به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله محمدرضا ناصری، صبح پنجشنبه در دیدار با علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نیاز مبرم این نهاد به تحولی اساسی، اظهار کرد: غفلت از اصول پایهای، منجر به بیهویتی نسل جدید و تربیت نشدن مدیران خلاق و اندیشهورز خواهد شد.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید به سه اصل بنیادین تدیّن، تفکر و تعقل بازگردد، چرا که این ارکان در گذشته مورد تهاجم فرهنگ غرب قرار گرفته و از نظام تربیتی کشور حذف شدهاند.
نماینده ولی فقیه در استان یزد با نقد عملکرد فعلی نظام آموزشی، اظهار داشت: دانشآموزان اگرچه حجم زیادی از کتابها را مطالعه میکنند، اما فرصتی برای پرورش خلاقیت و اندیشهورزی نمییابند. نتیجه این رویکرد، تربیت مدیرانی در آینده است که فاقد توانایی کافی برای تأمل، نوآوری و حل مسئله هستند.
ناصری با استناد به حدیثی از امام علی (ع) بر این موضوع تأکید کردند که پیامبران برای شکوفایی گنجینههای خرد آمدند، امری که در نظام کنونی مغفول مانده است.
آیتالله ناصری ایجاد ارتباط سازمانیافته بین مدارس و مساجد را یک راهکار کلیدی برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی محلات عنوان کرد.
وی با اشاره به آمار ۲۸۰ هزار نفری دانشآموزان در یزد و مشارکت محدود آنان در برنامههای فرهنگی، بر لزوم تعامل مؤثر با خانوادهها از طریق این پیوند تأکید نمود. همچنین برگزاری کلاسهای ویژه قرآن، نماز و خداشناسی در مدارس از دیگر مواردی بود که به عنوان امری ضروری بر آن پافشاری شد.
امام جمعه یزد دانشگاه فرهنگیان را رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت و گلوگاه اصلی برای تربیت نسل آینده کشور خواند و خواستار حمایت و تقویت ویژه این دانشگاه شد.
وی هشدار داد: نباید از نقش سرنوشتساز آن در تربیت معلمان غفلت شود. این مرکز به عنوان پایه و اساس نظام آموزشی شناسایی شد که عملکرد آن مستقیم بر کیفیت خروجیهای آموزش و پرورش تأثیر میگذارد.
وی در پایان با اشاره به مشغلههای ستادی وزیر آموزش و پرورش، از وی خواستند تا با تفویض اختیارات به معاونان توانمند، فرصت و فضای لازم را برای پرداختن به مسائل بنیادی و کلان این وزارتخانه ایجاد کند. این توصیه با این منطق مطرح شد که حل چالشهای اساسی در عرصه تعلیم و تربیت، نیازمند تمرکز و برنامهریزی بلندمدت در بالاترین سطح مدیریتی است.












