منادی‌سفیدان: هنوز برخی از آیین‌نامه‌های برنامه هفتم تهیه نشده است! 

خبرگزاری مهر سه شنبه 20 آبان 1404 - 15:53
رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: وزرا در کمیسیون‌ها اذعان داشتند که بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آئین‌نامه‌های اجرایی قانون برنامه هفتم هنوز آماده نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا منادی‌سفیدان در جلسه علنی عصر امروز (سه‌شنبه، ۲۰ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی و ارزیابی نحوه اجرای سال اول قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت، گفت: به‌جای عبارت «برنامه پنج‌ساله»، باید گفت برنامه سه‌ونیم‌ساله، چراکه یک‌ونیم سال از آغاز آن گذشته و هنوز ابزار لازم برای اجرا فراهم نشده است.

منادی‌سفیدان ادامه داد: وزرا در کمیسیون‌ها اذعان داشتند که بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آئین‌نامه‌های اجرایی آماده نیست و در پیچ‌وخم کمیسیون‌های دولت مانده است. حتی وزارت علوم برخی آئین‌نامه‌ها را از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت نکرده است. مسئولیت اجرای برنامه تنها بر عهده دولت نیست و مجلس نیز باید به وظایف خود عمل کند.

وی تاکید کرد: موضوعاتی مانند بهره‌وری و مولدسازی به سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد، اما در عمل کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از تشکیل اولین کمیته پایش اجرای برنامه در کمیسیون متبوع خود خبر داد و افزود: از ۲۷۳ حکم مرتبط با کمیسیون، ۱۳۷ حکم دارای سنجه کمی هستند که باید مشخص شود در حال اجرا هستند یا خیر.

وی با تشریح وضعیت دستگاه‌های مشمول برنامه، گفت: ۸۶ حکم مربوط به وزارت آموزش و پرورش، ۴۱ حکم به وزارت علوم، ۷ حکم به سازمان فنی و حرفه‌ای، ۱۰ حکم به وزارت بهداشت و ۳۶ حکم به معاونت علمی ریاست‌جمهوری اختصاص دارد. در سال نخست، آموزش و پرورش مکلف به ارائه ۱۳ گزارش بود که متأسفانه اجرا نشده است.

منادی‌سفیدان همچنین به موضوع ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: وزارت علوم و آموزش و پرورش موظف بودند ظرف سه ماه آئین‌نامه ساماندهی نیرو ارائه دهند، اما هنوز ارائه نشده است. امروز در آموزش و پرورش حدود ۲۰ هزار معلم با سابقه ۱۴ تا ۱۵ سال به‌صورت نیروهای شرکتی و حق‌التدریسی فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیسیون آموزش خواستار توجه ویژه به حقوق، معیشت و مسکن فرهنگیان شد و تصریح کرد: با شرایط فعلی نمی‌توان انتظار ارتقای کیفیت علمی کشور را داشت.

وی درباره تغییرات آزمون سراسری نیز توضیح داد: در کنکور، معدل پایه دوازدهم قطعی لحاظ شد، اما پس از بررسی کارشناسی، تصمیم گرفتیم معدل پایه یازدهم تنها تأثیر مثبت داشته باشد تا فشار بر دانش‌آموزان کاهش یابد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.