آغاز فصل جدید تعامل حوزه‌های علمیه خواهران خراسان و قم

خبرگزاری مهر شنبه 03 آبان 1404 - 11:57
در دیدار مدیر حوزه علمیه خراسان و مدیر جدید حوزه‌های علمیه خواهران بر تبادل تجربیات موفق این دو مرکز حوزوی و آغاز فصل جدید تعامل تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان در جریان سفر به قم با حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده مدیر جدید مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام خیاط در این دیدار ضمن ارائه گزارش از وضعیت حوزه علمیه خواهران خراسان گفت: در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در مجموع ۱۲ هزار و ۱۲۲ طلبه خواهر در حال تحصیل هستند که در ۵۱ مدرسه فعالیت دارند؛ از این تعداد، ۸ مدرسه در خراسان شمالی و ۹ مدرسه در خراسان جنوبی فعال بوده و این مدارس در چهار سطح و در رشته‌های مختلف علمی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به سابقه درخشان حوزه علمیه خواهران خراسان که قدمتی دیرینه دارند، این حوزه را مجموعه‌ای فعال، پویا و قابل قبول دانست که دارای سوابق علمی درخشان، مجلات وزین علمی پژوهشی و ترویجی و نیز انجمن‌های علمی تخصصی جدید بوده و گروه‌های جهادی تخصصی فعال نیز در زمینه‌های مختلف از جمله کودکان، نوجوانان و مسائل اجتماعی فعالیت دارند و به اجرا برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مؤثری در طی سال می‌پردازند.

وی یکی از نوآوری‌های حوزه علمیه خواهران را اجرای طرح اعطای حکم تبلیغی به طلاب خواهر دانست که معادل مراسم عمامه‌گذاری در حوزه برادران است و گفت: این طرح از سال گذشته اجرا شده و تعدادی از طلاب واجد شرایط، حکم رسمی تبلیغی دریافت کرده‌اند که دریافت این حکم منوط به برخورداری از سطوح دانشی و توانمندی‌های مهارتی و تربیتی است.

رشد ۴۳ درصدی پذیرش طلاب در سه سال اخیر

حجت‌الاسلام خیاط با اشاره به رشد ۴۳ درصدی پذیرش طلاب در سه استان خراسان در سه سال اخیر، اظهار کرد: در سال جاری نیز بیش از ۶ هزار نفر برای ورود به حوزه ثبت‌نام کرده‌اند، اما پذیرش نهایی پس از غربال‌گری علمی، مشاوره‌ای در مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان و صیانتی انجام می‌شود و پس از تأیید، داوطلبان در دوره‌های تثبیتی تابستانی شرکت کرده و سپس در صورت موفقیت، پذیرش نهایی می‌گیرند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه پذیرش طلاب در سه سطح سیکل، دیپلم و مقاطع بالاتر انجام می‌شود، اظهار کرد: همچئین برای داوطلبان دارای تحصیلات دانشگاهی نیز برنامه‌های ویژه در مدارس و مراکز استان طراحی شده است.

حجت‌الاسلام خیاط با اشاره به تشکیل ستاد مرکزی پذیرش طلاب در خراسان با مشارکت همه نهادهای مرتبط از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف، دفاتر نمایندگی ولی فقیه در استان و ائمه جمعه و نقش مؤثر آن در رشد پذیرش گفت: این ستادها در شهرستان‌ها نیز با حضور مدیران مدارس و امامان جمعه فعال است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در قالب برنامه‌ریزی ستاد پذیرش، مدیران مدارس حوزه موظف شده‌اند تا ارتباط پیوسته‌ای با مدارس دبیرستان و راهنمایی برقرار کنند، افزود: طلاب در مناسبت‌هایی چون ایام اعتکاف، برنامه‌های فرهنگی، دینی و سیاسی به مدارس می‌روند یا دانش‌آموزان را به مدارس حوزوی دعوت می‌کنند تا با فضای حوزه از نزدیک آشنا شوند و هدف از این ارتباط، آشنایی نسل جوان با حوزه و تقویت اعتماد آنان به این نهاد مؤثر دینی است.

وی با بیان اینکه در جذب طلاب، حوزه باید طی سال و در مناسبت‌های گوناگون از ظرفیت خانواده‌های متدین، مساجد و امامان جماعت بهره ببرد، تأکید کرد: امامان مساجد با شناخت افراد مستعد، جوانان را به مسیر طلبگی تشویق می‌کنند و اجرای برنامه‌های گوناگون تبلیغی در مدارس علمیه استان و شهرستان‌ها زمینه ساز تقویت اعتماد آنان به حوزه است.

