معاون وزیر بهداشت: مافیای خودرو عامل تداوم آلودگی هوا و مرگ هزاران ایرانی است | به جای تولید داخل از چین خودروی برقی بیاورید

همشهری آنلاین سه شنبه 20 آبان 1404 - 19:22
آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا قابل قبول نیست و همراه با تلفات تصادفات جاده‌ای سالانه جان نزدیک به ۸۰ هزار ایرانی را می‌گیرد.

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزرات بهداشت در حاشیه «سومین نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت بیمارـ‌محور دیابت در ایران» در جمع خبرنگاران گفت: آلودگی هوا نه‌تنها تهدیدی برای سلامت بلکه مانعی جدی برای جوانی جمعیت است چون با ایجاد بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان، نیروی مولد جامعه را تهدید می‌کند. خودروهای تولید داخل هم در تشدید این آلودگی‌ها نقش دارند و پیشنهاد می‌کنیم شرکت‌های خودروسازی، خودروی برقی وارد کنند و محصول باکیفیت در اختیار مردم بگذارند.

رئیسی با اشاره به آخرین پیمایش انجام شده مربوط به سال گذشته بیان کرد: بیش از ۵۷ هزار نفر مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور داریم که آمار بسیار بالایی است. کلانشهرهای مثل تهران، اصفهان و حتی شهرهایی مثل اراک و خوزستان آلودگی بسیار بالاست. علاوه بر هزینه‌های بسیار بالایی که وجود دارد اما اتفاقی دیگری که شاهد آن هستیم این که آلودگی هوا می‌تواند باعث بیماری‌های مزمن از نوع سموم تجمعی شود.

او ادامه داد: این مساله به مرور زمان از طریق استنشاق و جذب پوست یا راه‌های دیگر منجر به سموم تجمعی در بدن می‌شود که عامل بروز بیماری‌های مختلف قلبی -عروقی سرطان‌ و... است.

به گفته معاون وزیر بهداشت در این باره اقداماتی در حال انجام است اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم و اگر بخواهیم این آلودگی را کنترل کنیم یکی از مباحث مهم استفاده از انرژی پاک است. خودروهای برقی مطرح شده‌اند و نیاز است زیرساخت‌های آن به سرعت فراهم شود. شهرداری‌های سراسر کشور می‌توانند با همکاری دولت و وزارت نیرو جایگاه‌های مخصوص خودروهای الکتریکی را افزایش دهند که البته باید برق هم داشته باشیم.

رئیسی با تاکید بر این که با مشکلی به نام سوخت‌های نامرغوب و مهمتر از همه مافیای خودرو مواجه هستیم، عنوان کرد: مافیای خودروسازی در کشور دست‌بردار نیستند و همچنان خودروهای بی‌کیفیت با مصرف سوخت بسیار بالا تولید می‌کنند. پیشنهاد من به این خودروسازهای بی‌کیفیت داخلی این است که به جای تولید، خودروی برقی از چین وارد کنند که منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش مرگ و میر در کشور خواهد شد.

او با بیان این که حداقل ۱۰ برابر هزینه یکسال مملکت سالانه هزینه آلودگی هوا را می‌دهیم، عنوان کرد: نه تنها آلودگی هوا که همچنان شاهد تصادفات جاده‌ای هم هستیم که باز هم همین خودروهای بی‌کیفیت همراه با جاده‌ها و قوانین بی‌کیفیت نقش دارند. قوانین رانندگی نیاز به بازنگری دارند و جرایم بازدارنده نیستند. باید جاده‌ها اصلاح شوند. در قانون برنامه این موارد هست و باید این سه عامل را اصلاح کنیم که منجر به کاهش مرگ و میر شود.

به گفته رئیسی از یک سو سالانه ۵۷ هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا داریم و از سوی دیگر هم هر سال حدود ۲۴ هزار نفر را هم در حوادث جاده‌ای از دست می‌دهیم. میزان مرگ و میر ۱۰۰ هزار نفر برابر با یک‌دهم TFR (نرخ فرزندآوری) است. ما در مسیر جوانی جمعیت قرار داریم و به منظور افزایش TFR به میزان یک‌دهم تلاش می‌کنیم. اغلب افرادی هم که بخاطر آلودگی هوا و تصادفات از دست می‌دهیم جزو جوانان و نیروی کار مولد هستند و این یک ضربه سخت به کشور است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.