حجتالاسلام و المسلمین رضا عزتزمانی در حاشیه سفر به لرستان در گفتوگو با خبرنگار مهر، مسجد را بهعنوان محور اصلی فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی معرفی کرد و افزود: باور واقعی و اعتقاد ما این است که مسجد مرکز حکمرانی محلی و اثرگذاری در محیط پیرامون خود است، کافی است مسئولان و سیاستگذاران این موضوع را باور کنند.
چالشهای گذشته در باور به نقش مسجد
وی با اشاره به موانع و اختلالات گذشته گفت: متأسفانه در طول سالهای گذشته، مشکلات جدی ما این بود که اولاً باور کافی به ظرفیت مسجد نداشتیم و ثانیاً رقبای جدی در عرصه نقشآفرینی مساجد در کشور ایجاد شد. اما امروز به لطف خدا و برکت مجاهدتها و نقشآفرینیهای موجود در استانها، این وضعیت تغییر کرده است.
حمایتهای ملی و قرارگاه ملی مسجد
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: رئیسجمهور صریحاً اعلام کرده است که مساجد را جدی میگیریم و هویت محلی را حول محور مساجد مورد توجه قرار میدهیم. این امر بسیار پرثمر و مؤثر خواهد بود. همچنین، قرارگاه ملی مسجد بهعنوان یک نهاد سیاستگذار، همافزایی مؤثری را در این حوزه ایجاد کرده است.
وی افزود: هر بخش و مجموعهای وظیفه خاص خود را دارد؛ حوزههای علمیه، تربیت امام، سازمان تبلیغات، انتصاب و پشتیبانی ائمه جماعات، شورای سیاستگذاری و شبکهای که حول محور امام شکل میگیرد، با محوریت بسیج و سپاه و پشتیبانی اوقاف و ارشاد، همگی امروز در یک قرارگاه ملی هماهنگ شدهاند.
مسجد، مرکز حل مسائل و حکمرانی محلی
حجتالاسلام عزتزمانی در تشریح اهمیت مساجد در حل مسائل محلی گفت: این قرارگاه در استانها و شهرستانها نیز ایجاد شده است و زمینه بسیار خوبی فراهم شده تا باور کنیم مسجد میتواند نه تنها مسائل و مشکلات محلی را حل کند، بلکه قاعدهای برای حکمرانی در کشور باشد.
وی توضیح داد: ما معتقدیم اگر میتوانیم با ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پاسگاه امنیت کشور را تأمین کنیم، با ۲۰ هزار مسجد نیز میتوانیم مسائل پیرامونی را مدیریت کنیم، به شرط آنکه باور و اعتقاد واقعی در این زمینه شکل بگیرد.
طرح محراب و نقطه اشتراک مساجد
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به طرح محراب، افزود: هماکنون حدود ۱۰ هزار مسجد در قالب طرح محراب فعالیت میکنند که نقطه اشتراک و همافزایی مجموعههای مختلف است.
وی توضیح داد: این برنامه شامل تأمین امام جماعت، توانمندسازی، میدانداری، تفویض اختیار و پشتیبانی مساجد میشود و امیدواریم با همین قوت و همت، مساجد را بهعنوان مرکز حکمرانی و مرکز حل مسائل با محوریت مردم حفظ کنیم.
مسجد محور محله است به این معنا که تمام نخبگان حاضر در محله، هیئت امنای مسجد هستند؛ نه فقط سه، چهار یا پنج نفر نمازگزار
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: مسجد تنها محل عبادت نیست، بلکه یک مرکز اجتماعی و حکمرانی است که میتواند با مشارکت مردم و هماهنگی نهادهای مختلف، تحولات اساسی فرهنگی و اجتماعی در کشور ایجاد کند و آینده روشنی برای نقشآفرینی مساجد رقم بزند.
حجتالاسلام و المسلمین عزتزمانی با بیان اینکه مسجد تنها محل عبادت نیست، بلکه محور فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی محله است، اظهار داشت: مسجد محور محله است به این معنا که تمام نخبگان حاضر در محله، هیئت امنای مسجد هستند؛ نه فقط سه، چهار یا پنج نفر نمازگزار که همیشه احترامشان بر ما واجب است، بلکه همه کسانی که به محل زندگی خود علاقه و تعهد دارند، میتوانند در نقشآفرینی مسجد مشارکت کنند.
مشارکت همهجانبه نخبگان در مسجد
وی با تشریح گستره نخبگان محلی افزود: هیچ اشکالی ندارد که یک مسجد ۲۰۰ هیئت امنا در حوزههای مختلف تخصصی داشته باشد؛ دکتر، مهندس، معلم، حتی راننده یا کاسب؛ همه کسانی که عرق و باور به حل مسائل محل خود دارند، میتوانند خود را مرتبط، متصل و مؤثر در نقشآفرینی مسجد بدانند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر همت جمعی مردم محله گفت: اتفاقات مبارکی پیش رو است و برای تحقق آن نیازمند همت عمومی هستیم. امیدواریم با محوریت امام جماعت و مدیریت مسجد در محله، شاهد شکلگیری اتفاقات بزرگ فرهنگی، اجتماعی و حل مسائل محلی باشیم.
