به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، تحول دیجیتال در دنیای امروز ضرورتی اجتنابناپذیر برای بقا و رشد در فضای رقابتی به شمار میرود؛ این در حالیست که اصناف کشور بهویژه در حوزههایی چون طلا و جواهر با چالشهایی چون عدم شفافیت قیمت، امنیت پایین و ساختارهای سنتی مواجه هستند؛ در چنین شرایطی نیاز به ابزارهایی هوشمند برای مدیریت، نظارت و ارتباط با اعضا بیش از هر زمان دیگری احساس میشود.
به همین منظور شرکت طلا کلینیک فارس با مجموعهای از محصولات فناورانه تلاش کرده تا این خلأ را پُر و اتحادیهها را وارد عصر دیجیتال کند و مدیرعامل این شرکت در جریان نمایشگاه دستاوردهای فناورانه از مجموعهای از محصولات نوآورانه شامل نرمافزار هوشمندسازی اتحادیهها، سامانه نرخدهی آنلاین طلا، دستگاه امنیتی «ورتکس» و ماشینحساب تخصصی طلا رونمایی کرد و با اشاره به ضرورت تحول دیجیتال در ساختار اصناف کشور گفت که یکی از محصولات امسال، نرمافزاری برای اتوماسیون و هوشمندسازی اتحادیههاست.
به گفته سعیدرضا چپریها در استان فارس و شهر شیراز ۸۸ اتحادیه صنفی فعال است و نرمافزار طراحیشده میتواند تمام اطلاعات و مشخصات اعضای دارای پروانه کسب هر اتحادیه را در اپلیکیشن موبایل مجزا نمایش دهد.
او افزود: برای بازرسان کمیسیونها نیز اپلیکیشنی طراحی شده که با قابلیت مکانیابی آنلاین، فرآیند بازرسی واحدهای صنفی را تسهیل میکند. این برنامه ایرادات واحد صنفی را ثبت کرده و بهصورت خودکار به بازرس اطلاع میدهد که در زمان مقرر برای بازدید مجدد مراجعه کند.
چپریها ادامه داد: ارتباط اعضای تحت پوشش اتحادیهها با این سامانه بهصورت آنلاین و غیرحضوری انجام میشود تا از مراجعات فیزیکی جلوگیری شود. درخواستها و نامههای مورد نیاز اعضا نیز از طریق پنل اختصاصی هر فرد قابل دریافت است. همچنین ثبت شکایات مردمی از واحدهای صنفی نیز از طریق همین سامانه انجام میشود و اتحادیه میتواند بهصورت برخط رسیدگی و پاسخ دهد.
به گفته مدیرعامل شرکت طلا کلینیک فارس، هدف از طراحی این اپلیکیشن، کاهش مراجعات حضوری مردم و تسهیل کار اتحادیههاست. او اظهار داشت:در حال حاضر هیچ اتحادیه یا اتاق اصنافی بهصورت هوشمند فعالیت نمیکند و همه ساختارها سنتی است. ما با این نرمافزار اتحادیهها را هوشمندسازی کردهایم و تاکنون هشت اتحادیه در یکی از شهرهای کشور به این سامانه تجهیز شدهاند. امیدواریم با حمایت اتاق اصناف شیراز، این طرح بهصورت پایلوت برای همه اتحادیههای شیراز اجرا شود.
چپریها سپس به معرفی سایر محصولات فناورانه شرکت طلا کلینیک فارس پرداخت و گفت:من خودم طلافروش بودم و دغدغههای صنف را میدانم. حدود هفت سال پیش برای رفع مشکلات نرخگذاری طلا، سامانه اعلام نرخ طلا و سکه به نام طلا کلینیک فارس طراحی کردیم که نرخ طلا و سکه را بصورت برخط تحت نظارت اتحادیه طلا و جواهر شیراز اطلاعرسانی میکنیم.
او افزود: این سامانه در راستای شفافسازی قیمت طلا طراحی شده تا خریداران و فروشندگان بتوانند نرخ لحظهای و معتبر را در گوشی موبایل خود مشاهده کنند و از زیانهای احتمالی جلوگیری شود.
چپریها در ادامه به محصول دیگر شرکت اشاره کرد و گفت: ما دستگاهی به نام دزدگیر دوزا امنیتی با همکاری یک شرکت دانش بنیان در بخش الکترونیک مستقر در پارک علم و فناوری فارس طراحی کردیم که این محصول بومی سازی شده که یک نگهبان هوشمند ۲۴ ساعته برای واحد های صنفی طلا فروشی و سایر مکان هایی که نیاز به امنیت بالایی دارند استفاده میشود.
او تأکید کرد: تاکنون دستگاههای مشابه توانستهاند ۴۰ سرقت مسلحانه را در کشور ناکام بگذارند. این دستگاه با وجود قیمت مناسب، میتواند جان و مال طلافروشان را محافظت کند و به گفته او، در برابر شلیک اسلحه نیز در کسری از ثانیه واکنش نشان میدهد.
مدیرعامل طلا کلینیک فارس در پایان از ماشینحساب تخصصی طلا کلینیک فارس بهعنوان محصول دیگر این شرکت نام برد و گفت:این ماشینحساب برای واحد های صنفی تازه تاسیس طراحی شده تا بتوانند محاسبات طلا، تبدیل عیار و سایر عملیات تخصصی را بدون خطا انجام دهند. همچنین نرم افزار دیگری برای استفاده عموم مردم با نام فراگوهر طراحی شده که در لحظه قیمت های طلا و سکه را نمایش میدهد و در این نرم افزار گزینه ماشین حساب تخصصی طلا نیز فراهم شده که عموم مردم در هنگام خرید و فروش بتوانند قیمت تمام شده طلای خریداری شده را محاسبه کنند
به گفته چپریها تمامی این ابزارها در اپلیکیشن طلا کلینیک قابل دسترسی است و هدف نهایی از طراحی آنها، افزایش شفافیت، امنیت و هوشمندسازی اصناف کشور است.
بدون شک ورود فناوریهای نوین به ساختار سنتی اصناف، بهویژه در حوزه حساس و پرریسک طلا، نهتنها گامی مهم در مسیر شفافسازی و امنیت است بلکه میتواند الگویی برای سایر اتحادیهها در کشور باشد و اگر حمایتهای نهادی و اجرایی ادامه یابد شیراز میتواند به نخستین شهر هوشمند صنفی ایران تبدیل شود.
48












