خالد جنگجو در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص عملکرد حوزه نظارت گمرکات استان آذربایجان غربی در هفت ماهه سال جاری اظهار کرد: در بخش صادرات مقدار ۲ میلیون و ۵۴۴ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار در گمرکات استان به ۷۳ کشور جهان صادر شده است.
وی، عمده کالاهای صادراتی را از گمرکات استان شمش فولادی، کاشی و سرامیک، میلگرد آجدار، پوکه معدنی و آهن اسفنجی عنوان کرد و افزود: بیشترین میزان صادرات به کشورهای عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، ارمنستان و افغانستان انجام شده است.
جنگجو در خصوص واردات قطعی از حوزه نظارت افزود: در مدت یاد شده ۲۱۸ هزار تن کالا به ارزش تقریبی ۵۹۷ میلیون دلار از مبدأ ۴۸ کشور جهان و از طریق گمرکات استان وارد کشو شده است.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی گفت: عمده کالاهای وارداتی شامل کامیون کشنده مستعمل، موز سبز، پنبه خام، اجزا و قطعات تریلرها و نیمه تریلرها و کشورهای عمده طرف معامله واردات نیز شامل ترکیه، چین، کره جنوبی، آلمان و امارات بوده است.
ترخیص نهادههای دامی از گمرکات آذربایجان غربی
جنگجو در خصوص ترخیص نهادههای دامی از گمرکات اعلام کرد: عملیات ترخیص نهادههای دامی در گمرکات استان بهصورت شبانهروزی انجام شده و در صورت دارا بودن مجوزهای قانونی، این روند در کوتاهترین زمان ممکن صورت میگیرد.
ناظر گمرکات آذربایجان غربی افزود: تشریفات قانونی هر محموله یا کالای اساسی مورد نیاز کشور، در صورت اخذ مجوزهای لازم، توسط گمرک در اسرع وقت انجام میشود.
وی با اشاره به همکاری دستگاههای مجوز دهنده و فعالیت شبانهروزی گمرکات استان گفت: با حمایت و تأکید استاندار آذربایجان غربی و دادگستری کل استان، تاکنون مشکلی در انجام تشریفات قانونی گمرکی در استان مشاهده نشده است.
جنگجو در خصوص رفع مشکلات کامیونهای کشنده ایرانی در گمرکات کشور ترکیه نیز اظهار کرد: بر اساس قوانین این کشور، ورود کامیونهای کشنده مستلزم ارائه ثبت سفارش است.
وی خاطرنشان کرد: تعدادی از کامیونهایی که توسط مالکان ایرانی از کشورهای اروپایی خریداری و به ترکیه وارد شدهاند، به دلیل نواقصی در ثبت سفارش با مشکل مواجه و در آن کشور رسوب کردهاند.
جنگجو افزود: طبق مقررات ترکیه، هر کالایی که وارد این کشور میشود باید از یک مرز وارد و از مرز دیگر خارج شود تا وضعیت ترانزیتی آن مشخص باشد. از آنجا که این کامیونها از ترکیه خارج نشده بودند، احتمال بروز مشکلاتی برای مالکان آنها وجود داشت.
وی ادامه داد: با پیگیری گمرک ایران، استاندار آذربایجان غربی، دستگاه قضائی و اداره کل بازرسی استان، پیشنهادهایی به هیأت وزیران ارائه شد که بر اساس آن امکان واردات این کامیونهای رسوبی فراهم شد. هیأت وزیران نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت را موظف کرد شماره شاسی کامیونهای موجود در ترکیه را احصا کرده و نتیجه را به دولت اعلام کند تا از سوءاستفادههای احتمالی جلوگیری شود.
موافقت هیأت دولت با واردات ۶۸۰ دستگاه کامیون رسوبی ایرانی در ترکیه
ناظر گمرکات آذربایجانغربی خاطرنشان کرد: هرچند گمرک در حلقه پایانی فرآیند ترخیص قرار دارد، اما با همکاری مسئولان استانی و رئیسکل گمرک ایران مقرر شد فهرست کامیونهای رسوبی ایرانی در ترکیه از سوی طرف ترک در اختیار گمرک ایران قرار گیرد.
وی اعلام کرد: تاکنون یکهزار و ۴۷۲ دستگاه کشنده رسوبی در ترکیه شناسایی شده است که فهرست ۶۸۰ دستگاه از آنها که تا پایان سال ۱۴۰۳ وارد ترکیه شدهاند، به هیأت دولت ارسال و با واردات آنها موافقت شده است. روند واردات این کامیونها هماکنون در حال اجرا است.
جنگجو تاکید کرد: خریداران باید پیش از اقدام به واردات یا ترانزیت کالا، از قوانین و مقررات کشورهای مختلف آگاهی کامل داشته باشند تا با مشکلات احتمالی مواجه نشوند.












