به گزارش خبرنگار مهر، رضا خالقی، بعد از ظهر پنجشنبه، در نشست شورای برنامه ریزی استان تهران، گفت: پروژه کمربندی جنوبی اسلامشهر تا رباط کریم به عنوان یکی از طرحهای مهم و استراتژیک راه استان تهران، در حال حاضر با مشکلات اعتباری جدی مواجه است.
وی اظهار کرد: پیمانکار فعلی این پروژه در حال اجرای ۹ کیلومتر مسیر رفت و ۹ کیلومتر مسیر برگشت است که از این میزان، حدود ۲ کیلومتر آماده آسفالتریزی است. با این حال، پروژه به لحاظ تأمین منابع مالی در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارد.
خالقی افزود: تاکنون پیمانکار حدود ۱۵۵ میلیارد تومان هزینه کرده، اما ما تنها توانستهایم حدود ۲۰ میلیارد تومان از این مبلغ را تأمین و پرداخت کنیم. پیمانکار چندین مرتبه درخواست اجرای ماده ۴۸ را داده، اما به منظور جلوگیری از توقف کامل پروژه، فعلاً تلاش کردهایم کار ادامه یابد، چرا که واگذاری پروژه به پیمانکار جدید با هزینههای بسیار بیشتری همراه خواهد بود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه این طرح مصوبه سفر نیز داشته است، گفت: متأسفانه اعتبارات مصوب هیچگاه به طور کامل تخصیص نیافته و پروژه نیازمند توجه ویژه و تأمین اعتبار ملی است. مذاکراتی با سازمان برنامه و بودجه و آقای جغتایی انجام شده و قولهایی برای مساعدت داده شده تا فکر اساسی برای این پروژه صورت گیرد.
خالقی درباره برآورد مالی پروژه نیز توضیح داد: ارزش این پروژه در ابتدا حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که با تعدیلات فعلی، قطعاً بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان خواهد شد. در حال حاضر تنها حدود ۱۰ کیلومتر از عملیات اجرایی انجام شده و بیش از نیمی از مسیر هنوز وارد فاز اجرا نشده است.
وی همچنین درباره طرحهای جامع شهری شهرستانهای استان گفت: بر اساس نگرش نوین در تهیه طرحهای جامع، قرارداد سه شهر نسیمشهر، صالحیه و گلستان منعقد شده است. دو مورد از این طرحها مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بوده و در حال حاضر سناریوهای طراحی در مرحله بررسی کارشناسی است. طرح جامع گلستان نیز در شهریورماه ۱۴۰۴ از محل اعتبارات ملی آغاز شده و در مرحله شناخت پروژه قرار دارد.
خالقی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تملک اراضی در مسیر پروژه اشاره کرد و گفت: با همکاری کمیسیون ماده ۵ و اصلاح طرح تفصیلی در منطقه واوان، توانستیم بخشی از هزینههای تملک را کاهش دهیم. با این حال، هنوز بخشی از مسیر باقی مانده که نیاز به همکاری بیشتر دستگاهها دارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه کمربندی جنوبی اسلامشهر از سمت شهریار آغاز میشود و تا بهارستان و رباط کریم امتداد دارد. این مسیر به عنوان یکی از حیاتیترین پروژههای راه استان تهران شناخته میشود که میتواند ترافیک چند شهرستان را به طور جدی کاهش دهد.












