به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا نعمت زاده پیش از ظهر چهارشنبه در آئین برگزاری نهمین کنفرانس بین المللی آموزش مهندسی ایران اظهار کرد: تجربیات سال جاری در حوزه بینالملل نشان داد که راهی جز قوی شدن وجود ندارد و کشور برای دستیابی به اهداف ملی، باید در ابعاد مختلف علمی، فناوری و صنعتی قوی باشد.
وی افزود: تحصیل دانشجویان باید منجر به کسب دانش کاربردی شود تا این دانش به فناوری تبدیل شده و فناوری نیز به ثروت برای کشور تبدیل شود.
نعمت زاده با اشاره به ظرفیتهای مهندسی و صنعتی کشور تصریح کرد: ایران سالهااست که در حوزه مهندسی و صنایع گسترده فعالیت دارد و استان مرکزی و شهر اراک نیز به عنوان یکی از مراکز صنعتی کشور، دارای صنایع بزرگ و زیرساختهای قوی است.
وی ادامه داد: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در تربیت نیروی متخصص جایگاه برجستهای دارند و ایران در منطقه یکی از پیشگامان علمی محسوب میشود.
معاون وزیر صمت تاکید کرد: هدف از ایجاد این ظرفیتها دستیابی به قدرت ملی است چرا که قدرت، اکنون بدون اقتصاد قوی ممکن نیست.
وی افزود: علیرغم وجود نیروی انسانی متخصص، دانشگاههای متعدد، اساتید مجرب و زیرساختهای عالی، کشور هنوز به تمامی توانمندیهای اقتصادی خود دست نیافته است.
نعمت زاده گفت: ایران با هفت برابر متوسط جهانی ذخایر انرژی، رتبه اول و دوم را در بزرگترین مخازن دنیا دارد و از بهترین متخصصان مهندسی برق و صنعت نفت و گاز برخوردار است، اما همچنان با چالشهایی مانند خاموشی و کمبود انرژی مواجه است.
وی با اشاره به اهمیت بهرهوری از نیروی انسانی تصریح کرد: نیروی انسانی کشور از استعداد بالایی برخوردار است و در سطح جهان مورد استقبال قرار میگیرد و باید هر آنچه به پیشرفت اقتصادی کشور کمک میکند هموار و تسهیل شود.
معاون وزیر صمت ادامه داد: مقایسه وضعیت ایران با کشورهای منتخب جهان نشان میدهد که کشور از لحاظ وسعت سرزمینی دارای مزیت قابل توجهی است و لازم است در برابر هرگونه تلاش برای کاهش این وسعت، مقاومت مقتدرانهای صورت گیرد.
وی افزود: ترکیب جمعیتی ایران نشان میدهد که کشور نسبت به بسیاری از کشورهای جهان، دارای جمعیت جوان است که این موضوع ظرفیت اثرگذاری و توسعه اقتصادی را افزایش میدهد.
نعمت زاده تأکید کرد: متوسط سن جمعیت ایران پایینتر از کشورهای توسعهیافته است و جمعیت جوان فرصت شتابدهندهای برای پیشرفت اقتصادی و فناوری محسوب میشود که ضروری است با تلاش فردی و جمعی، زمینه توسعه کشور را فراهم کرد.
معاون وزیر صمت گفت: با وجود جمعیت جوان، تنها کمتر از ۴۰ درصد از افراد بالای ۱۵ سال در ایران شاغل هستند، در حالی که این رقم در کشورهایی مانند آمریکا و چین بیش از ۶۰ درصد است.
وی افزود: مرکز آمار ایران هر فردی را که حداقل یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب میکند، بنابراین نرخ واقعی اشتغال پایینتر بوده و چالشهای اقتصادی از همین نقطه نشأت میگیرد.
نعمتزاده تصریح کرد: سهم هزینههای تحقیق و توسعه نسبت به تولید ناخالص داخلی در ایران بسیار پایین است.
وی ادامه داد: این موضوع بیانگر ناکافی بودن تبدیل دانش به فناوری و فناوری به ثروت است و ضرورت دارد برنامهریزیهای هدفمند برای افزایش سهم تحقیق و توسعه و عملیاتیسازی دانش بهطور جدی دنبال شود.
معاون وزیر صمت افزود: با توجه اینکه توجه ناکافی قشر تحصیلکرده به مسائل عملی و اقتصادی نیز یکی از موانع توسعه است، برای رسیدن به رشد پایدار اقتصادی، باید سهم دارندگان مدارک دانشگاهی در جمعیت شاغل افزایش یابد و زمینههای بهرهبرداری از دانش به فناوری و ثروت فراهم شود.
