حضور راهنمایان‌گردشگری،کلید موفقیت همایش سرمایه‌گذاری اردبیل

خبرگزاری مهر سه شنبه 20 آبان 1404 - 14:10
اردبیل-حضور فعال راهنمایان گردشگری در همایش سرمایه‌گذاری اردبیل، کلید جذب سرمایه و توسعه پایدار گردشگری استان است و باید مورد توجه مسئولان برگزاری همایش سرمایه گذاری در اردبیل باشد.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: گردشگری یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی و فرهنگی هر منطقه است و استان اردبیل با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران دارد. اما در این میان، جایگاه راهنمایان گردشگری که نقش کلیدی در انتقال تجربه و اطلاعات به گردشگران دارند، اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این کم‌توجهی می‌تواند اثرگذاری صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری در استان را محدود کند.

نقش راهنمایان گردشگری در توسعه صنعت گردشگری

راهنمایان گردشگری با دانش و مهارت خود تجربه سفر را بهبود می‌بخشند و نقش چندجانبه‌ای در توسعه گردشگری ایفا می‌کنند که ازجمله انها می‌توان به آموزش و فرهنگ‌سازی، افزایش درآمد اقتصادی، حفظ جاذبه‌هاو تسهیل ارتباطات بین‌المللی اشاره کرد.

با وجود اهمیت این نقش‌ها، جایگاه راهنمایان گردشگری در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای استان کمتر دیده شده و بسیاری از توانمندی‌های آنان به درستی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

نقش راهنمایان گردشگری در همایش سرمایه‌گذاری اردبیل

همایش سرمایه‌گذاری استان اردبیل فرصتی مهم برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است. در این همایش، راهنمایان گردشگری می‌توانند به معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری، ترویج گردشگری پایدار و ایجاد اعتماد و ارتباط مستقیم کمک کنند به طوری که با توضیح دقیق درباره پتانسیل مناطق مختلف، سرمایه‌گذاران را با فرصت‌های احداث هتل، اقامتگاه بوم‌گردی و مراکز تفریحی آشنا کرده و با ارائه تجربیات میدانی به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا پروژه‌ها با رعایت محیط زیست و جامعه محلی برنامه‌ریزی شوند. حضور راهنمایان حرفه‌ای نشان می‌دهد که استان دارای نیروی متخصص برای توسعه گردشگری است.

راهنمایان گردشگری در همایش سرمایه‌گذاری حضور جدی داشته باشند

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص جایگاه تورلیدرها اظهار کرد: ما باید در معرفی مقصد گردشگری، صرفاً به مبدا اکتفا نکنیم؛ بلکه با تولید محتواهای متنوع و به زبان‌های مختلف، ظرفیت‌های اردبیل را در کنار سایر مقاصد معرفی کنیم. باید با برنامه‌ریزی دقیق، مسافر را ترغیب کنیم تا اردبیل را به عنوان مقصد انتخاب کند.

وی افزود: سؤالی که مطرح می‌شود این است: چرا از کشورهای همسایه مثل عراق و ترکیه مسافر نداریم؟ چرا در نیم‌سال دوم سال، از مراکز جمعیتی استان‌های دیگر مسافری نمی‌آید؟ بخشی از پاسخ به شناخت ناکافی ما از بازارهای هدف برمی‌گردد. بسیاری از مسافران به دلایل سنتی و خانوادگی به استان‌های خود سفر می‌کنند و برخی هم به دنبال ظرفیت‌های فرهنگی و جاذبه‌های خاص هستند که ما کمتر آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ادامه داد: در زمینه همایش سرمایه‌گذاری، از دوستان می‌خواهم که ورود جدی داشته باشند. تشکیل انجمن به تنهایی کافی نیست؛ همه باید در کنار ما حضور داشته باشند و نقشی فعال ایفا کنند. در دو سه ماه گذشته، با هلدینگ‌های مختلف در تهران دیدار داشته‌ایم که قصد سرمایه‌گذاری در اردبیل دارند؛ از احداث هتل و مجتمع آب‌درمانی تا دهکده سلامت. این شرکت‌ها آماده‌اند پروژه‌های خود را در استان اجرا کنند، اما نیاز دارند که محتوای مناسب تولید شود و در پلتفرم‌های معتبر کشور منتشر شود تا ظرفیت‌های گردشگری معرفی شود.

جباری بیان کرد: در این مسیر، همکاری بخش خصوصی، راهنمایان گردشگری، دفاتر مسافرتی و جامعه محلی ضروری است. باید مشخص شود که چه ظرفیت‌هایی موجود است، چه تخفیفاتی می‌توان ارائه کرد و چه همکاری‌هایی می‌توان شکل داد تا بتوانیم به‌عنوان مثال، کل بازنشستگان کشور را در نیم‌سال دوم به اردبیل جذب کنیم. این حلقه تاکنون غایب بوده و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

وی ادامه داد: سال اول، تمرکز ما بیشتر بر آماده‌سازی زیرساخت‌ها و هتلینگ بود؛ اما در زمینه تحریک سفر و بازاریابی مقصد کم‌کاری کرده‌ایم. برای نمونه، حضور دانشجویان عراقی در استان بیشتر بوده، اما خانواده‌های آن‌ها به‌سختی به اردبیل سفر می‌کنند و معرفی ظرفیت‌ها در عراق پراکنده است. باید این حلقه‌ها را به هم متصل کنیم و با همکاری یکدیگر، برنامه‌ریزی هدفمند انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تاکید کرد: همچنین از همه می‌خواهم که ما را نقد کنند و ایرادات برنامه‌ها را بیان کنند. میراث فرهنگی، هنرمندان و سایر ذی‌نفعان باید بازخورد دهند تا برنامه‌های آموزشی و فرهنگی به بهترین شکل اجرا شود. برای مثال، برگزاری دوره‌های استاد-شاگردی یا نمایش ظرفیت‌های محلی در مقاصد مختلف، نیازمند هماهنگی و مشارکت فعال است.

حضور راهنمایان‌گردشگری،کلید موفقیت همایش سرمایه‌گذاری اردبیل

به فعالان حوزه گردشگری برای بیان تجربیات میدان داده نمی‌شود

داریوش فیاضی راهنمای گردشگری اردبیل نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: توجه به میراث‌های معنوی به‌کلی بی‌معنی شده است. به فعالان حوزه گردشگری برای بیان تجربیات میدان داده نمی‌شود.

وی افزود: ناوگان حمل‌ونقل فرسوده با نرخ بالا، جاده‌ها و نبود و ضعف زیرساخت‌ها، نارضایتی مسافران را به ارمغان آورده است اما چیزی که می‌توان در گردشگری و ماندگاری مسافران مؤثر باشد، حضور میدانی راهنمایان گردشگری است.

راهنمایان گردشگری حلقه واسط بین جاذبه‌ها، گردشگران و سرمایه‌گذاران هستند و نقش حیاتی در توسعه گردشگری پایدار و اقتصادی استان دارند. بی‌توجهی به جایگاه آنان، بهره‌وری و کیفیت گردشگری را کاهش می‌دهد. بهره‌گیری از توان این افراد در همایش سرمایه‌گذاری اردبیل می‌تواند بستری مناسب برای معرفی ظرفیت‌ها، جذب سرمایه و ارتقای جایگاه گردشگری استان فراهم کند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.