به گزارش خبرنگار مهر، حجتالله طلایی، ظهر سهشنبه در نشست خبری همایش ملی بررسی جایگاه شیراز در اعتلای علوم عقلی ایران با تأکید بر میراث علامه ملاعبداللّه بهابادی یزدی و نقش تولیتهای آستانهای مقدس در پاسداشت معارف شیعی به تبیین اهمیت تاریخی مکتب عقلی و فلسفی شیراز پرداخت و گفت: متأسفانه در شیراز چندان قدر و منزلت این جایگاه مکتب عقلی و فلسفی را نمیدانیم.
وی با اشاره به بازه زمانی حمله مغول تا صفویه، این دوران را اوج رشد مکتب فلسفی و عقلی دانست و گفت: برخلاف تصور عموم مردم، حوزه فلسفی و عقلی شیراز پس از حمله مغولها نهتنها دچار رکود نشد، بلکه در قرون هفتم تا دهم هجری به اوج شکوفایی خود رسید.
معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر شاهچراغ (ع) افزود: بزرگان ادبیاتی مانند سعدی و حافظ صرفاً شاعر نبودند، بلکه صاحب مکتب فکری و فلسفی بودند و خواندن آثار آنها سراسر حکمت و مباحث عقلی است.
وی به شخصیتهایی اشاره کرد که علوم عقلی را به پرواز درآوردند و این مکتب را پروراندند و سپس افزود: تمام ابنیه و معماریهای دوران ساسانی و اسلامی برگرفته از حکمت بوده و مکاتب نقاشی، کاشیکاری و معماری شیراز گویای این امر است، برای مثال، گنبد حرم احمد موسی (ع) منحصر به مکتب معماری شیراز و در کل کشور بیهمتاست.
طلایی در پایان با یادآوری سخن رهبر معظم انقلاب در سال ۸۷ که فرمودند «من به دارالعلم آمدم»، بر وجود پایههای بنیادینی تأکید کرد که باعث شد شیراز به نام دارالعلم شناخته شود.
						
						










