیم.
روحالامینی درباره افراد شاخص هر دانشگاه گفت: آقای بیطرف از دانشگاه تهران، آقای سیفاللهی و اصغرزاده از شریف، آقای میردامادی از امیرکبیر، آقای وطنی از شهید بهشتی بودند. مرحوم شیخالاسلام بهعنوان مترجم وارد شد و خانم ابتکار روز بعد به گروه پیوست.
یاد شهدای دانشجوی لانه جاسوسی
وی ادامه داد: باید از شهید افشار و حدود بیستوچند شهید دیگر یاد کرد؛ از جمله شهید عابدینی، شهید ترکاشوند، شهید هادیپور، شهید ورامینی، شهید رجببیگی و شهید جمال دهشور. بسیاری از دوستان در طول ۴۴۴ روز بعد از حادثه، بعدها در جنگ، دولت، سپاه یا عرصههای فرهنگی و هنری خدمت کردند و خیلیهایشان تا امروز گمنام در نظام فعالیت دارند.

اگر امام کوچکترین مخالفتی میکردند بیدرنگ کار را رها میکردیم
این دانشجوی حاضر در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا درباره نگرانی از مخالفت امام خمینی گفت: ما چون مقلد امام بودیم و خودمان را «دانشجویان پیرو خط امام» مینامیدیم، کوچکترین اشاره امام برایمان حجت بود. اگر امام میفرمود تحویل دهید، بیدرنگ عمل میکردیم.
وی افزود: ارتباط با امام از طریق آقای موسوی خوئینیها برقرار میشد. حاج احمد آقا بعد از روز اول و دوم و پس از جمله امام که تأیید کردند انقلاب دوم در ایران رخ داده، برای احوالپرسی و سر زدن آمد و ارتباطات شکل گرفت.
امام صحبت خصوصی و عمومی نداشتند/ حضرت آقا هم اینطور هستند
روحالامینی در توضیح نقش پیغامهای امام گفت: وقتی حاج احمدآقا به دیدار ما آمدند، پیام جدیدی از امام نیاوردند؛ اصلا امام، خصوصی و درون و بیرونشان یکی بود. رهبر معظم انقلاب هم اینگونه هستند؛ آنچه از رادیو و بیانیهها اعلام شد، همان پیام و حرف اصلی امام بود.
وی درباره واکنش گروگانهای آمریکایی گفت: از همان لحظه ورود، همهشان شوکه و متأثر بودند. تا ساعت ۳ ـ ۴ بعدازظهر، حتی در آخرین بخش که مقاومت میکردند و اسناد را خرد میکردند، ما دست اینها را گرفتیم و هدایت کردیم. هیکلهای بزرگ و عضلانیشان مانند تفنگدارهای دریایی بود، اما همه بهتزده بودند.
اثر تسخیر لانه جاسوسی هنوز باقی است
این نماینده مجلس تأکید کرد: اگر آن روزها ابهت پوشالی آمریکا در هم شکسته نمیشد، امروز نمونههای مقاومت در برابر آنها مانند یمن، لبنان و غزه شاید پایدار و مقاوم دیده نمیشدند. این جرأت و پایداری یکی از پیامدهای انقلاب بود که رژیم حامی شاه نتوانست او را حفظ کند و به دست مردم سرنگون شد. این حرکت و استمرار مشی انقلابی امام و رهبری، برای ملتها درس و الگو شد.
در ۱۳ آبان ۵۸، هیچکس مخالف اقدام دانشجویان نبود
روحالامینی درباره مواضع متفاوت برخی شخصیتها در گذر زمان درخصوص تسخیر لانه جاسوسی گفت: من با برخی از افرادی که متهم به این موضوع هستند و حالا اسم هم میبرم، مثلا به آقای اصغرزاده، یادم هست که حدود ده پانزده سال پیش در یکی از دیدارها در بیت رهبری گفتم که چرا همیشه من دارم به صداوسیما میروم؟ خب شماها هم بیایید؛ آنها در آن موقف زمانی در ۱۳ آبان ۵۸ اینها هیچ کدام، مخالف این اقدام نبودند، اما الان میگویند که دیگر حالا وقتش نیست و آن اقدام باید در همان شرایط خاص سنجیده شود.
اجماعیترین حرکت انقلاب، ۲۲ بهمن و ۱۳ آبان بود
وی افزود: کافی است مطبوعات آن روزها اطلاعات، کیهان و سایر نشریات رسمی مرور شود. مواضع حقیقی و حقوقی کاملاً روشن بود و اغلب از این رخداد دفاع کردند. حتی مرحوم آیتالله منتظری و مرحوم یزدی، وزیر خارجه وقت، در بیانیههای خود، جنایات آمریکا را علت این عکسالعمل دانستند. ماهها و سالها بعد، عدهای از اصل موضوع فاصله گرفتند، اما اجماعیترین حرکتی که ماندگار شد، همین بود.
تاریخ بدون روایت درست فراموش میشود
روحالامینی درباره اهمیت ثبت و روایت دقیق تاریخ گفت: جنایات امروز رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان احساسات جهانی را برانگیخته است. اگر ۱۰ ـ ۲۰ سال دیگر این وقایع به درستی روایت نشود، مانند جنگ جهانی اول و دوم، بسیاری از واقعیتها فراموش میشوند. آیا این مسائل در کتابهای درسی ما نقل میشود؟ مردم ما با پوست و گوشت خود دوران ستمشاهی و سرنگونی شاه را لمس کردند و بیش از ۹۸ درصد به نظام جدید رأی دادند. همه طوایف و عقلا شاهد این تجربه بودند.
تجربه تاریخی را باید با فیلم، مستند و کتاب منتقل کنیم
وی تأکید کرد: لازم نیست همه جزئیات گفته شود؛ گاهی فقط نشان دادن یک صحنه از غزه کافی است تا دنیا بفهمد چه خبر است. اگر روایت درست نکنیم، تاریخ و حقیقتها از یاد خواهند رفت.
اگر شبکه جاسوسی آمریکا در تهران فرو نپاشیده بود، انقلاب به سال دوم هم نمیرسید
روحالامینی درباره اهمیت اقدام دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر سفارت آمریکا گفت: ۸۰ جلد اسناد لانه جاسوسی نشان میدهد سفارت آمریکا در تهران مرکز اصلی جاسوسی سیآیای در منطقه بود و حتی ایستگاه لبنان را هم اداره میکرد. اگر این شبکه عصبی و ارتباطی آمریکا در داخل کشور نابود نشده بود، مسیر انقلاب نامشخص میماند.
وی درباره تحریمها و فشارهای آمریکا پس از انقلاب اظهار داشت: شاه را برده بودند، فراریهای ارتش را در ترکیه و عراق سازماندهی میکردند، فروش نفت را قطع کردند و تحریمها آغاز شد. هرگاه خواستیم وارد مذاکره یا تفاهم شویم، خودشان خراب کردند. ورود به طبس، جنگ صدام و تحرکات بعدی، همه نشاندهنده خصومت یکسویه آمریکا بود.

