آثار اجتماعی بخشش در کلام امیرالمومنین (ع)

خبرگزاری مهر شنبه 17 آبان 1404 - 08:56
شهرکرد - معاون تهذیب مدرسه علمیه امامیه شهرکرد به تبیین حکمت ۱۱ نهج‌البلاغه امیرالمومنین (ع) درباره بخشش به شکرانه پیروزی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله جمشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با پرداختن به مضامین نورانی حکمت یازدهم نهج‌البلاغه، اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) در این کلام درس‌آموز فرمودند: «إِذَا قَدَرْتَ عَلَی عَدُوِّکَ، فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ» یعنی اگر بر دشمنت ظفر یافتی، عفو و گذشت را شکرانه پیروزی‌ات قرار ده.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امامیه شهرکرد با ذکر اینکه طبیعتاً هر نعتمی شکری دارد مثلاً انفاق به شکرانه ثروت انجام می‌گیرد، ادامه داد: انسانی هم که صاحب قدرتی می‌شود، شکرانه قدرت آن است که طرف مقابل خودش را ببخشد.

جمشیدی با تأکید بر اینکه مقوله بخشیدن و گذشت کردن از دشمن زمانی موضوعیت دارد که مربوط به خود انسان باشد، افزود: اما اگر طرف مقابل دشمنی با دین خدا کرده و حق بندگان خدا را زائل کرده باشد، مصداق بخشش قرار نمی‌گیرد زیرا به دین خدا جسارت کرده است.

الزامات و شرایط بخشش دشمن چیست

وی یادآور شد: بنابراین انسان تنها اجازه دارد از امور مربوط به حق خود در قبال دشمن گذشت کند و ببخشد نه آنکه از مصالح اسلام و مسلمین در قبال دشمن در گذرد.

جمشیدی با بیان اینکه از دشمنی که سال‌های سال به عناد و خصومت با دین خدا پرداخته و حقوق مؤمنان و مسلمانان را زائل کرده نمی‌توان گذشت کرد، ادامه داد: مثال عینی آن پیروزی بر دشمنان آمریکایی و صهیونی است که به فضل الهی محقق می‌شود و مسئولان ما نباید حق ملت را ببخشند و این دشمنان قسم‌خورده را که جنایت‌های گسترده در سال‌های طولانی مرتکب شدند، به سادگی رها کنند.

وی تصریح کرد: زمانی که انسان بر کسی یا کسانی که دشمن خودش هستند پیروز شود و حقی بر گردنشان داشته باشد، می‌تواند به شکرانه پیروزی از این حق بگذرد یا اگر صاحبان حق راضی باشند، از حق آنها بگذرد و دشمن را ببخشد.

جمشیدی با تأکید بر اینکه بخشیدن و گذشت کردن در جایی موضوعیت دارد که دشمن را جری و مجدداً گستاخ نکند، افزود: گاه دشمن بعد از شکست طلب عفو و بخشش می‌کند اما باید مراقب بود که او با دریافت این بخشش و گذشت، به دنبال بازسازی خودش و تجهیز دوباره برای از سرگیری عناد و دشمنی نرود؛ چنین دشمنی را باید مجازات کرد و عفو و بخشش جایز نیست.

آثار اجتماعی بخشش در کلام امیرالمومنین (ع)

آثار و برکات دنیایی بخشش دشمن

این مدرس حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با تصریح اینکه بخشیدن مغلوب با شرایطی که گفته شد نه تنها ثواب معنوی بلکه ارزش دنیایی نیز دارد، گفت: اگر در برابر دشمنی که شکست را پذیرفته و از موضع خود کوتاه آمده به دنبال ادامه جنگ و انتقام باشیم، ممکن است فتنه‌ها و درگیری‌ها ادامه پیدا کند و دامن‌گیر جامعه شود تا جایی که مردم روی صلح و آرامش را نبینند و مدام درگیری و جنگ در جریان باشد.

جمشیدی ادامه داد: چنین جامعه‌ای که مدام در آشوب و درگیری و تشویش باشد و آشتی و آرامش از آن رخت بربندد، از رشد و توسعه باز می‌ماند و دچار ایستایی و عقب‌گرد خواهد شد.

وی با تأکید بر آثار سو انتقام و تلافی، افزود: وقتی که انسان بعد از غلبه بر طرف مقابل به دنبال تلافی کینه‌ها و دشمنی‌های گذشته دشمن خود باشد، خصومت و دشمنی پابرجا خواهد ماند بلکه تقویت می‌شود و گسترش می‌یابد و دشمن نیز به دنبال انتقام و تلافی خواهد بود.

بخشش دشمنان در سیره نبوی (ص)

جمشیدی تصریح کرد: زمانی که پیامبر اسلام (ص) مکه را فتح کردند برخی اصحاب ایشان قائل بودند که امروز روز انتقام است اما حضرت نفی کردند و فرمودند که امروز، روز گذشت است لذا ایشان باوجود تمام ظلم‌ها و دشمنی‌هایی که در ۱۳ سال گذشته تحمل کرده بودند، دشمنان را بخشیدند و عفو کردند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) حتی غلام قاتل عموی خودشان را نیز بخشیدند، اظهار کرد: این غلام با ارباب خود در شهادت حمزه همدست بود و با آنکه حضرت عموی خودشان را بسیار دوست داشتند، از قاتل ایشان گذشتند.

جمشیدی در پایان گفت: انسان باید برای بالا بردن ظرفیت وجودی خود تلاش کند تا بتواند لذت‌های معنوی همچون بخشش و گذشت را تجربه کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.