برخی تصمیمات بدعت گذارند. یعنی الگویی میشوند برای نسلهای بعدی و اگر تصمیمات درستی باشند، آثار مثبت آنها تا سالها کمک میکند و متاسفانه اگر اشتباه و غلط باشند، تا نسلها بعد از رفتن فرد یا مجموعه تصمیم گیر ، مثل یک الگوی غلط به همه ضربه و لطمه میزنند.
متاسفانه در فوتبال ایران و در حافظه تاریخی ما تعداد تصمیمات غلط -که بدعتی شده و بعد از آن بارها تکرار شده است- به مراتب بیشتر از تصمیمات درست است. یکی از این بدعتها در دهه ۸۰ انتقال تیمهای فوتبال لیگ برتری به شهرها و استانهای دیگر بود. کسانی که بانی این کار بودند، به گمان خود میخواستند فوتبال را در همه جا گسترش دهند و فوتبال دوستان در تمام استانها از لذت تماشای سطح اول محروم نباشند.
اما آنها نمیدانستند چیزی که تیم را سرپا نگه میدارد نه بازیکن و مربی و نه بودجه و ورزشگاه است، جسم فوتبال نیاز به جان و روحی دارد که همان ریشه و پیشینه است. تماشاگر، هوادار آنها که فوتبال به نفس آنها زنده است. تماشاگر برای تماشای بازیهای هر تیمی به ورزشگاه میآید اما به تیمی عرق و تعصب دارد که آن را از خود بداند، نه هدیه یا هبه و یا خرید!
آن سالها هر چقدر کارشناسان و رسانهها فریاد کشیدند به جایی نرسید و حاصل آن تصمیمات غلط، محو شدن باشگاه بزرگ پاس بود. پیکان هم در آن مقطع به قزوین رفت و دیدیم که به لیگ آزادگان سقوط کرد. سایپا را به کرج بردند و صبا را به قم و تمام این تصمیمات خیلی زود با محو شدن این تیمها از لیگ برتر به پایان خود رسید.
اما همانطور که گفتیم آثار و بدعت غلط کماکان از فوتبال ما قربانی میگیرد. آخرین خبر در این زمینه زمزمه انتقال پیکان به مشهد است. مشهد که خود به عنوان شهر زیارتی، قطب صنعتی و گردشگری هم هست و به اندازه کافی ریشه و پیشینه در فوتبال دارد. به جای اینکه از نامهایی مثل ابومسلم و پیام حمایت شود، متاسفانه دنبال لقمه حاضر و آماده رفتهاند و کیست که نداند اگر این اتفاق بیفتد، نه کمکی به فوتبال مشهد خواهد شد و نه اثری از پیکان باقی خواهد ماند!
موضوع انتقال باشگاه پیکان به مشهد خبر تازهای نیست. چند سالیست که بحث این انتقال مطرح میشود و هر بار فشارهایی از سوی اهالی ورزش و البته مخالفت جدی ایران خودرو مانع این انتقال شده است. این بار اما به نظر میرسد شرایط کمی فرق کرده و نه تنها همچون دفعات قبل در این خصوص اطلاع رسانی نکردند بلکه تغییرات در مالکیت شرکت ایران خودرو، شرایط جدیتری را برای این انتقال فراهم کرده است. به طوری که حتی زمزمههایی از نهایی شدن این انتقال در ماههای آینده به گوش میرسد.
️از آنجا که مدتی است استانداری خراسانرضوی در حال تشکیل کنسرسیومی است که بتواند بنگاههای اقتصادی استان را گرد هم آورد و در ورزش سرمایهگذاری کند، انتقال باشگاه پیکان جدی تر هم می شود. شرکت ایرانخودرو خط تولید گستردهای در خراسان رضوی دارد و این کنسرسیوم شامل آنها هم میشود، در نتیحه امکان این انتقال وجود دارد.
تا پیش از این شرکت ایرانخودرو و حتی وزارت صمت مانع این انتقال بودند اما حالا با تغییراتی که در راس شرکت رخ داد و مالکیت تغییر کرد، تصمیم گیرندگان نیز پای میز مذاکره نشستند و بعید نیست این مهم رخ دهد.
و این یک بار، استثنائاً تمام فوتبالیها -حتی فوتبال دوستان مشهدی- امیدوارند این پروژه شکست بخورد! فوتبال مشهد اگر میخواهد در سطح بالا تیم داشته باشد، راه آن مشخص است. فوتبال الفبا و زبان خودش را دارد و با زبان سیاست و تجارت یا معامله نمیتوان در فوتبال به جایی رسید. فوتبالیها دلشان برای پیکان هم به همان اندازه میسوزد که با این تصمیم از بین خواهد رفت!