حجت‌الاسلام خیاط با اشاره به مشارکت این حوزه در میزبانی از زائران رضوی طی دهه آخر صفر اظهار کرد: در دهه آخر صفر امسال، همزمان با حضور بیش از ۷ میلیون زائر در مشهد، حوزه علمیه خراسان با تشکیل دو کمیته تخصصی اسکان و تبلیغ، فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داد و طلاب مبلغ خواهر و برادر خراسان از صد کیلومتری مانده به مشهدالرضا میزبان زائران بودند و به اجرای فعالیت‌های تبلیغی، نماز جماعت، سخنرانی، و برنامه‌های فرهنگی می‌پرداختند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه برای ساماندهی اسکان، اپلیکیشنی طراحی و استفاده شد، گفت: در این ایام در مجموع، بیش از ۶۵ هزار نفر در مدارس حوزوی حوزه علمیه خراسان اسکان یافتند و روزانه حدود ۶ هزار نفر خدمات اسکان و تغذیه (صبحانه، ناهار، شام) را با پشتیبانی خیرین و مشارکت گسترده طلاب جهادی دریافت کردند.

بازدید از ۱۶۰ مدرسه و مرکز تخصصی در ۳ استان خراسان

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه طی سه سال گذشته، از ۱۶۰ مدرسه و مرکز تخصصی در سه استان خراسان بازدید میدانی انجام و در این بازدیدها با طلاب، مدرسان و کادر مدارس گفت‌وگو شد تا مسائل و دیدگاه‌های آنان شنیده شود، افزود: در این دیدارها تاکید شد که مدارس علمیه در مناسبت‌های دینی، فرهنگی و سیاسی می‌بایست محل برگزاری برنامه‌های عمومی باشند و تبدیل مدارس به محور اجتماعات مردمی زمینه ساز تقویت ارتباط با مردم و افزایش مشارکت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه مدارس آموزش و پرورش در مشهد متناسب با محدوده مدارس علمیه تقسیم بندی شدند تا مدیران بتوانند با مدارس دبیرستانی و راهنمایی ارتباط مستقیم برقرار نموده و به ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی، برپایی نماز جماعت در مدارس و تعامل منظم با دانش‌آموزان بپردازند، هدف از این طرح را ارتقای اثرگذاری فرهنگی حوزه و افزایش جذب دانست که در رشد و ارتقای پذیرش حوزه علمیه خراسان نیز اثرگذاری ویژه ای خواهد داشت.

حجت‌الاسلام خیاط به نقش گسترده عرصه رسانه تاکید و با اشاره به فعالیت اثرگذار مجمع فعالان رسانه حوزه علمیه خراسان که در حال حاضر ۱۱۰ عضو فعال دارد، عنوان کرد: طلاب فعال در سکوهای داخلی و خارجی، حدود ۱۵ میلیون مخاطب دارند که با تولید محتوای دینی مؤثر منبرهای با ۷۰ هزار مخاطب برگزار می‌کنند و این حضور مؤثر طلاب در «سکوهای جدید دیجیتال» برای ارتباط با نسل‌های جوان، یکی از مهمترین ابزارهای مؤثر در عرصه رسانه حوزه هستند.

اجرای نظام جامع آموزش در ۸ مدرسه

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به اجرای نظام جامع آموزش از سال گذشته در ۸ مدرسه پرداخت و ابراز کرد: این طرح پس از مراحل مطالعات راهبردی و بنیادی در سال ۱۴۰۲ به مرحله اجرا رسید و در قالب برنامه جدید آموزشی، واحدهای درسی ویژه‌ای موسوم به دروس اقتضایی طراحی شده است که بر اساس این طرح، هر مدرسه و شهر با توجه به جریان‌های فکری و مذهبی محلی دروس متناسب خود را دنبال می‌کند و این رویکرد زمینه‌ساز تربیت طلاب توانمند در حل مسائل فکری و اجتماعی متناسب با منطقه فعالیت خود شده و توانمندی عملی آنان را در مواجهه افزایش می‌دهد.

وی اجرای برنامه‌های متناسب اقتضائی را ثمره دیدارها و رصد میدانی در سفرهای استانی و مشاهده مستقیم مسائل مدارس دانست و گفت: نتایج نشان داد که با شناخت دقیق واقعیت‌های هر منطقه، می‌توان برنامه درسی و اجتماعی حوزه را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که طلاب هم‌زمان با رشد علمی، در میدان عمل و عرصه اجتماعی و فرهنگی نیز تأثیرگذار باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان به تفاوت مأموریت‌های حوزه خواهران اشاره کرد و با بیان اینکه بار معارفی و محتوای دینی در این حوزه پررنگ‌تر است و گفت: تعدادی زیادی از خواهران با مدرک سطح دو، به دنبال ورود به حوزه تبلیغ عمومی هستند و از این رو برنامه درسی حوزه خواهران به‌گونه‌ای تنظیم شده است که متناسب با مطالبات رهبری در زمینه‌های جمعیت، خانواده و سبک زندگی اسلامی باشد، چراکه این حوزه نفوذ بیشتری در این مباحث دارد.

