به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا بی کی ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به نقش راهبردی این شرکت در نظارت فنی و کنترل کیفی پروژههای عمرانی استان اظهار کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، بهعنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، وظیفه دارد کیفیت مصالح و اجرای پروژهها را در تمام مراحل از فاز مطالعات تا تحویل نهایی، پایش و ارزیابی کند.
وی با بیان اینکه این آزمایشگاه از قدیمیترین مراکز تخصصی کشور است، افزود: قدمت فعالیت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به بیش از ۷۰ سال میرسد؛ این مجموعه ابتدا زیر نظر دانشگاه تهران فعالیت میکرد و سپس بهعنوان بازوی فنی وزارت راه و شهرسازی مأموریت کنترل کیفی پروژههای عمرانی کشور را بر عهده گرفت.
بی کی ادامه داد: در استان گلستان، شرکت با ۴۰ نیروی متخصص، ۱۱ دستگاه خودروی آزمایشگاهی و دو شعبه فعال در گرگان و گنبد، تمامی شهرستانهای استان را تحت پوشش دارد. همچنین با ۱۱ واحد محلی دستگاههای اجرایی همچون راهداری و حملونقل جادهای قرارداد همکاری داریم تا تستها بهصورت میدانی، آنلاین و بدون اتلاف زمان انجام شود.
وی با اشاره به عملکرد این شرکت در یک سال گذشته گفت: در حوزه مکانیک خاک دو هزار و ۷۱۰ آزمایش شامل برش سهمحوری، تحکیم و تکمحوری انجام شده است. در بخش مقاومت مصالح، هزار و ۶۵۱ آزمایش انجام گرفت و در حوزه شیمی شامل بررسی آب، سیمان و خاک، هزار و ۷۲۲ مورد آزمایش ثبت شد. همچنین در بخش حفاریهای ژئوتکنیکی تا عمق ۳۰ متر، ۹۵۸ عملیات حفاری در ۲۲ پروژه انجام شد.
مدیر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گلستان اظهار کرد: در مجموع طی یک سال، ۷۷ هزار و ۶۸۱ آزمایش در حوزههای مختلف ثبت شده که میانگین روزانه آن بیش از ۲۱۳ آزمایش است. این حجم فعالیت بیانگر نقش کلیدی آزمایشگاه در تضمین ایمنی و پایداری زیرساختهای عمرانی استان است.
بی کی با تأکید بر اینکه کنترل کیفیت مصالح نقش مستقیم در ایمنی سازهها دارد، افزود: زلزله به خودی خود خطرناک نیست، بلکه نبود سازههای استاندارد خطرناک است. اگر از ابتدای ساختوساز اصول فنی، طراحی و کنترل کیفی رعایت شود، هیچ نگرانی از تخریب وجود نخواهد داشت.
وی از تحول مهمی در حوزه قیر و آسفالت استان خبر داد و گفت: در سال اخیر با همکاری شرکت مادر تخصصی و پشتیبانی وزارت راه، توانستیم تجهیزات کامل آزمایش قیرهای امولسیونی را در استان راهاندازی کنیم. این فناوری که به قیرهای سبز مشهور است، جایگزین قیرهای محلول میشود که به دلیل استفاده از مواد نفتی، برای محیط زیست مضر هستند.
بی کی در خصوص مزایای استفاده از قیر سبز افزود: قیرهای امولسیونی به دلیل ترکیب با آب، آلودگی زیستمحیطی ندارند، قابلیت استفاده در دمای پایین را دارند و به کاهش مصرف انرژی در پروژهها کمک میکنند. خوشبختانه اکنون بیش از ۹۰ درصد پروژههای راهسازی استان از قیرهای امولسیونی استفاده میکنند.












