به گزارش خبرنگار مهر، ناصر علیفر پیش از ظهر امروز یکشنبه در آئین نواختن زنگ گرامیداشت پدافند غیرعامل با اشاره به ابعاد چندساحتی این مفهوم در نظام تعلیم و تربیت، گفت: پدافند غیرعامل تنها به زیرساختهای فیزیکی محدود نمیشود؛ بلکه مجموعهای از اقدامات در حوزههای ذهنی، شناختی، رسانهای و سایبری است که برای کاهش آسیبها و تقویت مقاومت فرهنگی و روانی جامعه باید انجام شود.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به پدافند غیرعامل شناختی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند تقویت سپرهای فکری و روانی نسل جوان هستیم. جنگ امروز، جنگ رسانههاست و باید جامعه را برای مقابله با هجمههای نرم آماده کنیم.
علیفر با اشاره به تغییر ماهیت تهدیدات و ظهور نسل آلفا گفت: شکاف نسلی اتفاق افتاده و ما از نسل Z عبور کردهایم. اکنون با نسلی روبرو هستیم که نیازمند بازنگری جدی در دو حوزه است؛ نخست، محتوای کتب درسی که خوشبختانه وزارت آموزشوپرورش در حال برنامهریزی برای تحول آن است؛ و دوم، شیوه تعامل و ارتباط با دانشآموزان که باید متناسب با زبان و نیازهای نسل جدید باشد.
مدیرکل آموزشوپرورش خوزستان با تأکید بر ضرورت تحول در زبان ارتباطی معلمان اظهار داشت: یکی از دلایل بروز آسیبهای اجتماعی، فاصله زبانی و فکری میان نسلهاست. باید یاد بگیریم به زبان نسل جدید سخن بگوییم و از خلاقیت برای انتقال مفاهیم بهره ببریم. معلمان باید در استفاده از فناوریهای نو، از جمله هوش مصنوعی، پیشرو باشند و یادگیری مبتنی بر تجربه و تعامل را جایگزین آموزش صرف دانش کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در مدارس، دانش منتقل میشود اما هر دانشی الزاماً به یادگیری منجر نمیشود. اگر بتوانیم با روشهای نوین آموزشی، تفکر، خلاقیت و خودباوری را در دانشآموزان تقویت کنیم، بهراستی به پدافند غیرعامل در عرصه ذهن و فرهنگ دست یافتهایم.