حجت‌الاسلام خیاط بانوی خانه را محور اصلی تأثیرگذاری بر فرزندآوری و شکل‌گیری سبک زندگی دانست که موفقیت در این زمینه نیازمند توانمندسازی طلاب خواهر بوده و ادامه داد: بنابراین در راستای افزایش کارآمدی، دروس فقهی طلاب خواهر مورد بازنگری قرار گرفت و سرفصل‌های درسی خواهران متناسب‌سازی شده‌اند تا بیشتر شامل فقه کاربردی باشند که طلاب خواهر مستقیماً در مواجهه با آن هستند و این تغییرات به طلاب حس کارآمدی می‌دهد و آن‌ها را برای ورود به عرصه اجتماعی آماده می‌کند. البته مسیر برای کسانی که تمایل به ادامه تحصیلات تخصصی در سطوح بالاتر دارند، فعال بوده و می‌توانند با اتکا به آموخته‌های پایه‌ای، در سطوح ۳ و ۴ به تحصیل بپردازند.

وی طراحی برنامه آموزشی حوزه خواهران را یک فرآیند کارگروهی و مشارکتی دانست و عنوان کرد: در این فرآیند، مدیران مدارس خواهران باتجربه، اساتید باسابقه و حتی مؤسساتی با سابقه دیرینه مانند مکتب نرجس مشارکت نموده و پس از تدوین اولیه برنامه توسط کارگروه‌ها، برنامه به کمیسیون آموزشی شورای عالی ارائه شد و پس از چالش‌ها و بررسی‌های متعدد، به تصویب رسید تا اطمینان حاصل شود که خواهران نیز در طراحی برنامه دخیل بوده‌اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اجرای برنامه خواهران در سال جاری به‌عنوان سال دوم اجرا افزود: امسال نیز مدارس به‌طور مستمر پایش و رصد می‌شود و از طلاب و اساتید به‌طور جداگانه بازخورد گرفته می‌شود تا در صورت وجود ضعف، اصلاحات لازم اعمال گردد. همچنین، برای توانمندسازی طلاب خواهر در عرصه‌های مورد نیاز (مانند فضای مجازی)، دوره‌های تخصصی به‌طور مرتب برگزار می‌شود تا بتوانند در این حوزه‌ها نیز توانمند شوند.

وی بر آغاز فصل جدیدی از همکاری‌های آموزشی و پژوهشی میان حوزه علمیه خراسان و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد و نسبت به توسعه تعاملات با مشارکت یکدیگر ابراز امیدواری کرد.

تبادل تجربیات موفق حوزه‌های علمیه خواهران خراسان و قم، زمینه توسعه تعاملات راهبردی

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده، مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این دیدار پس از ارائه گزارش فعالیت اقدامات حوزه علمیه خراسان طی سه سال اخیر در حوزه‌های علمیه خواهران، به تمجید از تدبیر این حوزه در طراحی برنامه متناسب با اقتضائات طلاب خواهر پرداخت و خواستار تبدیل این دیدار به فصلی تازه برای اجرای فعالیت‌های راهبردی شد.

وی با اشاره به اهتمام حوزه علمیه خراسان نسبت به درنظرگرفتن مسائل منطقه‌ای، فرهنگی و اجتماعی مشهد و اقتضائات شهرستان‌ها، خواستار تدوین یک اتاق فکر راهبردی برای تبادل نظر مستمر و توسعه همکاری‌های فی ما بین شد.

مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ضمن ارائه آماری از وضعیت حوزه‌های علمیه خواهران کشور و مدارس علمیه خواهر، بر اهمیت رشد جذب و پذیرش حوزه تاکید کرد و رشد پذیرش ۴۳ درصدی حوزه علمیه خراسان طی سنوات اخیر را نشان دهنده ارتقای سطح این حوزه و تدبیر در راه‌اندازی ستاد پذیرش و تعامل موثر با مدارس و نسل جوان عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به رشد چشمگیر پذیرش نهایی طلاب خواهر حوزه‌های علمیه و ورودی نهایی ۹۸۰۰ نفر در سال جاری و رشد ۲۴ درصدی نسبت به سال گذشته، آن را فرصت و ظرفیت مغتنم در مسیر تحقق تمدن اسلامی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام علیزاده با اشاره به ابتکارات حوزه علمیه خراسان، به‌ویژه در ایام دهه آخر صفر و شهادت امام رضا (ع) در تشکیل کمیته‌های اسکان و تبلیغ، آن را یادآور ایده‌های خلاقانه و میدانی شهید هاشمی‌نژاد دانست و تأکید کرد: در شرایطی که دشمن تلاش در راستای تضعیف جایگاه روحانیت دارد، باید ظرفیت‌های تبلیغی را بیش از گذشته به میدان آورد.

مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران خواست تا تجربیات و ابتکارات حوزه خراسان، به‌ویژه در حوزه خواهران، با مدیریت خواهران کشور تبادل شود تا امکان استفاده و تسری اقدامات صورت گرفته نیز در این حوزه فراهم باشد و در ادامه طرفین ضمن بررسی ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری، بر ارتقای تعاملات علمی و آموزشی تأکید کردند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.