ایران وارد عصر طراحی هواپیماهای مسافربری سبک شد

الف یکشنبه 18 آبان 1404 - 10:46
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود متخصصان ایرانی به مرحله طراحی دو نوع هواپیمای مسافربری سبک خبر داد. به گفته او، پس از موفقیت در پروژه هواپیمای باری «سیمرغ»، صنعت هوایی ایران گام تازه‌ای در مسیر خودکفایی و توسعه شبکه پروازی منطقه‌ای برداشته است.

گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ حسین پورفرزانه، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که تیم‌های فنی کشور طراحی دو مدل هواپیمای مسافربری سبک با ظرفیت ۲۰ نفر را آغاز کرده‌اند. هدف از این طرح، اتصال فرودگاه‌های کوچک و توسعه پروازهای کوتاه‌برد منطقه‌ای عنوان شده است.پورفرزانه با اشاره به برنامه‌های کلان توسعه هوایی کشور گفت که در برنامه هفتم توسعه، صنعت هوایی یکی از محورهای پیشران محسوب می‌شود و دو مسیر موازی شامل گسترش حمل‌ونقل هوایی و ساخت هواپیماهای بومی به‌ صورت هم‌زمان دنبال می‌شود.

او چهار رکن کلیدی برای پیشرفت این صنعت را برشمرد: ناوگان پروازی، فرودگاه‌ها، صنایع پشتیبانی و نیروی انسانی متخصص. به گفته او، در کنار این عوامل، تقویت بخش طراحی و تولید هواپیماهای داخلی از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان هواپیمایی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تجربه ایران در پروژه «ایران ۱۴۰» گفت که این طرح یکی از نقاط عطف صنعت هوایی کشور بود که پس از قطع همکاری با شرکت آنتونوف اوکراین، با تکیه بر توان داخلی ادامه یافت و امروز ایران در زمره کشورهای دارای قابلیت طراحی و ساخت هواپیما قرار گرفته است.

پورفرزانه درباره روند توسعه هواپیمای باری سیمرغ نیز توضیح داد: این هواپیما مراحل تست کارخانه‌ای را با موفقیت پشت سر گذاشته و مجوز پرواز آزمایشی آن صادر شده است. داده‌های پروازی برای اصلاح نهایی طراحی استفاده می‌شود و پس از صدور گواهینامه صلاحیت پروازی، تولید تجاری آغاز خواهد شد.
 
به گفته او، برای اجرای کامل طرح سیمرغ، تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه میان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت سازنده، ایرلاین بهره‌بردار و نهادهای پشتیبان امضا شده تا روند طراحی و بهره‌برداری با هماهنگی کامل پیش رود.

پورفرزانه همچنین درباره ضرورت ساخت هواپیماهای سبک عنوان کرد که ایران به دلیل وسعت جغرافیایی و تعدد فرودگاه‌های کوچک، نیاز جدی به پروازهای کوتاه‌برد دارد. این هواپیماها همانند مویرگ‌های بدن، شبکه هوایی کشور را زنده و پویا می‌کنند.

او در پایان تأکید کرد که صنعت هوایی ایران با سابقه‌ای نزدیک به یک قرن (از سال 1316)، امروز از زیرساخت‌های فنی و انسانی پیشرفته برخوردار است. آنچه نیاز دارد، حمایت عملی و رفع موانع پیش‌روی تولید است تا نام ایران در کنار کشورهای صاحب فناوری هوانوردی قرار گیرد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.