مرکزی شاهراه ترانزیت کشور را ایمن می‌کند / ۷۰ درصد تلفات غیربومی هستند

خبرگزاری مهر یکشنبه 04 آبان 1404 - 11:19
ساوه- استاندار مرکزی با اشاره به موقعیت راهبردی استان مرکزی در قلب شبکه حمل‌ونقل کشور گفت: حجم بالای تردد خودروهای سبک و سنگین ضرورت توسعه آزادراه‌ها و افزایش ایمنی مسیرها را دوچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی زندیه‌وکیلی صبح یکشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی طرح تعریض و بهسازی آزادراه ساوه- سلفچگان اظهار کرد: استان‌های قم و مرکزی در گذشته یک استان واحد بوده‌اند و از نظر فرهنگی، اقتصادی و انسانی پیوندهای عمیقی دارند و این ارتباط همچنان در سطوح مختلف مردم و مسئولان ادامه دارد و زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده در طرح‌های زیرساختی است.

استاندار مرکزی با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در دولت چهاردهم افزود: در این دولت، اتفاقات خوبی در حوزه راه و به‌ویژه در بخش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور رقم خورده است، یکی از این پروژه‌ها، کنارگذر اراک به طول ۲۴ کیلومتر است که قطعه نخست آن افتتاح شده و آماده بهره‌برداری کامل است.

وی ادامه داد: پروژه مهم دیگر، آزادراه اراک – خرم‌آباد است که به‌عنوان مسیر ارتباطی میان استان‌های مرکزی و لرستان، از اهمیت ملی برخوردار است.

زندیه وکیلی گفت: تاکنون عملیات اجرایی این آزادراه آغاز شده و ۶ قطعه جدید برای تکمیل آن تعریف شده است، این پروژه بخشی از محور شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود که نقشی کلیدی در جابه‌جایی کالا و مسافر دارد.

استاندار مرکزی با اشاره به موقعیت جغرافیایی این استان گفت: به طور تقریبی هیچ کالایی نیست که از شمال کشور به جنوب یا از شرق به غرب منتقل شود و از استان مرکزی عبور نکند از این رو، استان ما شاهراه حیاتی کشور در زمینه ترانزیت کالا و مسافر است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار، بیش از ۹۹ درصد بار ترانزیتی شمال به جنوب کشور از محورهای این استان عبور می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از آزادراه‌های استان به لحاظ تردد وسایل نقلیه سنگین، رتبه نخست کشور را دارد، گفت: این حجم ترافیک سنگین نشان‌دهنده ضرورت توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و افزایش ایمنی مسیرها در استان مرکزی است.

مرور طرح‌های قدیمی و مسیر “دریا به دریا”

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشینه طرح‌های آزادراهی کشور گفت: طرح آزادراه تهران – ساوه – سلفچگان، بخشی از مسیر قدیمی معروف به "دریا به دریا" است که از پیش از انقلاب آغاز شد.

وی افزود: پس از انقلاب و با خروج مستشاران خارجی، اجرای این طرح متوقف شد بخش‌هایی مانند تهران – ساوه و ساوه – سلفچگان در سال‌های بعد تکمیل شد، اما هنوز قطعاتی باقی مانده که باید به‌سرعت تکمیل شوند تا این مسیر به‌طور کامل زیر بار تردد برود.

زندیه‌وکیلی افزود: اکنون این پروژه در دولت چهاردهم در مرحله بررسی و تصویب نهایی در کمیسیون‌های دولت است و امید داریم با حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی، کلنگ‌زنی بخش پایانی آن به‌زودی انجام شود.

مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های ملی

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌ها اظهار کرد: در گذشته سهم دولت در پروژه‌های آزادراهی بیشتر بود، اما اکنون با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بخش خصوصی نقش پررنگ‌تری دارد. در پروژه آزادراه شمال – جنوب، بخش خصوصی با سهم ۹۰ درصدی وارد میدان شده است و این امر نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران به آینده کشور است.

زندیه‌وکیلی با قدردانی از بنیاد تعاون ناجا به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی پروژه گفت: این مجموعه تجربه موفقی در احداث آزادراه دارد و با وجود محدودیت منابع مالی، آماده اجرای بخش‌های باقیمانده مسیر است و انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه نیز در تأمین سهم دولتی پروژه همکاری لازم را داشته باشد.

استاندار مرکزی با اشاره به آثار اجتماعی این پروژه گفت: حدود ۷۰ درصد از فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای استان، افراد غیر بومی هستند که از مسیرهای ترانزیتی استان عبور می‌کنند به همین دلیل، تکمیل آزادراه شمال – جنوب می‌تواند نقش مهمی در کاهش تلفات انسانی و افزایش ایمنی مسیرهای عبوری داشته باشد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.