خبرگزاری مهر - گروه استانها: بر اساس گزارشهای میدانی از پروژه راهآهن دورود - خرمآباد، این مسیر ۱۱۴ کیلومتری که حلقه اتصال استان لرستان به شبکه ریلی سراسری محسوب میشود، باوجود ۱۷ تونل و ۲۶۴ پل در نقشه اولیه، اینک در میانه راه با چالشهایی مواجه شده است.
اگرچه این پروژه بهعنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب کشور از اولویت بالایی برخوردار است، اما هم اکنون دو مانع اصلی پروژه را با مشکلاتی مواجه کرده است: اول اعتبارات پایدار لازم برای شتاب بخشیدن به عملیات اجرایی و دوم موضوع تملک زمینهای واقع در مسیر پروژه.
بر اساس اعلام مسئولان استانی، رفع این دو مانع اساسی نیازمند عزم جدی و توجه ویژه دستگاههای ذیربط است تا شاهد بهرهبرداری هرچه سریعتر از این شریان مهم ریلی در منطقه باشیم.
طویلترین تونل ریلی خاورمیانه در راهآهن خرمآباد - دورود
منصور حمیدی سرپرست کارگاه راهآهن خرمآباد - دورود در گفتوگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: کل طرح راهآهن خرمآباد - دورود ۱۱۴ کیلومتر است.
وی عنوان کرد: در این پروژه ریلی ما ۳۳ کیلومتر تونل داریم.

سرپرست کارگاه راهآهن خرمآباد - دورود با بیان اینکه در حقیقت این پروژه در دل زاگرس در حال اجرا است، افزود: طویلترین تونل ریلی خاورمیانه در این پروژه ریلی لرستان قرار دارد.
وجود پلهای بزرگ و ۳۳ کیلومتر تونل در پروژه
حمیدی با اشاره به اینکه تونل کیلومتر ۴۸ تا ۵۲ در این پروژه حدود چهارهزار و ۸۰۰ متر طول دارد، گفت: در حال حاضر این تونل در حال اجرا است و بیش از دو کیلومتر از دهانه ورودی پیشرفت اجرا داریم.
یکی از تونلهای طویل در این پروژه ریلی اوایل سال آینده بازگشایی میشود وی بیان داشت: به لحاظ ایمنی، در جنب تونلهای طویل در این پروژه ریلی، یکرشته تونل اضطراری هم پیشبینیشده است.
سرپرست کارگاه راهآهن خرمآباد - دورود با تأکید بر اینکه با این تونلهای اضطراری در این پروژه ریلی ۳۳ کیلومتر تونل داریم، گفت: در این پروژه ریلی یک تونل سه هزار و ۳۶۰ متری، یک تونل سه هزارمتری، یک تونل سه هزار و ۶۶۰ متری، یک تونل سه هزار و ۷۰۰ متری و… قرار دارد.
حمیدی با بیان اینکه یکی از تونلهای طویل در این پروژه ریلی اوایل سال آینده بازگشایی میشود، گفت: همچنین پلهای بزرگی در مسیر این پروژه ریلی لرستان داریم.

«اعتبارات پایدار» مهمترین مانع اجرای پروژه
وی با اشاره به اینکه در این پروژه بالغ بر ۱۲.۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری داریم، عنوان کرد: همچنین بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکریزی در این پروژه ریلی داریم.
سرپرست کارگاه راهآهن خرمآباد - دورود، تصریح کرد: همچنین یک میلیون مترمکعب بتنریزی در این پروژه داریم.
در این پروژه نزدیک به ۷۰۰ نفر مشغول به کار هستند حمیدی با تأکید بر اینکه از مجموع ۳۳ کیلومتر تونل در این پروژه ریلی، حفاری ۱۸ کیلومتر انجام شده است، گفت: بیش از یک کیلومتر از تونلهایی را هم که در دست احداث داریم بحث لاینینگ و بتنریزی آن انجام شده است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در این پروژه نزدیک به ۷۰۰ نفر مشغول به کار هستند، بیان داشت: اغلب این نیروها و بالغ بر ۹۹ درصد بومی هستند.
سرپرست کارگاه راهآهن خرمآباد - دورود با بیان اینکه همچنین در این پروژه بالغ بر ۳۰۰ دستگاه ماشینآلات تخصصی مستقر است، عنوان کرد: مهمترین نکتهای که ما در این پروژه داریم بحث اعتبارات پایدار است.
حمیدی، تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی که در پروژه داریم بالغ بر ۵۸ درصد است.

