خودروهای بی کیفیت داخلی؛ عامل اصلی آلودگی هوا، تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن

الف سه شنبه 20 آبان 1404 - 13:04
معاون وزیر بهداشت از عملکرد خودروسازان داخلی انتقاد کرد و گفت: مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و آلودگی هوا مانند یک زنجیره با خودروسازی مرتبط هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه «سومین نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت بیمارـ‌محور دیابت در ایران» با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: متاسفانه، سالانه ۵۷ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. آلودگی در کلان‌شهرهای تهران، اصفهان، اراک و اهواز بسیار بالا است. 

وی با بیان اینکه هزینه‌های مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است، تصریح کرد: اگرچه این هزینه‌ها بسیار زیاد هستند اما جزو هزینه‌های ظاهری محسوب می‌شوند. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره پیامدهای آلودگی هوا توضیح داد: آلودگی هوا می‌تواند سبب بیماری‌های تجمعی در بدن مانند سرطان و بیماری‌های قلبی‌عروقی شود؛ چرا که این سموم تجمعی از طریق پوست و تنفس در بدن جمع می‌شود. اقدامات متعددی در سطح کشور انجام می‌شود اما با کنترل آلودگی هوا بسیار فاصله داریم. 

وی با بیان اینکه موارد متعددی در ارتباط با آلودگی هوا مطرح می‌شود، اظهار کرد: کیفیت خودروها و استفاده از انرژی‌های پاک جزو مواردی هستند که در ارتباط با هوای پاک مطرح می‌شود. در حال حاضر، واردات خودروهای برقی مطرح شده اما نکته مهم و اساسی این است که زیرساخت لازم برای این موضوع فراهم شود. بر این اساس، شهرداری‌ها با همکاری دولت و وزارت نیرو باید  نسبت به افزایش جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی اقدام کنند و برق نیز به میزان کافی می‌بایست در دسترس باشد. 

رئیسی با بیان اینکه با مافیای خودروسازی در کشور مواجه هستیم، گفت: برخی خودروسازان داخلی، خودروی بی‌کیفیت و با مصرف سوخت بالا تولید می‌کنند، به آنها توصیه می‌کنم که به جای تولید خودروی بی‌کیفیت نسبت به واردات خودروی برقی از چین اقدام کنند و قطعات آن را در کشور متصل کنند و با واردات خودرو برقی از چین میزان آسیب به مردم را کمتر کنند. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا سرسام آور است، به حوادث ترافیکی نیز اشاره کرد و افزود: رد پای خودروهای بی‌کیفیت در حوادث ترافیکی نیز مشهود است و این موضوع را می‌بایست در کنار جاده‌ها و قوانین بی‌کیفیت قرار داد. من بر این باور هستم که قوانین راهنمایی و رانندگی به بازنگری نیاز دارد و جرایم این حوزه بازدارنده نیست. اصلاح خودرو، جاده‌ها و قوانین را می‌بایست در کانون توجه قرار دهیم تا میزان مرگ‌ومیر ترافیکی را کاهش دهیم.

رئیسی درباره میزان مرگ‌ومیر حوادث ترافیکی و آلودگی هوا توضیح داد: آمار و ارقام بیانگر این است که سالانه ۲۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی و ۵۷ هزار نفر به دلیل لودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. میزان مرگ و میر ۱۰۰ هزار نفر برابر با یک‌دهم TFR -نرخ باروری کل یا نرخ فرزندآوری- است و این در حالی است که ما در مسیر جوانی جمعیت قرار داریم و به منظور افزایش TFR به میزان یک‌دهم درصد تلاش می‌کنیم اما این در حالیست که اغلب افرادی که بخاطر آلودگی هوا و تصادفات از دست می‌دهیم جزو جوانان و نیروی کار مولد هستند.

به اعتقاد معاون وزیر بهداشت، مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و آلودگی هوا مانند یک زنجیره با خودروسازی مرتبط هستند.  یک خودروی بی کیفیت علاوه بر حوادث ترافیکی و بار مالی که بخاطر قیمتش به مردم وارد می کند، هوا را نیز آلوده می‌کنند و می‌تواند ضربه مهلکی به جمعیت کشور وارد کند. اگر خودروسازی کشور داخلی است؛ چرا قیمت خودرو با افزایش قیمت دلار تغییر می‌کند و گران می‌شود؟

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.