آغاز طرح امکان‌سنجی روستاهای هدف هرمزگان برای معرفی «برند ملی گردشگری»

خبرگزاری مهر شنبه 17 آبان 1404 - 14:17
بندرعباس- معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان از اجرای طرحی نوآورانه برای امکان‌سنجی و انتخاب روستاهای هدف استان به منظور معرفی برند ملی گردشگری خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، فرزانه زاهدی با اعلام این خبر اظهار کرد: مطالعات تخصصی و بازدید میدانی از روستای هدف گردشگری بندر مقام در سواحل غربی استان با هدف باززنده‌سازی میراث دریایی «صید مروارید» انجام شده است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در تشریح جزئیات این طرح اظهار کرد: طی سه ماه گذشته با برگزاری نشست‌های مشورتی و هم‌اندیشی با متخصصان حوزه برندسازی و توسعه بازار گردشگری، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با بازنگری سند توسعه گردشگری استان و انجام مطالعات بازار، پنج نقطه کانونی در سواحل شرقی و غربی، پس‌کرانه‌های شمالی خلیج‌فارس و جزایر استان را شناسایی و هدف‌گذاری کنیم.

او افزود: در نخستین گام، با همکاری مؤسسه فرهنگی گویش نوین گمبرون و تیم برندسازی دریانما، منطقه ساحلی غرب هرمزگان با محوریت بندر مقام برای اجرای پایلوت طرح انتخاب شدکه با دعوت از ابراهیم رستم گورانی مدیر ژئوپارک جهانی یونسکو در جزیره قشم، ایده‌ها و تجربیات این مرکز بین‌المللی در زمینه توسعه گردشگری پایدار و ژئوتوریسم به جامعه محلی بندر مقام منتقل شد.

زاهدی با اشاره به ظرفیت‌های ویژه این روستای ساحلی گفت: بندر مقام به‌عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان، به‌دلیل همجواری با دو اثر طبیعی–ملی گردنه مقام و ساحل مکسر و نیز نزدیکی به جزایر لاوان و شیدور، می‌تواند به کانون گردشگری هویت‌مدار دریایی و ساحلی غرب هرمزگان تبدیل شود. محور اصلی این طرح، احیا و باززنده‌سازی میراث تاریخی صید و تجارت مروارید است که ریشه در فرهنگ و هویت مردمان این منطقه دارد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: احیای میراث صید و تجارت مروارید علاوه بر تقویت هویت برند منطقه، می‌تواند زمینه‌ساز گسترش ارتباطات فرهنگی و تعاملات میان‌فرهنگی با کشورهای همسایه از جمله بحرین، کویت، قطر و امارات باشد.

او همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جشنواره بزرگ گردشگری بندر مقام در اواسط زمستان ۱۴۰۴ خبر داد و اظهار کرد: این جشنواره با هدف برندسازی ملی و معرفی بندر مقام به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق گردشگری هویت‌محور برگزار خواهد شد.

زاهدی افزود: در بازدیدهای میدانی اخیر (۱۴ تا ۱۶ آبان‌ماه)، تیم کارشناسی معاونت گردشگری ضمن ارزیابی زیرساخت‌ها و جاذبه‌های منطقه از جمله ساحل مکسر، گردنه مقام و جزایر لاوان و شیدور، از ۱۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی، خانه‌مسافر، مراکز خدماتی و رستوران‌ها نیز بازدید کرد و همچنین بررسی میدانی برای صدور مجوز اقامتگاه جدید در روستاهای همجوار مانند نخیلو و لاوان انجام شده است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در پایان تاکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای اجرای سیاست‌های توسعه متوازن روستایی، طرح انتخاب و برندسازی روستاهای شاخص را در دستور کار قرار داده است. این رویکرد با هدف تبدیل چند روستای منتخب هر استان به برند ملی و الگوی توسعه پایدار محلی اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در دیدار اخیر خود با معاون توسعه روستایی ریاست‌جمهوری بر اهمیت این موضوع تأکید و اظهار کرده توسعه فیزیکی بدون بازسازی روح و فرهنگ روستا معنا ندارد. باید موسیقی، صنایع‌دستی، خوراک، پوشاک، شعر و گویش بومی را احیا کنیم. آنچه روستا را زنده نگه می‌دارد، هویت فرهنگی آن است؛ وگرنه ساخت‌وساز بدون محتوا، تنها منجر به ایجاد شهرک‌هایی بی‌روح خواهد شد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.