در حق امثال ناطق نوری، لاریجانی و خیلیهای دیگر جفا شد/ یکییکی نیروهای مؤمن انقلاب را از قطار پیاده کردیم
روحالامینی در واکنش به مواضع اخیر برخی شخصیتها مانند حجتالاسلام ناطق نوری گفت: سال ۸۸، بعد از مناظرهها، آقای ناطق نوری از سمت بازرسی دفتر مقام معظم رهبری استعفا دادند و کنار رفتند. آن زمان هم گفتند اگر سخنان آقای احمدینژاد درباره من و فرزندانم درست باشد، نباید در این جایگاه باشم و اگر اشتباه است، او نباید این حرفها را بزند. سخن منطقیای بود.
عبارت «ساکت فتنه» را درباره آقای ناطق نوری قبول ندارم
وی درباره آخرین دیدارهای خود با ناطق نوری گفت: یادم هست در آخرین روزهایی که ایشان هنوز در آن مسئولیت بودند، جلسهای با هم داشتیم. به ایشان عرض کردم: شما باید بیشتر در دفاع از آقا و نظام فعال باشید، روشنگری کنید. البته من همان زمان هم گفتم که عبارت «ساکت فتنه» را درباره ایشان قبول ندارم و واقعاً بیانصافی است در حق بعضی از اصحاب انقلاب.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه ما یکییکی نیروهای مؤمن انقلاب را از قطار پیاده کردیم، و این درست نیست. یا مهر به سمت یک رئیس قوه پرتاب کنیم در حالیکه الان از شورای امنیت کشور را از آب و گل درآوردند. مثل آقای لاریجانی که مهر به طرف ایشان پرت کردند. این رفتارها درست و مورد تأیید نیست و افراط و تفریطهایی است که کسی روی آن صحه نمیگذارد و مصیبتی برای جریان حزباللهی اصیل است.
حزباللهی واقعی مسیرش گفتوگو و مفاهمه است
روحالامینی با اشاره به رفتار برخی چهرههای سیاسی و رسانهای گفت: حزباللهی واقعی مسیرش مسیر گفتوگو و مفاهمه است، همان مسیری که حضرت آقا تعیین میکنند. این حواشی مربوط به کسانی است که میخواهند به هر قیمتی دیده شوند، حتی با فحاشی از تریبون مجلس. بعضی از این افراد از تریبونی با ۹۰ میلیون مخاطب، کلمات زشتی به زبان میآورند که حتی در گفتوگوهای عادی هم قبیح است، فقط برای اینکه فالوور جمع کنند و دیده شوند؛ یعنی دیده شدن به هر قیمت.
رفتار رهبری و امام، مدافع انقلاب است نه وسیلهای برای دیده شدن
وی خاطرنشان کرد: ما در حق امثال آقای ناطق، آقای لاریجانی و خیلیهای دیگر جفا کردیم. بعضی از این افراد تازهواردِ «سوپر انقلابی» هم هستند که ما خیلی با مرامشان سازگار نیستیم. مرام امام و روش رهبری این نیست که برای دفاع از انقلاب یا اثبات حقانیت، به هر وسیله و ادبیاتی متوسل شویم. نمیشود توقع داشت همه دقیقاً مثل هم رفتار کنند.
روحالامینی تصریح کرد: آقای ناطق، در مسیر انقلاب یک نقطه نیست؛ همان کسی است که قبل از پیروزی انقلاب، برای جمعآوری اعلامیه روحانیون مبارز، خانهبهخانه به دیدار روحانیون میرفت و امضا جمع میکرد و بعد از انقلاب هم نماینده رهبری در جهاد سازندگی بود؛ یکی از انقلابیترین نهادهای برخاسته از دل نظام.
این نماینده مجلس توضیح داد: در همان جلسه به آقای ناطق گفتم: «شما باید فعالتر شوید.» ایشان هم مخالفتی نداشتند. گفتم: «من پسرم را از دست دادم، قاعدتاً باید بروم کنار، اما ایستادهام و در دفاع از نظام صحبت میکنم.» ایشان با حالتی از غبطه گفتند: «شما حاشیه امن دارید.» پرسیدم: «چطور؟» ایشان از برخی مطبوعات و گویندگان ناراحت بودند که نمیشود اسم برد که هیچ حریمی را رعایت نمیکنند. حقیقتش، آزردهخاطر بودند. من اگر جای ایشان بودم، فعالتر میشدم. ولو اینکه بد و بیراههایی میشنیدم. این آزردهخاطری مقداری فاصله ایجاد کرد.

جریان انقلابی را با حاشیهها درگیر نکنیم
روحالامینی درباره رفتار جریانهای خاص با شهید باقری نیز گفت: همین طیف با شهید باقری یک هفته مانده به شهادتش چه کردند؟ جفا کردند. در پیام نوروزی در تخت جمشید به ایشان جفا کردند. ما به سرمایههایی که داریم، خیلی بیتوجه هستیم، متأسفانه.
نفوذ فقط جاسوسی نیست؛ نفوذ فرهنگی و رسانهای هم هست
وی با اشاره به تهدیدات داخلی و خارجی توضیح داد: در دیدار عیدانه امسال به آقای اژهای و دیگر سران عرض کردم، ما وسط جنگ و درگیری با دشمن هستیم، اما هر کسی میآید، چادری میزند، تابلویی بلند میکند، تهمتی میزند و جریانی را هدایت میکند که معلوم نیست شاید با دهها واسطه به موساد یا سیآیای وصل نباشد. نفوذ مگر چه است؟ مهمتر از نفوذ فقط فردی و شخصی و جاسوسی، نفوذ فرهنگی، رسانهای و جریانی است.
وی افزود: وقتی جریان انقلابی را با حاشیهها درگیر کنیم، خدمت به مردم و رسیدگی به مسائل اصلی مثل آب، انرژی و اقتصاد به حاشیه میرود. یکی از شاخصهایی که خداوند در جریان ۸ شهریور ۸۸ به ما کمک کرد، این بود که اصل را رها نمیکنیم. اصل و فرع کردن، مشی ما در انقلاب بوده است. هر چیز باید وزن خودش را داشته باشد.
انقلابیگری با نقاب حزباللهی بودن فاصله دارد
روحالامینی درباره وضعیت فعلی جریانهای انقلابی گفت: امروز با جریانی مواجهیم که از نادانی یا نفوذ دهها واسطه، متن جامعه و سیاست را کنار زده و انقلابیون را به حاشیه رانده است. خدمت به مردم، دفاع از انقلاب و کار برای نظام، وظیفه ماست. انقلاب نکردیم که فقط حکومت عوض شود؛ هدف، خدمت و عدالت بود.
وی تأکید کرد: آیا همه باید عین هم فکر کنند؟ نه؛ مسئله، اصول و چهارچوبهاست. پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این انقلاب آسیبی نرسد. این همان توصیه حضرت امام است. مشی انقلابیون همیشه این بوده که خود را سپر بلای مردم کنند تا آسیبی به مردم و نظام نرسد. اما امروز برخی جلوتر از رهبری رفتهاند و بلندگوی دشمن شدهاند. کسی اگر کلاهش را قاضی کند، میداند که انقلابیگری با نقاب حزباللهی بودن، فاصله زیادی دارد.
