محمدجعفر کبریایی تولیدکننده نوشت افزار، در گفتوگو با خبرنگار مهر گفت: در حوزه توزیع کالا، دو بخش مهم وجود دارد. بخش اول مربوط به ارتباط با عموم مردم که هدف آن تشویق آنها به خرید کالای ایرانی است. به نظر میرسد طی دهه اخیر نگرشها تغییر کرده و مصرف کالای ایرانی افزایش یافته است، اما همچنان ضروری است مردم بیشتر به خرید محصولات داخلی ترغیب شوند.
وی ادامه داد: کالای ایرانی تنها یک محصول نیست؛ بلکه باید ویژگیهایی داشته باشد که با فرهنگ و ارزشهای تمدن ایرانی سازگار باشد. به عبارتی این نوع کالا نباید صرفاً شامل المانها و شخصیتهای غربی باشد، بلکه هویت فرهنگی ایرانی را بازتاب دهد. برای ترویج چنین محصولاتی، نقش رسانهها بسیار کلیدی است.
نقش رسانهها در اهمیت خرید کالای ایرانی
این تولیدکننده گفت: رسانهها باید تلاش کنند تا اهمیت خرید کالای ایرانی را به مردم توضیح دهند و گزینههای مناسبتر برای سبک زندگی ایرانی را معرفی کنند. بسیاری از والدین ممکن است ندانند که وجود تصاویر یا شخصیتهای غربی روی دفترها و لوازم شخصی کودکان میتواند بر تربیت آنها تأثیر داشته باشد. بنابراین، رسانهها میتوانند با آگاهسازی خانوادهها در این زمینه نقش مؤثری ایفا کنند.
وی یادآور شد: شهریورماه هر سال برخی از نهادهای دولتی و خصوصی یکسری لوازم التحریر را برای دانشآموزان مناطق محروم آماده میکنند. ما به آنها توصیه میکنیم که کالای ایرانی بخرند، نه کالای چینی و برایشان کالای ایرانی ارسال کنند؛ اما گاهی میگویند چون کالای چینی ارزانتر است آن را انتخاب میکنند. این تصمیم چه معنایی دارد؟ مثلاً شما دارید به چرخه واردات کمک میکنید. در حالی که باید کالای ایرانی بخرید تا به تولیدکننده داخلی و چرخه اقتصاد کشور کمک کنید.
کبریایی گفت: زمانی بود که عمده محصولات بازار به طرحها و کالاهای خارجی اختصاص داشت، ولی امروز اگر کسی به دنبال طرحهای ایرانی باشد، بهراحتی میتواند آنها را پیدا کند. نکته جالب این است که در ابتدای کار، توزیعکنندگان بزرگ بازار باور نداشتند که مردم علاقهای به کالا یا طرحهای ایرانی داشته باشند. اما امروزه این رفتار تغییر کرده و توزیعکنندگان بزرگ متوجه شدهاند که بخشی از جامعه به طرحهای ایرانی اهمیت میدهند و به همین دلیل سفارشهای بیشتری به تولیدکنندگان این نوع طراحیها میدهند.
وی افزود: نکته دیگر اینکه برندهای بزرگ داخلی نیز تغییرات مثبتی داشتهاند. آنها دیگر تمایلی به استفاده از شخصیتها و طرحهای انیمیشنی خارجی در محصولات خود ندارند. برای مثال، برندهایی مثل «فَکتیس» یا «پَنتر» طراحیهای مخصوص به خود را انجام دادهاند و شخصیتهای اختصاصی خود را روی محصولاتشان قرار میدهند. دیگر خبری از کاراکترهای غربی نیست و این تغییر اتفاق خوبی برای بازار محسوب میشود.
فرآیند قاچاق در کشور پیچیده است
این تولیدکننده گفت: هرچقدر که قیمت ارز بالاتر برود، احتمال قاچاق کاهش مییابد، اما فرایند و مسئله قاچاق در کشور ما داستان پیچیدهتری دارد. امسال نمایشگاهی به نام ایراننوشت را برگزار کردیم. بعد از پایان نمایشگاه، کامیونی که وسایل باقیمانده را جابهجا میکرد، به سمت تهران حرکت کرد. این کامیون از یکی از استانهای غربی عبور میکرد که در مسیر توسط مأموران توقیف شد، به این اتهام که کالای قاچاق حمل میکند. حال سوال اینجاست، کالای قاچاق ما چه بود؟ یک کارتن نوک مداد نوکی! آیا واقعاً ارزش چنین چیزی بهاندازه جرم قاچاق است؟ در حالی که قاچاق واقعی باید در نزدیکی مرزها کنترل شود.
وی خاطرنشان کرد: در کشور ما قاچاق به شکلهای مختلف مثل کولبری و تهلنجی رواج دارد و بخش عمده لوازم قاچاق از این راهها وارد میشوند. مسئله اینجاست که مبارزه با قاچاق تنها با افزایش قیمت ارز ممکن نیست. اگر به بازار تهران سری بزنید، خواهید دید که کالاهای قاچاق به راحتی در دسترس همگان قرار دارند. مثلاً کالاهایی که به اصطلاح به آنها جعبه سبز گفته میشود، در خیابانها و مغازهها بدون محدودیت عرضه میشوند و آنطور که باید ممنوعیت خاصی هم برایشان اعمال نشده است.
کبریایی گفت: افزایش قیمت دلار شاید بتواند تأثیراتی در کاهش قاچاق داشته باشد، اما این تنها راه حل نیست. نکته دیگر اینجاست که برخی کالاها مثل نوک مداد نوکی یا پرگار تولید داخلی ندارند و یا تعداد محدودی برند قانونی داریم که آنها هم وارداتی هستند. بنابراین باید میان کنترل قاچاق واقعی و نیاز بازار داخلی توازن ایجاد شود.












