محمد دریجانی در گفتوگو با خبرنگار مهر در تشریح اقدامات انجام شده برای طرح هزار روز طلایی در استان اظهار کرد: این طرح دوره بسیار مهمی است که از بارداری تا دو سال اول زندگی کودک را در بر میگیرد.
وی آگاهسازی در سطوح عمومی و تخصصی را یکی از محورهای اصلی برشمرد و با اشاره به انجام اقدامات آموزشی در دو بخش عمومی و تخصصی، اظهار داشت: در سطح عمومی، از طریق رسانههای جمعی، نصب بنر و روشهای مختلف، تلاش کردیم تا این دوره هزار روزه برای عموم مردم شناسانده شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان یزد ادامه داد: مخاطبان اصلی ما در این بخش، خانمهای باردار هستند که برای آنان به ویژه در شهرستانهای میبد، مهریز، بافق و خود شهر یزد، سمینارهای علمی برگزار شده است.
دریجانی در ادامه به آگاهسازی تخصصی برای اصحاب سلامت اشاره کرد و افزود: همچنین برگزاری سمینارها و وبینارهای متعدد برای پزشکان عمومی، متخصصین زنان و زایمان، ماماها و مراقبین سلامت مراکز جامع سلامت در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون چهار وبینار تخصصی در این زمینه برگزار شده و آگاهسازی در هر دو سطح عمومی و تخصصی به نحو مطلوبی صورت گرفته است. تمامی هزینههای این آگاهسازی توسط بیمه سلامت پرداخت شده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان یزد دومین بخش مهم این طرح را تقویت اقدامات جاری در مراکز سلامت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه اقداماتی که باید برای این هزار روز طلایی انجام شود، در حال حاضر در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی در جریان است.
دریجانی گفت: در مواردی که کمبود یا نقصی وجود داشته، با هماهنگی و همراهی دانشگاه علوم پزشکی یزد، که مجری اصلی طرح است و به ویژه معاونت بهداشتی این دانشگاه، این اقدامات تقویت شده است.
وی برای نمونه به تأکید بر مصرف مکملهای دارویی در دوره بارداری و پس از تولد نوزاد اشاره کرد و افزود: در صورت وجود هرگونه کمبود، این نواقص برطرف شده و توصیهها و آموزشها به خانوادهها برای بهرهمندی مطلوب از این خدمات، افزایش یافته است.
دریجانی سومین محور را حمایت معیشتی از خانوارهای نیازمند دارای مادر باردار دانست و تصریح کرد: برای خانمهای بارداری که در خانوادههای کمدرآمد زندگی میکنند، یک بسته غذایی متناسب با نیاز این دوره، با همکاری گروه متخصصین تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهیه شده است.
وی گفت: از طریق مراکز خیریه، نهادهای دولتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، این بستهها در اختیار نیازمندان واقعی به ویژه در دهکهای یک تا پنج درآمدی قرار خواهد گرفت تا از این لحاظ نیز مشکلی وجود نداشته باشد.
مدیرکل بیمه سلامت استان یزد در پایان خاطرنشان کرد: نکته اصلی و مؤلفه کلیدی در موفقیت این طرح، موضوع آگاهسازی است و در این زمینه، رسانهها نیز میتوانند کمک شایانی انجام دهند. هدف نهایی این است که با انجام به موقع این اقدامات در این هزار روز طلایی، فرزندی سالم از نظر جسمی، ذهنی، روانی و فکری برای آینده کشور پرورش یابد و دچار کمترین آسیبهای روحی روانی و بیماری در سالهای بعد زندگی باشند.