«اتحاد مقدس» مردم نباید به هم بخورد
روحالامینی گفت: در این ۱۲ روز، حضرت آقا بحثی که دارند، «اتحاد مقدس» است. هر کسی که در برابر ظلم رژیم صهیونیستی و آمریکا ایستاده و از ایران اسلامی حمایت کرده، در دایره انقلاب است. نباید این دایره را به هم بزنیم.
همه را بنیصدر نکنیم؛ مشی ما خدمت به انقلاب است
وی بیان داشت: شما در انتخابات مشی رهبر انقلاب را ببینید، میگویند من را قبول ندارید؟ به نظام اعتقاد ندارید؟ به خاطر ایران بیایید در انتخابات شرکت کنید. درباره بنیصدر، امام تا زمانی که به نقطه نهایی نرسیده بود، برخورد نکردند و عزل نکردند. حالا ما هر روز همه را بنیصدر کنیم و بگوییم این هم بنیصدر میشود یا به سمت بنیصدریزاسیون شدن و سرمایهسوزی کنیم.
ظرفیتها و همراهی بزرگان مهم است
روحالامینی با اشاره به تفاوت در توان، سن و تشخیص افراد گفت: ظرفیت، توان، حوصله، سن و تشخیص متفاوت است. علمای بزرگی بودهاند که در تشخیص با رهبری تفاوتهایی داشتهاند، چه زمان امام و چه الان، اما همراهی کردهاند. نباید همه را حذف کنیم.
شاخص ما سود رساندن به انقلاب است
وی درباره راهنمودهای رهبر انقلاب توضیح داد: این نقشه خیلی ساده است: در معادلات سیاسی، از هر زد و خورد و حاشیه و متن، باید دید چه کسی سود میبرد. آیا این سود به جیب انقلاب میرود یا نه؟ این شاخص را از حضرت آقا گرفتم. فرمودند: «هر آنچه به نفع انقلاب و انقلابیون باشد، همان مسیر درست است.» من در مصاحبهها، مواضعم را با همین دو شاخص میسنجیدم که آیا به نفع انقلاب و انقلابیون است یا به ضرر. خیلی ساده و پرهیز میکردم.
روحالامینی گفت: این مشی بسیاری از بزرگان ماست. اشکالی هم ندارد، نظری یا تحلیلی ممکن است تفاوت داشته باشد، اما در میدان عمل و بیان باید رعایتهایی صورت گیرد.
مبارزه با آمریکا فقط نظامی نیست؛ خدمت به مردم است
این نماینده مجلس بیان داشت: امروز مبارزه با آمریکا فقط نظامی نیست؛ کار علمی است، کار خدمت به مردم است، کار عمران و آبادانی کشور است. دفاع از مردم در برابر هجمهها، خودش نوعی مواجهه با آمریکاست. اگر امروز فراخوان بدهید، هر آنکه از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام زنده است، جمع شود یا حتی در یک نرمافزار رأیگیری شرکت کند، خواهید دید که همه بر همان صراط باقی ماندهاند.
اصل معامله امام با خدا بود
وی درباره روحیه و منش رهبری امام خمینی قبل و بعد از انقلاب گفت: همان روحیهای که در فیضیه خطاب به شاه گفتند «من تو را نصیحت میکنم، دنبالرو اسرائیل نباش»، همان روحیهای بود که وقتی در کویت راهشان ندادند، در مرز وضو گرفتند و آماده نماز شدند.
وی افزود: امام بنا نداشت به پاریس برود، اما در مرز راهش ندادند و برگشت. در هواپیما، برخی جفا کردند به امام. وقتی از ایشان پرسیدند چه حسی دارید، امام گفت هیچ! همان امامی که میلیونها نفر به استقبالش آمدند، تا لحظه رحلت، امامی که اینجا در یک حسینیه جمعوجور مرکز ثقل عالم بود و صحبتهای ایشان تعیینکننده بود و قلب عالم در آن سالها اینجا میتپید.
روحالامینی با تأکید بر ویژگیهای شخصیتی امام گفت: آن لحظهای که در بهشت زهرا وارد شدند، درحالیکه حکومت هنوز هست و سیطره دارد، میگوید: «من دولت تعیین میکنم، به پشتوانه شما مردم، توی دهن این دولت میزنم.» اینها ظاهری نبود، باطن امام بود. ضربهای بالاتر از هفت تیر در این نظام نبود. روز قبلش حمله به حضرت آقا در مسجد ابوذر، و هفت تیر ترور شهید بهشتی و یارانش اتفاق افتاده بود، اما امام خم به ابرو نیاورد و با چه ابهتی صحبت میکنند.
وی خاطرنشان کرد: در تمام این حوادث امام خم به ابرو نیاورد. الان خود حضرت آقا. در عرض چند ساعت در مراکز فرماندهی و در خانه، رئوس نظامی ما را زدند، در همان چند ساعت، افراد جایگزین شدند، دستور کار دادند، عملیات آغاز شد و ظرف سه چهار روز ورق برگشت. همین پریروز در جواب چه میکنیم و چه خواهیم کرد ترامپ گفتند «به همین خیال باش!». این از آن معاملهای که با خدا کرده، ناشی میشود و غشی در این معامله نیست.
بازگشت به مبانی، راه علاج رونق و توسعه
روحالامینی درباره اهمیت پایبندی به اصول امام خمینی و رهبر معظم انقلاب گفت: امام اثرگذار بود. آقای رحیمپور ازغدی میگفت: از این به بعد میخواهم وصیتنامه امام را بخواند و بدون اینکه بگوید مال امام است، چون همه فکر میکنند حرفهای یک چریک جوان پابهکار رزمنده در آمریکای لاتین است. بعضی از این حرفها همین حالا هم مصداق دارد.
امام به دنبال حقایق همیشه جاری بود
روحالامینی ادامه داد: پردۀهایی از حقیقت بر امام افتاده بود و حقایقی را در عالم دنبال میکرد که آن حقایق همیشه جاری است. صدق، صداقت، مردانگی، مبارزه و مردمداری و خدمت و فاصله گرفتن از زخارف دنیاست. اما متأسفانه در زندگی بعضی از ماها، این ارزشها کمرنگ شدهاند. مشکل از امام، رهبری یا انقلاب نیست؛ هر جا زاویه گرفتیم، هر جا در تطبیق با شرایط کم آوردیم، توجیه کردیم. تقصیر خودمان است.
وی تصریح کرد: راه درمان هم بازگشت به اصول و مبنای امام و رهبری است. کجاست؟ در صحیفۀ امام، در بیانات آقا، آنهایی که با خون امضا کردند و پای آن ایستادگی کردند و خانوادههای شهدا، خانوادههای ایثارگران، جانبازان و مردم عادی. مردم با پوست و گوشتشان این سختیها را حس میکنند. اگر برگردیم میبینیم راه علاج رونق، آبادانی، پیشرفت و توسعه، بازگشت به همین مبانی است.