قرارگاه خاتم پایکار پروژه ریلی خرمآباد - دورود
سردار نعمتالله باقری فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان نیز دررابطهبا این پروژه ریلی لرستان با مهر، اظهار داشت: امروز قرارگاه خاتم به لطف خداوند متعال در لرستان کارهای خوبی را شروع کرده است.
الان در ۳۰ نقطه پروژه راهآهن خرمآباد - دورود کارگاه وجود دار د وی با بیان اینکه نگاه مدیریت ارشد استان نیز یک نگاه مثبت است و موجب شد که چند پروژه جدید نیز با همکاری قرارگاه خاتم در لرستان در دستور کار قرار بگیرد، افزود: انصافاً قرارگاه خاتم یکی از کارگاههای اصلی خود را به لرستان آورده و مشغول کار است.
فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با تقدیر از عملکرد و همکاری قرارگاه خاتم در پروژههای لرستان، عنوان کرد: الان در ۳۰ نقطه پروژه راهآهن خرمآباد - دورود کارگاه وجود دارد.
سردار باقری، بیان داشت: علیرغم همه محدودیتها اجازه داده نشده که کار در این پروژه تعطیل شود.

موانعی که به دست استاندار حل میشوند
وی با تأکید بر اینکه این پروژه، تکمیلکننده پروژه ریلی دورود - اندیمشک است، گفت: گام اول این پروژه ریلی در دورود و خرمآباد است.
فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه پروژه تعطیل نیست، از این پروژه ۱۱۴ کیلومتری، ۳۳ کیلومتر تونل است، بیان داشت: بزرگترین تونل خاورمیانه در این پروژه قرار دارد.
برآورد صورتگرفته برای این پروژه ۱۴ همت است سردار باقری با اشاره به اینکه یکی دو مانع در این پروژه وجود دارد که به دست مدیریت ارشد استان حل میشود، گفت: انصافاً ایشان ورود پیدا کردهاند، یکی از این موانع بحث تملک مسیر پروژه است.
وی بیان داشت: برابر گزارشهایی که از سوی مسئولان کارگاه داده شده، در یکی دونقطه مسیر پروژه مشکل داریم که باید با ورود استاندار و دستاندرکاران این آزادسازی انجام گیرد.
فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان، افزود: دومین مانع، تأمین منابع مالی است، بههرحال پروژه، پروژه بزرگی است، برآورد صورتگرفته برای این پروژه ۱۴ همت است.

سردار باقری، افزود: این عدد، یک عدد بزرگ است، ظرفیتهای استان هم ظرفیتهای ضعیفی هستند، اما شدنی است، ازآنجاییکه استاندار همت برای اجرا و سرعت این پروژه همت کرده، میتواند پشتیبانی کند که این پروژه در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
بنابراین، گزارش، پروژه راهآهن دورود - خرمآباد، باوجود جایگاه راهبردی در کریدور شمال - جنوب و پیشرفت فیزیکی قابلتوجه، بدون رفع موانع اعتباری و تملک زمین، به سرانجام نخواهد رسید.
به نظر میرسد تحقق این آرزوی دیرینه مردم لرستان، بیش از هر چیز نیازمند عزم ملی و تأمین مالی بهموقع است تا نهتنها اتصال ریلی استان محقق شود، بلکه ظرفیتهای ترانزیتی کشور نیز شکوفا شود، امید است مسئولان با جدیت بیشتر، این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهند.












