به گزارش ایرنا، پس از بوئینگ و ایرباس، روسها، چینیها، برزیلیها و کاناداییها، همچنین چند شرکت کوچک اروپای شرقی، این بار جوانان متخصص ایرانی میروند درخششی دیگر را این بار در آبی بیکرانه آسمانها آغاز کنند. سیمرغ ایرانی پس از ۱۵ سال تلاش متخصصان صنعت هوایی کشورمان در عرصه های طراحی، هوانوردی و ایمنی پرواز، پروازهای آزمایشی خود را آغاز کرد تا در صورت موفقیت آمیز بودن تستها و آزمایشات، بهطور رسمی وارد ناوگان هوایی کشورمان شود.
ادامه این مسیر، طی سالهای آینده ایران را در جمع اندک کشورهای سازنده هواپیمای مسافری در جهان مطرح خواهد کرد.
در همین زمینه، «محمدرضا واقفیمنش» مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگوی اختصاصی با ایرنا افزود: همه مراحل طراحی و ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ توسط متخصصان ایرانی و در داخل ایران انجام شده و طراحی آن از حدود ۱۵ سال پیش آغاز شده است.
وی بیان داشت: امروز در مرحلهای هستیم که هواپیمای ترابری سیمرغ در حال انجام پروازهای آزمایشی است.
واقفیمنش گفت: این هواپیما باید بتواند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت پرواز آزمایشی را پشت سر بگذارد تا الزامات صلاحیت پروازی مقررات هواپیماهای سنگین را اجابت کند. در این راستا حدود ۷۰ پرواز تست در زمینههای پایداری، کنترل، کارایی، موتور، اندازه گیری بارهای پروازی و غیره را باید پشت سر بگذراند.
مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: به طور مثال تست های «OEI» بخشی از این آزمایشات است که هواپیما باید با خاموش کردن یکی از موتورها به پرواز ایمن ادامه دهد. از جمله آنها، تست های اندازه گیری نرخ اوج گیری است.
وی یادآور شد: تستهای اصلی هواپیما نزدیک به یک سال به طول خواهد انجامید و اگر همه آزمایشات را با موفقیت پشت سر بگذارد و مدارک آن کامل شود، شاید سال بعد در همین زمان بتواند مجوز تغییر در طراحی اصلی ( STC ) را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کند؛ که به معنای آن است که الزامات قانونی رعایت شده و این هواپیما میتواند به صورت ترابری به فعالیت بپردازد.
واقفی منش تصریح کرد: در جهان، کشورها برای حرکت در مسیر طراحی هواپیماهای مسافربری، از طراحی قطعات آغاز میکنند و سپس وارد فاز «تغییر در طراحی جزئی و اصلی هواپیما» میشوند و به این منظور دست کم حدود ۸۰ درصد از بندهای آیین نامه و مقررات طراحی هواپیمای سنگین ( CS ۲۵ ) را اجابت میکنند.

وی اظهار داشت: هواپیمای فعلی سیمرغ بر پایه هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ اوکراین ساخته شده است و قسمت انتهای بدنه و دم هواپیما طراحی جدید و بومی است.
مدیرکل دفتر مهندسی طراحی و ساخت وسایل پرنده سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این هواپیما در اندازه بزرگتری از هواپیمای آنتونوف ساخته شده، به طوری که دم بزرگتری دارد و یک درب بزرگ بار در انتها دارد که قابلیت حمل خودرویی در حد جیپ، موتور هواپیما، قطعات هواپیما و سایر وسایل را دارد.
وی افزود: از مشخصات این هواپیما میتوان به دارا بودن دو موتور ۲۵۰۰ اسب بخاری (در مجموع پنجهزار اسب بخار قدرت)، قابلیت جابهجایی ۶ تن بار و بیشترین وزن برخاست به میزان ۲۱.۵ تن در مسافت سههزار و ۹۰۰ کیلومتر اشاره کرد.
واقفیمنش ادامهداد: این هواپیما در مقایسه با هواپیماهای روز جهان در مقیاس متوسط قرار میگیرد که میتواند بارهای پستی را نیز جابهجا کند.
به گفته این مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری، حدود ۴۰ کارشناس و نیروی متخصص سازمان هواپیمایی کشوری در طول زمان ۱۵ سال و همچنین بیش از ۲۰۰ متخصص از «هسا» (شرکت صنایع هواپیماسازی ایران) در این پروژه مشارکت داشتهاند.
وی بیانداشت: تا پیش از این شرکتهای بزرگی در جهان همچون بوئینگ و ایرباس، روسها، چینیها، برزیلیها و کاناداییها، همچنین چند شرکت کوچک اروپای شرقی به مقوله ساخت هواپیما ورود کرده بودند و اکنون ایران نیز وارد این باشگاه شده است.
واقفیمنش خاطرنشان کرد: در زمینه موتور و واحد توان کمکی(APU)، هنوز دانش فنی لازم را در اختیار نداریم اما طراحی و تولید برخی از قطعات موتور آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، هفته گذشته در مراسمی با حضور حسین پورفرزانه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، امیر سرتیپ افشین خواجهفرد معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مهدی جمالینژاد استاندار اصفهان و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری، پروازهای آزمایشی هواپیمای بومی سیمرغ با هدف اجابت الزامات و مقررات و دریافت گواهینامه مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شد.