هر چه از اصول دور شدیم، ضرر کردیم
روحالامینی تأکید کرد: هرچه از اصول امام و رهبری دور شدیم، هرچه رفتیم سراغ زد و بند، ماندن به هر قیمتی، ریاست به هر قیمتی، عناوین به هر قیمتی، ضرر کردیم. مردم هم میفهمند. به هر گروه و دستهای، یک فرصت میدهند و میبینند اگر در مسیر انقلاب و آرمانها باشی، همراهی میکنند؛ اگر فاصله بگیری، نه. مردم با هیچکس قوم و خویشی ندارند، همانطور که امام و رهبری هم با هیچکس تعارف و قوم و خویشی ندارند.
فاصله آیتالله منتظری از جایگاهش، ناشی از سادهانگاری و تأثیر اطرافیان بود
وی با اشاره به ماجرای برکناری آیتالله منتظری از قائم مقامی رهبری و تأثیر آن بر جریان انقلاب و جایگاه فقاهتی ایشان گفت: این حادثه باعث نشد که ما از امام فاصله بگیریم. ما مقلد امام بودیم و بعد از امام هم ترجیحمان بقای بر امام بود. مرحوم آقای منتظری، یک تأسفی که داشت این بود که بهنوعی حاصل عمر امام بود از نظر فقاهت، همراهی، و جایگاهی که داشت.
روحالامینی افزود: در سال اول انقلاب، تعیین شورای عالی قضایی و صلاحیت قضات قوه قضاییه به آیتالله منتظری واگذار شد و ایشان نیز این مأموریت را به مرحوم آقای راستی منتقل کردند. حتی بزرگانی مثل آیتالله جوادی آملی که امروز ستاره درخشان عالم تفسیر و فقه هستند، عضو شورای عالی قضایی بودند و گزینش شدند. این نشاندهنده اعتماد بزرگ امام به ایشان بود.
وی درباره علت فاصلهگیری منتظری از مسیر امام گفت: مرحوم آیتالله مهدویکنی میگفتند من از ابتدا با قائممقامی آقای منتظری موافق نبودم. آقای منتظری آدم خوبی بود، اما ساده بود. این سادگی برای رهبری مشکلساز شد؛ چون منافقین و بعضی اطرافیان از این نقطه سوءاستفاده میکردند و برخی مواضع ایشان با کتابهای فقهیاش همخوانی نداشت.
امام حوصله زیادی به خرج دادند، اما نهایتاً آب از سر گذشت
روحالامینی توضیح داد: امام فرمودند از همان روز اول با رهبری شما موافق نبودم اما بسیار کتوم و صبور بودند. تا سال ۶۵ و شرایط سخت جنگ و کمبود بودجه، تفرقه و بگو مگو در داخل صورت گرفت و رعایت نشد. همین سادگی و تأثیر اطرافیان باعث شد ایشان از جایگاهش فاصله بگیرد. امام بعدها هم اشاره کردند که ایشان میتوانست جایگاه فقهی و حوزویاش را حفظ کند، اما مسیرش تغییر کرد. خدا رحمتشان کند؛ خدماتی هم داشتند.
دلیل جداشدن انقلابیون واقعی از سازمان مجاهدین/ اولویت ما خدمت به نظام بود، نه صرفاً فعالیت سیاسی
روحالامینی که پیش از انقلاب به همراه جمع دیگری از انقلابیون در عضویت سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بوده که پس از تغییر خط مشی سازمان از آن جدا میشوند، گفت: قبل از انقلاب، هفت گروه مسلح حامی انقلاب به توصیه شهید مطهری دور هم جمع شدند تا از آرمانهای انقلاب دفاع کنند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند. بعد از تحولات و تلاطمهای سازمان، دو سوم اعضای آن بعد از استعفا، در سپاه ماندگار شدند و جزء هستههای قوامدهنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند و خدمات بزرگی به کشور ارائه دادند.
وی افزود: مرحوم آیتالله راستی به اعضای سازمان میگفت: شما برای خدمت به حکومت آمدهاید یا برای خودتان؟ اکثر دوستان ما در سازمان مجاهدین انقلاب، اولویتشان خدمت به نظام بود، نه صرفاً فعالیت سیاسی.
روحالامینی ادامه داد: نمونههای برجستهای مانند شهید فدایی در غرب، شهید بروجردی که «مسیح کردستان» لقب گرفت، و بسیاری دیگر، مسیر خدمت به کشور را انتخاب کردند. حتی آقایان رضایی و ذوالقدر و بسیاری دیگر از اعضای سازمان مسیر سیاسی را رها کردند و به خدمت در حلقه نظام ادامه دادند.
چه کسانی در سپاه ماندند؟
روحالامینی در پاسخ به این سوال گفت: آقا محسن، آقای ذوالقدر، آقای زیبایینژاد، آقای علی عسکری که هم در سپاه ماند و هم در بخش موشکی خدمت کرد. برخی افراد دیگر هم که عضو رسمی سازمان نبودند، اما مرتبط بودند و سنگر خدمت به نظام را به سنگر سیاست ترجیح دادند. این افراد تابع تکلیف و وظیفه بودند، نه نتیجه. اگر تکلیف ایجاب میکرد به لبنان بروند یا در صنایع دفاعی خدمت کنند، میرفتند.
آیتالله راستی، نماینده امام و ناظر بر سازمان
روحالامینی در ادامه تاکید کرد: انسجام سازمان وقتی شکل گرفت، همه درخواست کردند و امام، با توجه به سوابق و شناخت، آیتالله راستی را که وزنه فقهی سنگین و باهوش بودند، به عنوان ناظر و راهنما معرفی کردند. پیش از انقلاب، گروهها با روحانیت مبارز و برخی روحانیون حوزهها ارتباط داشتند، اما سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به دلیل نماینده مستقیم امام، وضعیت خاصی داشت.
روایت روحالامینی از انحلال سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و ادامه مسیر اعضا
وی افزود: بعدها، سازمان به دو یا سه شاخه تقسیم شد. یک گروه میانه هم وجود داشت. این روند از سال ۶۰ تا ۶۵ ادامه داشت. سال ۶۵، اوج توجه به جبههها بود. حضرت امام فرمودند هر کسی هر کاری دارد، رها کند و به جبهه برود. دوستان ما هم از آیتالله راستی درخواست کردند و در نهایت، تعطیلی رسمی سازمان اعلام شد.
روحالامینی تصریح کرد: البته اقلیتی از دوستان جدا شدند و پنج سال بعد، با افزودن واژه «ایران»، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران را ادامه دادند. در واقع، انحلال سازمان در سال ۶۵ رقم خورد.
شکلگیری جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی پس از جنگ
وی گفت: چند سال بعد، برخی از دوستان ما که قرابت بیشتری با هم داشتند و پس از جنگ خواستند فعالیت سیاسی را ادامه دهند، در قالب جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گرد هم آمدند؛ افرادی مثل آقای دارابی، بنده، آقای فروزنده، آقای فدایی و دیگران. کار سیاسی ترک نشد، اما شکل متفاوتی به خود گرفت.

