مشاور وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم کاهش سن یادگیری کودکان گفت: باید پیش از ورود به دوره رسمی آموزش، فرصتهای یادگیری مؤثر برای کودکان فراهم شود تا ذهن آنان در دوران مدرسه آمادگی بیشتری برای درک و یادگیری عمیق داشته باشند.
به گزارش ایسنا، در سالهای اخیر، مفهوم «سن یادگیری» در میان کارشناسان تعلیم و تربیت، والدین و نظام آموزشی کشور به یکی از موضوعات بحثبرانگیز تبدیل شده است. تغییرات گسترده در سبک زندگی خانوادهها، گسترش استفاده از فناوریهای دیجیتال، و افزایش محرکهای محیطی باعث شده است کودکان زودتر از گذشته وارد فرایند درک، تجربه و یادگیری شوند. این دگرگونی، پرسشی اساسی را پیش روی نظام آموزشی قرار داده است و آن اینکه آیا سن آغاز آموزش رسمی در کشور باید بازنگری و کاهش یاید؟.
بسیاری از پژوهشها نشان میدهد کودکانی که پیش از ورود به مدرسه در قالب آموزشهای غیررسمی یا بازیمحور مهارتهایی را میآموزند، در مقاطع بعدی تحصیلی از آمادگی ذهنی و شناختی بیشتری برخوردارند. در همین زمینه، مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز بر ضرورت بهرهگیری از فرصت یادگیری در سنین پایینتر تأکید دارند.
مهدی نوید ادهم مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با ایسنا، در خصوص این موضوع گفت: با توجه به تحولات محیطی و پایین آمدن سن یادگیری، باید تدابیری اتخاذ کنیم که دانش آموزان قبل از ورود به کلاس اول از فرصت یادگیری برخوردار باشند.
وی در خصوص اجباری بودن یا غیر اجباری بودن این آموزش افزود: این موضوع جای تأمل دارد اما تحقیقات فراوان در داخل و خارج از کشور نشان میدهد بچههایی که قبل از وارد شدن به آموزش رسمی از آموزشهای غیر رسمی برخوردارند، در زمان مدرسه از ذهن بازتری برای یادگیری برخوردار و بهتر و عمیقتر و دقیقتر یاد میگیرند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این موضوع فرصتی است که باید از آن در قالب آموزشهای رسمی پیش دبستانی ( ۴ و یا ۵ سال سن) یا آموزشهای غیر رسمی استفاده کنیم ادامه داد: در این سنین شرایط روحی و روانی و جسمی بچهها کاملاً آماده یادگیری است.
نوید ادهم با بیان اینکه در مجموع هر کاری محاسن و معایبی دارد عنوان کرد: در مجموع محاسنش میچربد اما اگر دو اشکال هم وجود دارد، باید حل شود. قطعاً بچهها باید قالب یادگیریشان با یادگیری عادی متفاوت باشد، یعنی نباید پشت میز بنشینند و یاد بگیرند بلکه در قالب بازی و تفریح آموزش ببینند.
وی اظهار کرد: باید به روی روشهای یادگیری که با آموزش رسمی متفاوت است، کار شود. در برخی استانها آموزش غیررسمی شروع شده، به نظر من فرصت خیلی خوبی است و نباید این سن بچهها را از دست داد.