ایران در شاخص تحصیلات دانشگاهی و اشتغال شاغلان در پایینترین رتبه جهانی
معاون وزیر صمت گفت: در بررسی شاخصهای اقتصادی و اشتغال، ایران در میان کشورهای منتخب در حوزه تحصیلات دانشگاهی شاغلان در پایینترین رتبه قرار دارد.
وی افزود: بر اساس آمارها، حتی کشور هند با جمعیت بالا و تفاوتهای اقتصادی قابل توجه، در برخی شاخصها کمی جلوتر از ایران است و این امر نشاندهنده فاصله کشور در تبدیل ظرفیت نیروی انسانی تحصیلکرده به بهرهوری اقتصادی است.
نعمت زاده تصریح کرد: از منظر تولید ناخالص داخلی (GDP)، ایالات متحده با بیش از ۲۵ هزار میلیارد دلار GDP و جمعیتی حدود ۳۳ میلیون نفر، در رتبه نخست قرار دارد.
وی ادامه داد: چین با جمعیت تقریباً چهار برابر آمریکا، در صورت بهرهگیری از ظرفیتهای تولیدی، میتواند با سرمایهگذاری کمتر از آمریکا، جایگاه اقتصادی خود را ارتقا دهد و این امر اهمیت برنامهریزی در زیرساختها و مولدسازی جمعیت فعال را برجسته میکند.
نعمت زاده تصریح کرد: بررسی سرانه GDP نیز نشان میدهد ایران در جایگاه پایینی قرار دارد و اقدامات تحریم و محدودیتهای اقتصادی بر این وضعیت تأثیرگذار بوده است.
معاون وزیر صمت ادامه داد: مقایسه با کشورهایی چون ترکیه، عربستان، برزیل و روسیه نشان میدهد که سهم ایران در تولید، صادرات و واردات نسبت به اقتصادهای بزرگ جهان پایین است.
وی تاکید کرد: تولیدات کشور عمدتاً مواد خام هستند و سهم محصولات فناورانه و دانشبنیان در صادرات و GDP هنوز ناچیز است.
نعمت زاده افزود: در حوزه علمی، با وجود توصیههای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مبنی بر اهمیت علم و پژوهش، ایران هنوز نتوانسته از ظرفیت دانشجویان و دانشگاهیان خود به صورت کامل بهرهبرداری کند.
وی گفت: شاخص تعداد دانشجو به ازای هر هزار نفر جمعیت و ظرفیت پذیرش آموزش عالی کشور نسبت به سایر کشورها پایین است.
نعمت زاده تصریح کرد: بررسی ارزش هر واحد صادرات نیز نشان میدهد که صادرات ایران عمدتاً شامل کالاهای حجیم و فاقد فناوری پیچیده است و ارزش افزوده آن پایین است.
وی گفت: با وجود ظرفیتهای علمی و مهندسی، اقتصاد کشور نیازمند برنامهریزی برای توسعه دانشبنیانها، افزایش صادرات فناورانه و بهرهبرداری مؤثر از نیروی انسانی تحصیلکرده است.
نعمت زاده افزود: عدم استفاده مؤثر از دانش در تولید و فناوری مانع تحقق اهداف اقتصادی کشور شده و این ضعف میتواند بر سایر حوزهها و رفاه مردم نیز تأثیرگذار باشد.
جذب هدفمند نیروی متخصص، کلید تبدیل دانش به فناوری است
معاون وزیر صمت گفت: خوشبختانه نیروهای دانشگاهی از همان آغاز مشخص میشوند که در چه حوزهای میتوانند دانش خود را به فناوری تبدیل کنند و این مهارتها بهطور هدفمند در محیط آموزش منتقل میشود.
وی افزود: این الگو میتواند بهعنوان نمونهای موفق برای سایر واحدهای صنعتی مطرح شود و لازم است بهسرعت در سراسر کشور توسعه یابد و این درحالیست که چند واحد صنعتی دیگر نیز این مسیر را آغاز کردهاند و نتایج امیدوارکنندهای حاصل شده است.
نعمتزاده تأکید کرد: تاریخ را انسانها رقم زدهاند و هر فرد فرهیخته با تحصیلات دانشگاهی و انگیزه خدمت به جامعه میتواند نقش مؤثری در هدایت و پرورش نیروهای مستعد ایفا کند.
وی افزود: تلاش و دلسوزی نیروهای متخصص همراه با ایمان و تعهد، زمینهساز پیشرفت کشور و تربیت نسل آینده است.