روایتی از روزهای رحلت امام و آغاز رهبری حضرت آقا
روحالامینی با اشاره به روز رحلت امام خمینی (ره) اظهار داشت: آن زمان برای ادامه تحصیل در انگلستان بودم. خدا رحمت کند مرحوم آیتالله مهدوی کنی را؛ ایشان هم برای درمان در انگلستان بودند و ما در اطراف ایشان بودیم. آن شبی که همه درخواست دعا داشتند، ما در انجمن اسلامی دانشجویان لندن، در کانون توحید که کلیسای سابقی بود و به حسینیه تبدیل شده و محل دوستان اسلامی و انقلابی است، شب تا صبح تضرع و زاری داشتیم و دست به دعا برای شفای حضرت امام و همزمان با ایران، همه در حال و هوای دیگری بودیم.
تا چهلم امام خودم را از انگلستان به ایران رساندم
او ادامه داد: صبح که خبر آمد؛ رادیوی موج کوتاهی داشتیم و همه دنبال کردیم. فضای عزاداری و شیون و زاری و حس و حال دیگری داشتیم. بعدش دیگر نتوانستیم تحمل کنیم؛ با اینکه تازه رفته بودیم برای ادامه درس، من یادم هست به استادم گفتم «نمیتوانم» و او اصلاً نمیتوانست این را حس کند؛ به طوری که ما خودمان چهلم را رساندیم ایران؛ یعنی نتوانستیم تحمل کنیم و تا بهشت زهرا، پا به پای مردم خودمان رفتیم.
تعبیر تکاندهنده آیتالله ربانیاملشی درباره آیتالله خامنهای پیش از رهبری
روحالامینی در پاسخ به این سوال که آیا تصور میکرد که حضرت آیتالله خامنهای به رهبری برسند، بیان داشت: در دهه ۶۰، یک جمع دانشجویی از دانشگاه تهران و امیرکبیر گعدهای با هم داشتیم که مرتباً با علما ارتباط داشتیم. یکی از این جلسات خدمت مرحوم آیتالله ربانیاملشی بودیم. ایشان در سال ۶۴ در مورد حضرت آقا گفتند: «این حضرت آیتالله خامنهای نیست که چون رئیسجمهور شده، بها پیدا کرده؛ این ریاست جمهوری است که با وجود ایشان بها پیدا کرده است.» این تعبیر یکی از فقهای شورای نگهبان بود که سالها قبل از رهبری حضرت آقا مطرح شد.
بیتعلقی نسبت به مسئولیت و اعتماد مردم از ویژگیهای حضرت آقا بود
او افزود: کیهان فرهنگی در سال آخرِ ریاست جمهوری از ایشان پرسید که بعد از ریاست جمهوری چه کار میکنید؟ ایشان گفتند یکی از کارها خدمت در یک پاسگاه عقیدتی-سیاسی در سیستان و بلوچستان است. این بیتعلقی نسبت به مسئولیت و همزمان اعتماد مردم، نکته مهمی بود.
حمایت استوانههای حوزه علمیه و شورای استفتاء امام پشت سر حضرت آقا بود
روحالامینی تصریح کرد: بعد از رهبری ایشان، حمایتهایی که استوانههای حوزه مانند آیتالله راستی، آیتالله غدیری و اعضای شورای استفتاء امام داشتند، اهمیت زیادی داشت. این علما که از دهه چهل با امام بودند، پای کار آمدند و پشت سر آقا حرکت کردند. شورای استفتای حضرت آقا در واقع همان شورای استفتای حضرت امام بود با تغییراتی که اعضای آن در قید حیات بودند.
روحالامینی تأکید کرد: این قضیه صرفاً سیاسی یا انتخاب نبود؛ روحانیت بهتمامقد وارد شد. نشانههایی مانند فقاهت، اهلیت، خبرگی، مدیریت، خداترسی و دوری از حبّ دنیا، باعث شد که وقتی علما این ویژگیها را در حضرت آقا دیدند، پای کار آمدند.
رهبری حضرت آقا در اوج است
این نماینده مجلس با اشاره به ویژگیهای رهبری آیتالله خامنهای گفت: همانطور که خودشان میگویند «ما به سوی قله میرویم» یعنی از گذشته پشیمان نیستیم اما رو به جلو حرکت میکنیم. این یک سربالایی است و با گذشته، فاصله خیلی داریم در هر عرصهای.
مسئولان کشورهای دیگر میگویند کاش شجاعت شما را داشتیم
او افزود: وقتی پا را از مرزها فراتر میگذاریم، در جبهه مقاومت و در بین آزادیخواهان دنیا میبینیم آنها میگویند «شما قدر بدانید»؛ بعضی رهبران یا وزرای خارجهشان در دیدار با رؤسای ما حرفهایی میزنند که عمومی نمیگویند مثلاً «کاش شجاعت شما را داشتیم». اینها مستند است.
روحالامینی ادامه داد: قدمبهقدم، پیوند امام و امت، عین دوران حضرت امام، بین رهبری و مردم و عامه انقلابیون بوده. اثرش را در تثبیت کشور در دوران سازندگی و بازسازی خرابیهای جنگ ببینید. در پیشرفت در حوزه دفاع و صنایع دفاعی و بازآفرینی اقتدارِ ما که روزبهروز افزایش یافته است.
مسیر کلی کشور با شیبی ملایم اما رو به جلو بوده است
او خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات اقتصادی و تحریمها، بسیاری از ناترازیها و کمکاریها، مسیر کلی ما با شیبی ملایم اما رو به جلو بوده است. اینها همه اوجهایی هستند که قدمبهقدم ظاهر شدهاند؛ ما در واقع فرودِ جدیای نداشتهایم و همین ثباتِ قدم در مسیر، به تثبیت و تقویت اقتدار کمک کرده است.
روحالامینی گفت: در دوران جنگ اسلحه انفرادی، سیمخاردار و آرپیجی و بسیاری امکانات را نداشتیم، اما اکنون به این نقطه رسیدهایم؛ همه اینها قدمبهقدم، در سختترین شرایط، در مواجهه با تحریمها، مقابلهها، آشفتهسازیها و حتی ترورها که هنوز ادامه دارد، حاصل شده است.
او افزود: هرچند ریزشهایی هم داشتهایم، اما قابلمقایسه با رویشهای ما نیست. برخی افراد کم آوردند، این مسئله طبیعی است اما آنهایی که با وجود همه مشکلات محکم ایستادند، کم نیستند. به نظرم باید سرجمع را در نقطه اوج حساب کرد.
ما عقبگرد نداریم
روحالامینی با اشاره به آیهای از قرآن گفت: در قرآن درباره پیامبر (صلواتاللهعلیه) آمده است: «أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ» یعنی ما عقبگرد نداریم حتی اگر رسول خدا کشته شود. حتی اگر امام راحل از دست بروند ـ خدا حضرت آقا را حفظ کند ـ بعضیها چهلوچند سال است در خیال و توهماند و هر ۶ ماه یکبار میگویند دیگر تمام شد. امام رفت، نمیتوانیم بگوییم قویتر از امام اما شاگرد امام، پیرو امام، جانشین امام، امامگونه، تا امروز قدمبهقدم راه امام را ادامه داده است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ ۱۲ روزه کسی از آمریکا زنگ زده بود و گفته بود: «من نه نظام را قبول دارم نه مذهبیام، ولی سلام من را به خامنهای برسان؛ دمش گرم! پای کشور ایستاد، کشور را اداره کرد، توی دهان آمریکا زد و عقب ننشست.» این دمت گرم دیگر فقط حرف اصحاب انقلاب نیست؛ همه قشرها این را میگویند. شما ببینید حتی بعضی از کسانی که در این نظام محکوم شدند، زندان رفتند، وقتی آزاد میشوند رأی میدهند، همراهی میکنند، یا پیام میفرستند و میگویند «دمتان گرم». این خیلی مهم است.
