سرهنگ اسماعیل جهانشاهی، در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تخلفات مربوط به سرعت و توقیف موتورسیکلتها به شکل هدفمند کنترل شده و در نتیجه شمار فوتیهای ناشی از تصادفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است.
وی، افزود: اجرای طرح گشت ویژه گروه کنترل از قرارگاه پلیس راه با راه اندازی پنج تیم در محورهای جنوب کرمان آغاز شده و از ابتدای اجرای این طرح میزان برخورد با تخلفات به طور چشمگیری افزایش یافته است.
فرمانده پلیس راه جنوب کرمان گفت: مأموران پلیس راه تلاش دارند تا انضباط ترافیکی در جادهها برقرار شود و کنترل عبور و مرور با قوت ادامه یابد.
جهانشاهی، ترافیک را دارای سه بعد مهندسی ترافیک، اجرای مقررات و آموزش دانست که آموزش یکی از عمده ترین موضوعات ترافیکی محسوب میشود.
وی عنوان کرد: عامل اصلی بروز تصادفات بی احتیاطی و عدم رعایت قوانین رانندگی از سوی شهروندان است، با این حال کیفیت راهها و ایمن سازی مسیرها نیز نقش مهمی در کاهش تلفات دارد.
وی با بیان اینکه احداث محورهای دو بانده به شکل چشمگیری سبب کاهش خطرات و تلفات جانی میشود، افزود: در جادههای دوطرفه ضریب خطا رانندگان دو برابر افزایش مییابد و به همین دلیل میزان تلفات در این مسیرها از ۵۰ درصد نیز فراتر میرود.
جهانشاهی، با تاکید بر اینکه شهرستان منوجان بیشترین آمار تصادفات مربوط به موتورسیکلت را در جنوب کرمان دارد، افزود: لازم است موضوع آموزش و فرهنگ سازی ایمنی رانندگی با جدیت بیشتری در دستور کار نهادهای مربوط قرار گیرد.
فرمانده پلیس راه جنوب کرمان از کمبود امکانات پشتیبانی در برخی شهرستانها خبر داد و گفت: کمبود جرثقیلهای سنگین برای انتقال وسایل نقلیه در حوادث رانندگی خود به بروز تأخیر و مشکلات ثانویه منجر شده است.
جهانشاهی، معضلات ترافیکی را ریشه و سر منشأ بسیاری از آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: حادثهای که امروز در قالب یک اتفاق ترافیکی رخ میدهد در سالهای آینده میتواند به یک معضل جدی اجتماعی تبدیل شود.
وی با تأکید بر نقش بنیادین آموزش در ساماندهی وضعیت ترافیک افزود: آموزش، پایه اصلی مدیریت ترافیک است و از تمام دستگاهها و نهادهایی که در این حوزه وظایف مشخصی دارند انتظار میرود آموزش را به صورت ریشهای و اصولی در دستور کار خود قرار دهند.