حجتالاسلام و المسلمین عزتزمانی درباره موضوع جوانی جمعیت هم به خبرنگار مهر اظهار داشت: موضوع جوانی جمعیت مسئلهای حیاتی و فوری است. من به صراحت اعلام میکنم که همه ما بدهکاریم؛ بدهکار کشورمان، تمدنمان، آینده این کشور، امنیت ملی و علم و تولید علم در کشور. همه ما مدیونیم و پاسخ آیندگان را از کمکاریهای متراکم خود نمیتوانیم بدهیم.
کوتاهی تاریخی در حوزه جمعیت
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه افزود: در روزی که مقام معظم رهبری اعلام کردند مسئله کنترل جمعیت بیش از حد نیاز انجام شده و خاضعانه عذرخواهی کردند، ما شرمنده شدیم و باید در تاریخ شرمنده بمانیم؛ چرا که این همه تذکر و توجه داده شد، اما هیچکس در هیچ سطحی وظیفه خود را به اندازه کافی انجام نداد و نقشآفرینی مؤثری صورت نگرفت.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر ضرورت اقدام جدی در این حوزه گفت: متأسفانه امروز هم به این مصیبت گرفتاریم و باید با همت ملی، توجه به سیاستها و فرهنگسازی، برای اصلاح این وضعیت تلاش کنیم. کوتاهی در این حوزه نه تنها آثار فرهنگی و اجتماعی، بلکه آثار امنیتی و تمدنی برای کشور به همراه خواهد داشت.
حجتالاسلام عزتزمانی با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی در حوزه جوانی جمعیت اظهار داشت: نهادهایی که باید این مسئله را پیشران حرکتهای خود قرار دهند، زحمات زیادی کشیدهاند و صادقانه عرض میکنم که این تلاشها با وجود اهمیت خطر بزرگی که جامعه ما را تهدید میکند، هنوز کافی نیست.
هشدار مقام معظم رهبری و وضعیت کنونی
وی با یادآوری هشدارهای مقام معظم رهبری گفت: آن روز که حضرت آقا هشدار دادند، رشد جمعیت ۲٫۵ بود و ایشان فرمودند همین زمان مناسبی است برای اقدام. اما به دلیل عدم توجه در دولت وقت و شیب شدیدی که پس از آن ایجاد شد، امروز آمار رشد جمعیت به کمتر از یک درصد رسیده است. این وضعیت یک انفجار جدی در چند سال آینده خواهد بود.
کمپین «نفس» به منظور مبارزه با سقط جنین و حمایت از فرزندآوری، با همکاری وزارت بهداشت، ستاد جمعیت، صدا و سیما و دیگر نهادها به یک نهضت همگانی تبدیل شده است
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اقدامات انجام شده توسط سازمان تبلیغات اسلامی افزود: به عنوان دستگاه فرهنگی، با همه کمکاریهایمان، تلاش کردیم نقشآفرینی کنیم. به حد توان و ظرفیت خود، در حوزه تولید محتوا، دانش، شبکههای میدانی، رسانه و حرکتهای جمعی اقدامات مختلفی انجام دادهایم. از جمله تولید مجله و کتاب، برگزاری دورههای آموزشی چند هزار نفری و شکلدهی فعالیتهای جمعی که امیدواریم اثرگذار باشد.
حجتالاسلام عزتزمانی در ادامه از این نهضت به عنوان یک کار همگانی یاد و اعلام کرد: کمپین «نفس» به منظور مبارزه با سقط جنین و حمایت از فرزندآوری، با همکاری وزارت بهداشت، ستاد جمعیت، صدا و سیما و دیگر نهادها به یک نهضت همگانی تبدیل شده و با اقدامات ۳۶۰ درجه، ظرفیتهای مختلف کشور را فعال کرده است.
وی در تشریح کمپین «نفس» گفت: این کمپین یکی از اقدامات بزرگ کشور در حوزه فرزندآوری و مقابله با سقط جنین است. پیش از این برخی آمارها نشان میداد که سالانه حدود ۷۰۰ هزار مورد سقط در کشور رخ میدهد، اما با سنجشهای دقیقتر و گزارشهای مجلس، امروز وضعیت تحت کنترل قرار گرفته است.
هدف کمپین و نهضت ۳۶۰ درجه «نفس»
وی افزود: کمپین «نفس» با هدف دفاع از جان فرزندانی که به دلیل ناآگاهی یا دلایل فکری و فرهنگی در معرض سقط قرار میگیرند، راهاندازی شد. این کمپین بهصورت ۳۶۰ درجه طراحی شده است؛ یعنی تمام ظرفیتها و داراییهای کشور، از رسانه و شبکهها تا نهادهای اجرایی و آموزشی، در آن مشارکت دارند تا یک نهضت همگانی شکل گیرد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر همکاری دستگاهها گفت: کمپین با مشارکت وزارت بهداشت، ستاد جمعیت، صدا و سیما، برخی شهرداریها، استانداریها و به قدر بضاعت سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفته است. اگر همتها و پشتیبانیها بیشتر بود، فرصتهای اثرگذاری به مراتب بیشتر میشد، اما همین اقدامات نیز نتایج قابل توجهی به همراه داشته است.
حجتالاسلام عزتزمانی در تشریح اقدامات و میدانداری سازمان تبلیغات اسلامی در این حوزه گفت: کمپین «نفس» سال آینده نیز با قوت ادامه خواهد داشت و امیدواریم در سال ۱۴۰۵ شاهد دستاوردهای بزرگتر در حمایت از فرزندآوری و رشد جمعیت باشیم.