با تندخویی با یاوهگویی به حال خوب مردم، ضربه میزنند
این نماینده مجلس با گلایه از برخی کجسلیقگیها یا لجبازیها گفت: متأسفانه بعضیها با فحاشی، با تندخویی با یاوهگویی به این حال خوب مردم، ضربه میزنند. من در بعضی جلسات داخلی دیدهام که برخی نمایندگان مدعی، طوری با رئیس قوه صحبت میکنند که ذهن نیروهای انقلابی و حزباللهی را مکدر میسازند؛ انگار دارند با دشمن خونی نظام حرف میزنند.
این چه نمایندهایست که به دکتر پزشکیان میگوید دروغگو در حالیکه رهبری ایشان را فرد صادقی میداند!
وی افزود: مثلا در مورد آقای دکتر پزشکیان؛ رهبری دارد درباره او شهادت میدهد که ایشان انسان صادقی است. ما با او در مجلس قبل زندگی کردیم، میدانیم آدم صادقی است. وقتی همه مردم رأی دادند، بعد نماینده در چشم او نگاه میکند میگوید دروغگو! این چه نمایندهای است؟ یا مثلا سال گذشته در هفته وحدت، بدون اطلاع قبلی، آقای پزشکیان به مجلس آمدند؛ چه کار خوبی! اما یکی از نمایندگان با تمسخر گفت: «تو مگه بیکاری؟ تو که دیگر نماینده نیستی، برای چی آمدی؟» این رفتارها واقعاً سخیف است.
روحالامینی با بیان اینکه به این افراد بارها تذکر دادهایم که دست از این رفتار بردارند، گفت: متأسفانه ما مانند ایشان تریبوندار و دنبال فالوور نیستیم؛ امر به معروف و نهی از منکر هم مراتبی دارد. حالا این رفتارها را به حساب انقلابیگری بگذاریم؟ یا بهاصطلاح «سوپر انقلابی بودن»؟ یا فقط فالوور جمع کردن؟! پس مردم چه؟ انقلاب چه؟
انقلابی بودن یعنی خدمت به مردم/ باید از دولت دستگیری کنیم نه مچگیری
وی تأکید کرد: انقلابی بودن یعنی خدمت به مردم، یعنی پایبندی به اصول، یعنی چسبیدن به متن جامعه، نه شعار و جنجال. الان مشکل مردم سفرهشان است؛ مشکل گوشت قرمز است، مشکل برنج و نهادههای دامی است. منِ نماینده باید دنبال حل آن باشم. حالا من باید از دولت مچگیری کنم؟ یا دستگیری؟ سیاست دو نوع دارد «مچگیری» و «دستگیری». سیاست بازی میگوید مچگیری. سیاست درست، دستگیری است، نه مچگیری.
دکتر پزشکیان محکوم به موفقیت است
روحالامینی اظهار داشت: آقای دکتر پزشکیان، محکوم به موفقیت است. این اراده رهبری است. چون دولت نماینده مردم است. محکوم به موفقیت یعنی همه باید کمک کنیم. اما یعنی مشکلاتش را نبینیم؟ ناکارآمدی مدیرانش را نبینیم؟ نه. آقا فرمودند جوانسازی نظام بروکراسی. خب ما به ایشان اینجا نقد داریم. اما این با مچگیری نیست. با دستگیری است.

استفاده از ابزارهای نظارتی آداب دارد/ اولویت این است که خودِ دولت بعد از یکی دو سال خودش را ارزیابی کند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ما ابزارهایی مثل سؤال و استیضاح داریم، اما اگر بیشازحد از آن استفاده کنیم، خاصیتش از بین میرود. وزیر باید فرصت کار داشته باشد؛ اگر هر روز صدها تذکر و سؤال بدهیم، چهطور میخواهد کار کند؟ بگذارید کارش را بکند، اگر نشد، آنوقت مجلس ورود کند.
او افزود: استیضاح و تذکر آداب و شرایطی دارد. در واقع، اولویت این است که خودِ دولت بعد از یک سال یا دو سال، ارزیابی کند و اگر لازم است جابهجایی انجام دهد. فقط در موارد خاص مجلس باید ورود کند. این ورود آداب و شرایط و مقدمات دارد.
برخی هنوز در حال و هوای انتخابات ماندهاند و به دنبال تسویه حساب هستند
روحالامینی با گلایه از اینکه انتخابات برای برخیها هنوز جریان دارد، گفت: انتخابات یک سال و نیم پیش تمام شد. اگر فلانی بود چنین میشد یا نمیشد. این همانیها هنوز گارد ستادهای انتخاباتی است. مردم تف و لعنت میکنند به ما اگر این مناصب را خرج این مسائل کنیم.
وی با اشاره به نحوه اعلام برخی مسائل حساس اقتصادی مانند افزایش قیمت بنزین توسط برخی نمایندگان مجلس گفت: اینها تسویه حساب انتخاباتی است. ضمن اینکه گفتنش هم آداب دارد. بعضی از ایرادات و مشکلات اگر هر کسی به خودش مراجعه کند که آیا علاججویانه است؟ اگر هست خیلی خوب است؛ یعنی ایراد را میگوییم و راهحل هم ارائه میدهیم. اما اینکه فقط ناخن بزنیم و زخم را تازه کنیم بدون اینکه راه جایگزین و علاج بدهیم، این درست نیست.
مسئله سوخت و ناترازیها باید در دولت حل شود
او ادامه داد: در رابطه با ناترازیها و موضوع سوخت، ما مشکل داریم؛ این مشکل باید در دولت آقای روحانی حل میشد، چون اختیارش را هم داشت. بعد در دولت شهید رئیسی هم باید به نقطه مناسبی میرسید که نرسید. الان آخرین تدبیر کشور این است که سهمیهای که داریم با همین قیمت ثابت بماند.
روحالامینی افزود: اگر کسی مصرف بیشتری دارد، باید همان قیمت واقعی را بپردازد. این مصوبه وجود دارد و دولت هم میتواند اجرا کند. هزینه حمل سوخت و پرداخت حقوق کارکنان هم برعهده دولت است. پشت اینها منطقی وجود دارد؛ این سیاست فشار به مردم نیست، بلکه عدالت است.
یارانه باید به مستحقان واقعی برسد
او تصریح کرد: سه دهک اول جامعه هدف هستند، اما سالهاست افراد متمول هم یارانه میگیرند. باید یارانه کسانی که حقشان نیست قطع شود و به مستحقان واقعی اضافه شود. اگر قرار است کالابرگ بدهیم، باید به دهکهای پایینتر برسد. این هم به نفع مردم و هم باعث رونق تولید داخلی میشود.
