به گزارش خبرنگار مهر، محمد نوذری عصر شنبه در دومین نشست مدیریت مهارتآموزی استان، با اشاره به اهمیت نقش مهارت در پیشرفت کشور اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، آموزشهای مهارتی در کنار تحصیلات دانشگاهی مسیر اصلی تربیت نیروی کار است، اما در ایران این بخش هنوز جایگاه شایسته خود را پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه «مهارت، حلقه گمشده ساختار آموزشی کشور» است، افزود: برای ایجاد تحول در حوزه اشتغال باید پیوند نظاممند و دائمی میان دانشگاهها، صنایع و مراکز آموزش فنی و حرفهای برقرار شود.
استاندار قزوین کمبود مهارت عملی در میان فارغالتحصیلان را یکی از دلایل اصلی بیکاری عنوان کرد و گفت: در حالی که صنایع مختلف نیازمند نیروهای متخصص و ماهر هستند، بخش زیادی از دانشآموختگان به دلیل ناآشنایی با مهارتهای کارگاهی و فنی، امکان جذب در بازار کار را ندارند. به همین دلیل، یکی از برنامههای محوری دولت چهاردهم در قزوین، نزدیک کردن آموزشهای فنی به نیاز واقعی صنعت است.
نوذری استقرار مراکز مهارتآموزی در کنار واحدهای صنعتی بزرگ را اقدامی مؤثر برای رفع این شکاف دانست و تصریح کرد: قزوین با برخورداری از صنایع متنوع از جمله شویندهها، ماشینسازی و قطعهسازی ظرفیت بالایی برای همکاری با دانشگاهها دارد. حتی برخی شرکتها اعلام کردهاند آمادگی بورسیه کردن دانشجویان و کارآموزان فنی را دارند.
وی با اشاره به ضرورت گسترش آموزشهای مهارتی ویژه بانوان خاطرنشان کرد: بخش مهمی از جامعه هدف آموزشهای فنی، بانوان هستند و باید مرکز فنی و حرفهای بانوان در شهرستان استیجاریه بهصورت ویژه تقویت و تجهیز شود تا زمینه حضور بیشتر زنان در بازار کار فراهم گردد.
استاندار قزوین همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از مهارتها و صنایع را اقدامی ضروری برای سیاستگذاری دقیقتر دانست و گفت: در گذشته پرداخت برخی یارانهها بر اساس کارت مهارت انجام میشد. اگر امروز بتوانیم اطلاعات نیروهای متخصص و صنایع فعال استان را یکپارچه کنیم، تخصیص منابع حمایتی با هدفگذاری دقیقتر صورت خواهد گرفت.
نوذری تأکید کرد: آموزشهای فنی و حرفهای باید در اولویت برنامههای توسعهای استان قرار گیرد. همافزایی میان دولت، بخش خصوصی و مراکز مهارتی میتواند مسیر اشتغال پایدار و افزایش بهرهوری را در قزوین هموار کند.












