فرشاد فردی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر ابعاد گسترده اثرگذاری نصب مجسمه شکست والرین در فضای مجازی و فرهنگی جامعه اظهار کرد: زانو زدن در برابر اقتدار ایران ریشه در تاریخ این خاک دارد. این اقدام در سطح فرهنگی جامعه بازخوردهای مثبت بسیاری داشت، خصوصاً که محل نصب آن به عنوان نمادی از انقلاب معاصر ایران تضاد و دوگانه ایران تاریخی و ایران اسلامی که معاندان در پی آن بودند را خط بطلان کشید.
وی با تاکید بر اینکه موضوع زانو زدن والرین به یک نبردی از روایتها تبدیل شده است خاطر افزود: آنچه در میدان نبرد روایتهای در این خصوص نمود بیشتری دارد، این است که جریانات اپوزیسیون در تلاش هستند تا القا نمایند که جمهوری اسلامی با چنین اقداماتی در صدد این است که برای چهره ایدئولوژیک خود پوشش میهن پرستی درست کند! حال آنکه در جمهوری اسلامی هیچ گاه تضادی بین اسلامیت و ایرانیت وجود نداردبلکه ما میهن دوستی را نیز جزئی از ایمان میداند.
تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: این حرکت بخشی از فرایند بازروایت تمدن ایرانی اسلامی بود. امروز مسیر فرهنگی جامعه در حوزه فضای مجازی چه در سطح ملی چه استانی المان میدان انقلاب را نماد همافزایی تاریخی میدانند به طوری که ایران که هرگز تسلیم نمیشود، نه در برابر روم، نه در برابر استعمار، و نه در برابر تردیدهای هویتی امروز.

فردی گفت: اگر سیری در تاریخ تحولات سیاسی ایران داشته باشید خواهید دید که تاریخ ایران مملو و سرشار از عظمت و شجاعت است که همیشه این موضوعات برای تقویت غرور مقدس ملی از طرف مسئولان و مقامات عالی کشور طرح شده است.
وی اضافه کرد: همین بحث زانو زدن والرین در برابر شاپور دوم در سال ۱۳۸۷ از سوی مقام معظم رهبری طرح گردیده است و اساساً چنین خطهای فکری چیز جدیدی نیست. بنابراین اینکه برخیها از خشم اقتدار ایران و از سر استیصال میگویند توجه به سوژههای ملی - میهنی صرفاً بخاطر شرایط جنگی اخیر است حکایت از شکست آنها در جنگ ۱۲ روزه است تا با این فرافکنیها بتوانند آن شکست را توجیه نمایند.
مشاور استاندار با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه وطن با اسلام یکی است اذعان کرد: همانطور که در جنگ سخت آن زمان والرین شکست خورد در عصر حاضر هم در جنگ ۱۲ روزه دشمنان بار دیگر در جنگ سخت در برابر ایران زانو زدند انجام اقدامات فرهنگی مانند نصب این مجسمه و یا سایر حرکتهای دیگر فرهنگی، دشمن را در حوزه جنگ نرم نیز به زانو در میآورد.
فردی تصریح کرد: بعد از نصب مجمسه شاپور دوم، پروژه ایجاد دوگانه میهن دوستی یا اسلام دوستی شکست مهلکی خورده و دشمنان دیگر حرفی برای گفتن ندارند چرا که ذائقه فرهنگی جمهوری اسلامی به طور واضح نشان داد که انقلاب اسلامی ادامه تاریخ کهن ایران است و هیچگاه در پی نفی آن نبوده است.
وی در پایان بهکارگیری نماد شاپور و شکست والرین را نوعی دیپلماسی فرهنگی دانست و افزود: در جهان امروز، ملتها از طریق نمادها با هم سخن میگویند. مسئولان ما هم با این اِلمان دو پیام ارسال میکنند: پیام اول به داخل کشور برای تقویت همبستگی ملی پیام دیگر به بیرون از کشور، برای نشان دادن تداوم قدرت تمدنی ایران؛ این همان کاری است که همه کشورها حتی اروپاییها هم با یادمانهای تاریخی خود انجام میدهند.