سیاست ما عین خدمت است
روحالامینی تأکید کرد: مشکل سیاست الان دوتاست: خدمت و غیر آن. امروز باید بگوییم سیاست ما عین خدمت است. مسابقه در خدمت و خیرات باید جایگزین مسابقه در به زیر کشیدن یکدیگر شود. مرحوم حضرت امام (ره) هم هشدار میدادند که کنار هم باشیم و مراقب آفتها باشیم.
هماهنگی سه قوه شمشیری دولبه است/ جلسات مشترک سه قوه از ابتدای انقلاب بیسابقه است
روحالامینی با اشاره به هماهنگی بالای سران قوا به سخنان آیتالله اژهای، رییس قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: از ابتدای انقلاب تا حالا، هیچگاه تا این اندازه جلسات مشترک نداشتهاند. تقریباً هر هفته سه قوه جلسه دارند، مگر اینکه یکی از رؤسا در سفر باشد.
او ادامه داد: البته این هماهنگی شمشیری دولبه است. مجلس باید کار خودش را بکند، دولت و سایر دستگاهها هم طبق وظیفه عمل کنند. ما نوکر قانون و مقرراتیم. نمیتوانیم هر بار به بهانه کمبود وقت، قانون را تغییر دهیم یا از مسیر اصلی خارج شویم.
راهکارهای میانبر با تدبیر رهبری
روحالامینی توضیح داد: برای برخی موارد که فرصت اجرای روندهای عادی قانونی وجود ندارد یا جابهجاییهای قانونی زمانبر است، راه میانبری با تدبیر رهبری در نظر گرفته شده و اختیاراتی به شورای هماهنگی سران قوا داده شده است؛ مثل موضوع کالابرگ، یا پرداخت بدهیها، و حل برخی گرههای اجرایی کشور.
گفتگو باعبدالحسین روحالامینی نجفآبادی در برنامه حضور
کالابرگ آغاز شده و مستمر خواهد بود
وی درباره زمان اجرای کالابرگ نیز گفت: این طرح شروع شده است. نظر مجلس این است که ماهانه و مستمر باشد و بهصورت کالایی واقعی ارائه شود، نه صرفاً عددی که با قیمت بازار همخوانی نداشته باشد.
او تأکید کرد: این طرح در حال پیشرفت است، روند آن ادامه دارد و در حال تکمیل است. مجلس و دولت هم در این زمینه همراه هستند، و این خودش کار بزرگی است تا اقشار ضعیف و متوسط جامعه کمتر تحت فشار باشند.
سه تا هفت دهک پایینتر تحت پوشش کالابرگ
وی در پاسخ به اینکه آیا قشر متوسط را هم شامل میشود، گفت: بله. کالابرگ برای برخی سه دهک اول است، برای بعضی پنج دهک، و در برخی طرحها تا هفت دهک پایینتر را شامل میشود. در عین حال، برخی دهکها که نباید مشمول میبودند باید حذف شوند؛ این کار چند مرحله انجام شده و تازه یک دهک حذف شده و حدود یک دهک دیگر هم باید حذف شود، چون واقعاً حق نیست که افراد غیرنیازمند از این یارانه استفاده کنند.
دولت کوچکتر، کارآمد و اصلاحگر؛ کشور را مصرفانه اداره میکنیم
روحالامینی درباره مدیریت منابع و ساختار دولت توضیح داد: کشور را مصرفانه اداره میکنیم. دولت قرار است کوچکتر شود. قانون برنامه هفتم توسعه میثاق ما با دولت آقای پزشکیان و با مردم است و تدابیر بسیار خوبی برای برطرف کردن ناترازیها، کوچکسازی دولت، افزایش کارآمدی و اصلاح ساختارها دیده شده است.
او افزود: در برخی حوزهها مثل هوش مصنوعی و فناوریهای نوین نیاز به افزایش نیرو وجود دارد، اما این به معنای اضافهکردن نیروی غیرضروری نیست. باید داده، زیرساخت و سازمان بدهیم و از امکانات غیرضروری برخی دستگاهها صرفنظر کنیم.
حل مسائل کشور مرحلهبهمرحله و با همکاری امکانپذیر است
روحالامینی تأکید کرد: اگر کشور صد مسئله دارد، پنج تا یا ده تای اول را در اولویت امسال بگذاریم و پنج تا ده تای بعد را در اولویت سال بعد. این کار با همبستگی، همراهی، دستگیری، خیرخواهی و امر به معروف ممکن میشود. مشی امام و رهبر بدون تعارف بوده است: اگر مشکلی هست، اصلاح و تصحیح میکنیم؛ اما نباید اصل امور را نابود کنیم.
ورود لاریجانی پیامد مثبت داشت/ ترکیب امید و تحرک در شورای عالی امنیت ملی ایجاد شده است
روحالامینی درباره حضور آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی گفت: به نظر من پیامد بسیار خوبی داشت. از همان روزهای اول، صحبتهای ایشان در دوره دوازده روزه، نقاب از چهره ترامپ و رژیم صهیونیستی برداشت و نشاطی در ارتباط با همسایگان، ورود به مسائل جبهه مقاومت، دیپلماسی فعال و چشماندازهای مثبت در بحث هستهای ایجاد کرد. ایشان پیشینه قانونگذاری، سابقه خدمت در سپاه و سابقه رسانهای دارند؛ یعنی در بخشهای مختلف ورزیدهاند و میتوانند کمک زیادی کنند. دستش بسته نیست و میتواند از تیمهایی که آشنا و توانمندند بهره بگیرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هر کجای کشور اگر عزیزی، برادری یا سرمایهای کار را گرفته است، همه باید کمک کنند؛ همراهی و همدلی لازم است. نقارها، کینهها و زخمها نباید مانع خدمت شوند؛ مردم ما را با عمل و حاصل کار میسنجند، نه با حرف.
او درباره موضوعات اجرایی گفت: وزیر نیرو از آب و برق صحبت کند، اما مردم قطعیها را میبینند؛ وزیر نفت باید نفت بفروشد، پالایش کند و گاز وصل کند؛ وزیر راه باید سامانههای بسته را باز کند و ثبتنامها را فعال کند. کشور ما ثروتمند است؛ اگر به متقاضیان زمین ۲۰۰ متری داده شود، چه چیزی کم میشود؟ مردم خودشان مشارکت میکنند.
برنامه هفتم توسعه میثاق ما با مردم است
روحالامینی ادامه داد: قانون و برنامه هفتم میثاق ماست؛ چشمانداز قبلی بیستساله تمام شده و حالا برنامه هفتم باید حداکثری اجرا شود. ما باید با دستگاههای اجرا همصدا شویم و کارنامه یک سال گذشته را بررسی کنیم تا در پایان چهار سال نگوییم «ای کاش»
بروکراسی، سد اجرای طرحهاست
او افزود: یک مشکل بارز، رگههای بروکراتیک در میان مدیران میانی است. بسیاری بهجای 'نمیتوانیم' میگویند 'نمیشود' یا 'نداریم'. این رفتار قابل تحمل نیست. با علم به واقعیتها، آرمانهای شدنی و زمینی داریم؛ مثلاً مسکن، جادهها، حمل و نقل و رفع موانع تولید.
