به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ علیاصغر شریفی رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: ۳۸ درصد از تصادفات فوتی در ششماهه نخست سال جاری مربوط به عابرین پیاده بوده است. بخش عمدهای از این تصادفات در بزرگراهها رخ میدهد؛ چرا که بسیاری از مناطق مسکونی در مجاورت این معابر قرار دارند و عابرین برای عبور، عرض بزرگراه را انتخاب میکنند. این اقدام غیرمجاز، بهویژه در ساعات شب که دید رانندگان محدود است، منجر به حوادث مرگبار میشود.
وی افزود: در ساعات پایانی شب، خستگی و خوابآلودگی رانندگان، سرعت بالا بهدلیل خلوتی معابر، و پوشش نامناسب عابرین، شدت تصادفات را افزایش میدهد.
سرهنگ شریفی با اشاره به ماده ۱۶۱ آئیننامه راهنمایی و رانندگی بند (پ) گفت: رانندگان موظفند پیش از رسیدن به گذرگاههای پیاده، در صورت حضور یا عبور عابر، وسیله نقلیه را متوقف کرده و با استفاده از چراغ هشدار، رانندگان پشت سر را نیز به توقف دعوت کنند.
سرهنگ شریفی درباره گذرگاههای سطح شهر گفت: در معابر شهری، دو نوع گذرگاه برای عابرین پیاده طراحی شده است. نوع اول، گذرگاههایی هستند که در چهارراهها و تقاطعها قرار دارند و ممکن است با چراغ راهنما کنترل شوند. در این گذرگاهها، اگر چراغ راهنما وجود نداشته باشد، حق تقدم با عابرین پیاده است. اما در صورت وجود چراغ، عابرین موظفند از آن تبعیت کنند. ماده ۱۴۱ آئیننامه راهنمایی و رانندگی نیز بهصراحت این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در صورت وقوع تصادف روی خطکشی عابر پیاده، طبق ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی، راننده مقصر شناخته شده و مشمول تشدید مجازات خواهد شد. بنابراین، توجه به خطکشیهای عابر پیاده برای همه کاربران ترافیکی ضروری است.
وی همچنین به وظایف قانونی عابرین اشاره کرد و گفت: در ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی نیز میگوید در راههای که برای عبور عابرین پیاده علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده عابرین مکلفند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی منصوب در محل از نقاط خط کشی شده، گذرگاههای غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند و هرگاه عابرین به تکلیف خود عمل نکنند در صورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به اینکه کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسلیه نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد مسئولیتی نخواهد داشت.
سرهنگ شریفی در ادامه افزود: بر اساس ماده ۲۱۵ آئیننامه راهنمایی و رانندگی عابرین باید در صورت نبود پیادهرو، از منتهیالیه سمت چپ سوارهرو و خلاف جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کنند. همچنین عبور از عرض راه تنها از طریق گذرگاههای مجاز، پلهای هوایی یا زیرزمینی مجاز است. دویدن، پریدن یا ورود ناگهانی به سطح سوارهرو نیز ممنوع است.
وی در پایان، با اشاره به تردد دانشآموزان و سالمندان در ساعات ابتدایی صبح در سطح معابر، به رانندگان توصیه کرد: در این ساعات، بهویژه هنگام طلوع دید رانندگان کاهش مییابد و احتمال بروز تصادف افزایش پیدا میکند. استفاده از چراغهای روشن نهتنها موجب افزایش ایمنی راننده میشود، بلکه به عابرین پیاده کمک میکند تا حضور خودرو را سریعتر تشخیص دهند. این موضوع بهویژه در اطراف مدارس، مراکز درمانی و مناطق پرتردد از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین رانندگان باید در حین رانندگی، توجه کامل به مسیر پیشرو داشته باشند و از هرگونه بیاحتیاطی پرهیز کنند.












