طاهری: استانداردهای تشویقی باید جای استانداردهای اجباری را بگیرد

خبرگزاری مهر سه شنبه 20 آبان 1404 - 13:02
زنجان- معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد گفت: رویکرد سازمان استاندارد این است که استانداردهای تشویقی و مقررات فنی جای استانداردهای اجباری را بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود رضا طاهری، ظهر سه‌شنبه در آئین گرامیداشت روز ملی کیفیت اظهار کرد: بحث استاندارد و کیفیت معمولاً دو واژه کنار هم هستند؛ چراکه استاندارد زیرساخت کیفیت است و بدون وجود و اجرای استاندارد نمی‌توان به کیفیت دست یافت.

وی با بیان اینکه استانداردها مجموعه‌ای از قواعد و قوانینی است که در همه ابعاد زندگی از آن‌ها بهره می‌بریم، یادآور شد: یکی از وظایف سازمان ملی استاندارد، تدوین استانداردها است و ما در کشور بالغ بر ۳۲ هزار استاندارد ملی داریم که فقط ۱۲۵۰ مورد اجباری است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها درصد استاندارد اجباری به کل استانداردها است، خاطرنشان کرد: هرچه این نسبت به سمت صفر میل کند آن کشور پیشرفته‌تر است.

وی استانداردها را زیرساخت خواند و گفت: تولیدکننده به خاطر رضایت مردم که همان تضمین کیفیت است، استاندارد را تدوین و رعایت می‌کند و یعنی باید گواهی استاندارد تشویقی رواج یابد.

طاهری با بیان اینکه هنوز عده‌ای سازمان استاندارد را سازمانی لوکس می‌بینند در حالی که یک سازمان زیرساخت است، تصریح کرد: تقویت نقش بخش خصوصی و دانشگاه‌ها در ارتقای کیفیت حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی تا ۱۰ سالگی اتفاق می‌افتد، تأکید کرد: باید فرهنگ کیفیت را از این سنین بسازیم و تفکر کیفی را برای هموار کردن مسیر پیشرفت نهادینه کنیم.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: سیاست سازمان این است که باید از استانداردهای اجباری بگذریم و به سمت استانداردهای تشویقی و مقررات فنی برویم تا هر ارگان مقررات فنی را در محصول و خدمت خود رعایت کند و سازمان استاندارد به عنوان ناظر عالیه بر آن نظارت کند.

وی با تأکید بر توجه به نسل Z، نوآوری و فناوری عنوان کرد: در دنیای دیجیتال و تحول صنعتی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌توان زمان آزمون‌ها را کاهش داد و نتایج دقیق‌تری دست یافت.

طاهری در مورد ظرفیت‌های صنعتی استان زنجان و پشرفت‌های حوزه دانش‌بنیان ابراز کرد: این پیشرفت‌ها به تنهایی کافی نیست و کار زمانی تکمیل می‌شود که در زمینه استانداردسازی پرچم‌دار شوید.

وی با تأکید بر اینکه باید به سمت کمیته‌های متناظر پیش رفت و به سازمان‌های بین‌المللی متصل شد، تصریح کرد: باید کنترل کیفیت را در واحدهای تولیدی به شکل دیگر پیاده کنیم و تا تفکر کیفی و طرح و مهندسی کیفیت در واحد وجود نداشته باشد مشتری کالای شما را باز می‌گرداند و در واقع تولیدکنندگان کالا و تاچران باید دنبال رضایت مشتری باشند نه فروش.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ارتقای کیفیت را راهکاری برای کاهش هزینه‌ها دانست و گفت: اجرای کیفیت سرمایه نیاز دارد اما سبب کاهش ضایعات و مرجوعی می‌شود و در گام بعدی باید برندینگ مورد توجه قرار گیرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.