روحالامینی تأکید کرد: قانون راه را باز کرده، اما اراده اجرایی کم است. ما نباید مدام به حاشیهها برویم؛ باید بر فرصتهای واقعی، اولویتبندی، برنامهریزی و همراهی مردم، دستگاهها و بخش خصوصی تمرکز کنیم تا مسائل عملی کشور حل شود.
دوگانهسازی پیر و جوان باطل است/ میدان عمل، معلم واقعی جوانان است
وی درباره حملات اخیر به آقای ظریف و روسیه گفت: این وضعیت در دهه شصت هم بود؛ تندروی، بیادبی و پرخاشگری وجود داشت. همین آقای ناطق نوری؛ زمانی که در مسجد دانشگاه صحبت میکرد، عدهای مانع شدند و در را بستند. ایشان روی چهارپایه در صحن دانشگاه سخن گفت؛ اما این رفتارها استثناء بود، نه قاعده. اصل نبود، عمومیت نداشت. امروز هم نباید بگذاریم این رفتارهای تند، عمومیت پیدا کند.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آقای قوه عاقلهای وجود ندارد که این جریانات را کنترل کند، گفت: رهبری سر جای خود هستند، سران قوا، مجلس، دولت، شورای عالی امنیت ملی و شورای روابط خارجی همه ارکان سر جای خود هستند. اما ما باید کمی از منیتها کم کنیم و بهجای دفاع از شخصیت، از خودمان و رفیقمان دفاع نکنیم.
جوانگرایی؛ ضرورت امروز کشور/ روحیه برادری؛ اصل همکاری میان نسلها
روحالامینی تأکید کرد: ما چارهای جز جوانگرایی نداریم. میدان عمل فداکاری، بصیرت، فهم، دانش و تجربه میخواهد و اینها فقط در میدان عمل به دست میآید. نسل جدید حرف حقی میزند؛ باید میدان را برایشان باز کنیم و با تجربه و مشورت کنارشان باشیم.
او گفت: حتی اگر بعضی جوانان از رسانه یا سلبریتیها ابتدا فقط با نگاه بیرونی به مسائل نگاه میکنند، وقتی در بازدیدهای میدانی حضور مییابند، نگاهشان عوض میشود. باید میدان را به آنها داد و پدرانه، برادرانه و دلسوزانه دستشان را گرفت.
روحالامینی ادامه داد: در دوران انقلاب و دفاع مقدس، همه همدیگر را 'برادر' صدا میزدیم. شهید مطهری به من ۱۸ ساله هم اعتماد میکرد و گفتوگو میکرد. مرحوم دکتر شیبانی، پیرمرد شورای انقلاب، همانطور برادرانه رفتار میکرد. این روحیه برادری باید حفظ شود و تجربه و انرژی کنار هم قرار گیرد.
وی تأکید کرد: هم باسابقه و هم تازهکار باید دست به دست هم بدهند تا لذت خدمت برای خدا و به نفع مردم را بچشیم. این کار با حرف نیست، بلکه با عمل و همراهی محقق میشود.
برای حجاب باید کار اثباتی و عقیدتی انجام شود، نه صرفاً تنبیهی
روحالامینی درباره داغ شدن دوباره قانون حجاب در برخی تریبونها گفت: نظام یک قانونی را تصویب کرده و تصمیمی گرفته است، اما پیش از ابلاغ، شورای عالی امنیت ملی به دلایلی ابتدا موقت و حالا تا اطلاع ثانوی اجرای آن را متوقف کرده است. ما باید تابع قانون باشیم، اما مهمتر از قانون، ریشههای ایمانی، فرهنگی و تربیتی جامعه است.
وی افزود: طبق قانون، ۳۱ دستگاه در کشور مسئول اجرای آن هستند. آموزشوپرورش، ائمه جمعه، روحانیت، مساجد، صداوسیما، آموزش عالی، وزارت ارشاد و سایر نهادها وظایف مشخصی دارند. باید کار اثباتی و عقیدتی انجام شود، نه صرفاً تنبیهی.
مردم داوطلبانه حجاب را پذیرفتند
روحالامینی با اشاره به تاریخ گفت: از اول انقلاب، همه زنان چادر و چارقد نداشتند؛ بسیاری مانتو و روسری داشتند. پذیرش حجاب در جامعه به مرور و با رضایت مردم شکل گرفت. پس از انقلاب نیز هیچ اجبار رسمی نبود و حجاب با ایمان و باور مردم نهادینه شد.
Dress Code، جهانی است نه منحصر به ایران
او ادامه داد: در همه جای دنیا محدودیتهای پوششی وجود دارد؛ دانشگاهها، بیمارستانها، کارخانهها قوانین خاص خود را دارند. نباید همه چیز را با هم قاطی کنیم. سبک زندگی حاصل سالها رفتار فرهنگی است و نمیتوان ناگهان آن را تغییر داد.
روحالامینی تأکید کرد: همه دستگاهها وظایف خود را انجام دهند. کسی که عریاننمایی میکند یا شبکه فساد ایجاد میکند، قانون برای او حساب جداگانه دارد. اما نباید تنها به یک گوشه نگاه کنیم و مسائل را جزئی کنیم.
وی افزود: مردم ما جریانهای ناخالص را جدا میکنند. طینت مردم، خانوادهها و سنتها، حتی در اعیاد و مراسم، رعایت میشود. مثال مشابه در اروپا و حرم حضرت زینب هم قابل مشاهده است؛ اکثر افراد در عرف و فرهنگ جامعه رعایت میکنند.
اجرای قانون حجاب فعلا متوقف شده
روحالامینی در پاسخ به ادعای برخی درباره قانون حجاب گفت: وقتی رئیس مجلس اعلام میکند که اجرای قانون فعلاً متوقف شده، واقعیت دارد. برخی همکاران ما بهاشتباه یا به عمد میگویند دروغ است؛ این همان افرادی هستند که قبلاً به آقای پزشکیان نیز اتهام میزدند.
او درباره نقش مردم در رعایت حجاب و عفاف افزود: امر به معروف و نهی از منکر، قدم اولش تغییر است؛ یک اخم یا نگاه ناخشنود کافی است تا فرد خودش را اصلاح کند. ریشه این امر در آموزش و پرورش و خانواده است که باید نقش اثباتی و ترویجی داشته باشند.
دو قطبیسازی داخلی، فقط به نفع دشمن است
روحالامینی با اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد نفاق گفت: هر کسی که در مسیر تمایلات دشمن حرکت کند و با دو قطبیسازی کاذب یا ایجاد اختلاف، مردم را از انقلاب جدا کند، چه آگاهانه و چه جاهلانه، به نفع ترامپ و نتانیاهو عمل میکند. شاخص ساده است؛ آیا این رفتار به نفع انقلاب و مردم است یا خیر.
ابزار نظارتی محدود به بلندگو نیست
وی تأکید کرد: نظارت تنها با اعلام پشت بلندگو نیست؛ دهها راه وجود دارد تا از جریان انقلاب و منافع مردم محافظت شود.











