ولی داداشی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند پیگیری تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم مجلس یازدهم، تصویب طرح تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی بود که متأسفانه با ایراداتی از سوی شورای نگهبان و در نهایت رد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.
وی افزود: در مجلس دوازدهم نیز این موضوع را با جدیت در کمیسیون اجتماعی دنبال کردیم و جلسات متعددی با مسئولان سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاونان و کارشناسان آن برگزار شد. در ابتدا مقاومتهایی از سوی دولت وجود داشت، اما در نهایت با رایزنیهای گسترده، دولت فاز مثبتی نسبت به این موضوع نشان داد.
داداشی با اشاره به آخرین جلسه برگزار شده با دکتر رفیعزاده، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، گفت: ایشان قول دادند که تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به صورت پلکانی و با اولویتبندی انجام شود. متأهلین، افراد دارای مدارک تحصیلی بالاتر و کسانی با سنوات بیشتر در اولویت قرار خواهند گرفت.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه هنوز خروجی عملی از این وعدهها مشاهده نشده است، اظهار امیدواری کرد: با توجه به قولهای دادهشده، امیدواریم تا پیش از نوروز ۱۴۰۵ مرحله نخست این طرح اجرایی شود و امیدی در دل نیروهای شرکتی ایجاد گردد.
تعیین تکلیف معلمان نهضتی و حقالتدریس؛ قانونی که اجرا نمیشود
نماینده مردم آستارا در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت معلمان نهضتی و حقالتدریس پرداخت و گفت: با وجود تصویب مصوبهای در کمیسیون آموزش و صحن علنی مجلس برای بهکارگیری نیروهای نهضتی به صورت حقالتدریس، این قانون هنوز اجرایی نشده است.
وی افزود: در حالی که آموزش و پرورش از نیروهای بازنشسته استفاده میکند، از ظرفیت نیروهای نهضتی که میتوانند به صورت حقالتدریس در کلاسهای خالی فعالیت کنند، بهره نمیبرد. این در حالی است که در بسیاری از روستاها و مناطق کشور با کمبود معلم مواجه هستیم.
داداشی با انتقاد از نگرانیهای وزارت آموزش و پرورش نسبت به استخدام رسمی این نیروها در آینده، تصریح کرد: اجرای قانون نباید با واهمه همراه باشد. فردی که پنج تا ده سال سابقه تدریس دارد، یک معلم باتجربه محسوب میشود و نادیده گرفتن این ظرفیت، ظلم به آموزش و پرورش کشور است.
وی در پایان تأکید کرد: مجلس بهطور جدی پیگیر اجرای این قانون است و امیدواریم وزارت آموزش و پرورش با استفاده از این ظرفیت قانونی، گامی مؤثر در جهت رفع کمبود معلم در مدارس بردارد.











