به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله جوادی آملی در درس فقه خود در مسجد اعظم قم به مناسبت ایام فاطمیه با اشاره به جایگاه علمی و معرفتی حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بیا: کرد وجود مبارک حضرت زهرا (س) «استاد بزرگ معرفت» و حقیقتی فراتر از مقایسه با سایر زنان تاریخ است؛ آن حضرت جایگاهی دارد که درک آن تنها در پرتو معارف بلند قرآن و کلمات اهلبیت (علیهمالسلام) ممکن است.
وی در ادامه با اشاره به روایتی از مرحوم کلینی در جلد نخست کافی درباره خطبهای از حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در باب توحید الهی اظهار کرد: مرحوم کلینی نقل میکند که اگر تمام جن و انس، جز انبیای الهی، گرد آیند و این خطبه را از زبان علی (ع) بشنوند، سزاوار است که همگی در برابر آن سجده کنند، زیرا این خطبه همانند قرآن کریم بیبدیل است و از سرچشمه وحی الهام گرفته است. هیچ انسانی، توان ایراد چنین سخنی را ندارد؛ در ادامه، مرحوم صدرالمتألهین در شرح اصول کافی میفرماید که سخن کلینی بسیار عمیق است، ولی باید این جمله را میافزود که جز «انبیای اولوالعزم» نه «انبیای الهی».
آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه حضرت امیر (ع) در این خطبه، اصل منطقی تناقض و فلسفه خلق از "لا من شیء" را تبیین کرده و اثبات مینمایند که آفرینش الهی نه از مادهای پیشین، بلکه ابداعی و نو است و گفت: این بیان، مشابه خطبه حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در خطبه فدکیه است که سالها قبل فرمودند: «اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَیْءٍ»
معظم له بیان کرد: بیست و پنج سال پیش از آنکه حضرت علی (علیه السلام) این خطبه توحیدی را ایراد فرمایند، حضرت زهرا (علیها السلام) در خطبه فدکیه همان مبانی معرفتی را در قالبی الهی و استدلالی بیان کرده بودند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر فاطمه (علیها السلام) تواضع میکردند و به استقبال آن حضرت میرفتند.
آیتالله جوادی آملی اظهار کرد: شبههای از دیر زمان دایر بود که «کسی این عالم را نیافریده چون اگر خدایی بود و جهان را خلق میکرد یا این جهان را باید از «من شیء» میآفرید، پس قبلاً موادی بوده و خدا آمده یک بنایی کرده و خدا خالق کل نیست که این محال است، و اگر بگویید که از نقیض آنکه «من لا شیء» هست، و این نیز محال است، چون عدم را که نمیشود جمع کرد و آسمان ساخت، پس آفرینش محال است، چون شیء از دو طرف نقیض بیرون نیست».
مرجع تقلید شیعیان افزود: وجود مبارک حضرت امیر (ع) در این خطبه به این شبهه جواب داد، اما ۲۵ سال قبل از وجود مبارک حضرت، صدیقه کبری (سلام الله علیها) به این شبهه پاسخ داده است؛ که در خطبه فدکیه فرمود: «اِبْتَدَعَ الْاَشْیاءَ لا مِنْ شَیْءٍ»؛ به اینکه نقیض «من شیء»، «من لا شیء» نیست؛ نقیض «کل شیء» عدم او است، نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است. لذا اگر سوال بکنید که خدا از چه چیزی خلق کرد؟ میگوئیم خدا «لم یخلق من شیء» نه «من لا شیء».
						
						










