به گزارش خبرنگار مهر، علی صادقی ظهر پنجشنبه در همایش مدیران مدارس شهرستان خدابنده که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: تراکم بالای دانشآموزی در نواحی یک و دو زنجان موجب کاهش کیفیت آموزشی شده و نیاز فوری به احداث و نوسازی فضاهای آموزشی در این مناطق احساس میشود.
وی با اشاره به ثبت ۱۰۷ پروژه فعال در سامانه نهضت مدرسهسازی استان گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرحها حدود ۵۵ درصد است، اما تنها ۲۳ درصد از اعتبارات مصوب تخصیص یافته که این موضوع باعث توقف برخی پروژهها و کندی در روند نوسازی مدارس شده است.
معاون استاندار زنجان افزود: تخصیص بهموقع منابع مالی، شرط اصلی تسریع در روند نوسازی و بهسازی مدارس است و انتظار میرود وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، در این زمینه اقدام ویژهای انجام دهد.
وی همچنین به کمبود نیروی انسانی آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر استان زنجان با کمبود حدود یکهزار و ۷۰۰ نیروی آموزشی مواجه است و بیش از ۴۲ هزار ساعت تدریس توسط نیروهای بازنشسته، حقالتدریس و غیررسمی پوشش داده میشود که پایداری لازم را ندارد.
صادقی توسعه آموزشهای مهارتی را منوط به تجهیز کارگاههای فنی دانست و تأکید کرد: بدون نوسازی تجهیزات آموزشی در هنرستانها، آموزش مهارتها ناقص خواهد ماند و اثربخشی لازم را نخواهد داشت.
وی با اشاره به موفقیت استان زنجان در کنکور سراسری ۱۴۰۴ و کسب رتبه شانزدهم کشوری با میانگین نمره ۱۰.۲۲ گفت: این موفقیت حاصل تلاش بیش از ۱۷ هزار فرهنگی استان است که با وجود محدودیتها، در تربیت نسل آینده نقشآفرین هستند.
معاون استاندار زنجان تخصیص اعتبارات ملی برای نوسازی مدارس تخریبی، اختصاص ردیف اعتباری ویژه برای پروژههای نیمهتمام با پیشرفت بالای ۵۰ درصد، افزایش سهم استان از اعتبارات عدالت آموزشی و طرح نهضت مدرسهسازی، و تقویت واحدهای فنی نوسازی و تجهیزات ایمنی مدارس در معرض خطر را از نیازهای فوری حوزه آموزش و پرورش استان برشمرد.












