به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق قناد زاده ظهر چهارشنبه در نشست میز تخصصی صادرات میگو با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت کشور بیش از ۲۴ میز تخصصی کالایی در سراسر کشور دارد، اظهار کرد: این میزها با هدف بررسی مسائل تخصصی و پیگیری چالشهای صادراتی در استانها برگزار میشود تا مجموعهای منسجم از تصمیمات و راهکارهای اجرایی در قالب بستههای پیگیری شکل گیرد.
وی با بیان اینکه بخش عمدهای از مشکلات صادرات میگو در حوزه بازار و رگولاتوری است، افزود: سازمان توسعه تجارت به عنوان دبیر شورایعالی توسعه صادرات غیرنفتی موظف است که با هماهنگی همه ارکان وزارت صمت، موضوعات مطرحشده را پیگیری کند و به صورت رسمی به سایر دستگاههای مرتبط منتقل نماید.
قناد زاده با تأکید بر لزوم شناسایی بازارهای بالقوه صادراتی توسط تشکلها و اتاقهای بازرگانی گفت فعالان حوزه بهترین منبع برای شناخت بازار هدف هستند. از این رو، پژوهشکدهها و انجمنهای تخصصی باید با مطالعه و اولویتبندی بازارهای هدف، پیشنهادهای خود را به سازمان ارائه دهند تا از طریق رایزنان بازرگانی و مراکز تجاری در کشورهای مختلف پیگیری شود.
معاون توسعه خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنان خود از طرح ایجاد شرکتهای مدیریت صادرات و کنسرسیومهای صادراتی خبر داد و اظهار داشت هدف ما تجمیع ظرفیتهای تولیدی و بازرگانی در قالب یک ساختار حرفهای است. این شرکتها میتوانند به عنوان نمایندگان رسمی تجاری استانها معرفی شوند و در نمایشگاهها، نشستهای تخصصی و کمیسیونهای مشترک حضور یابند.
وی افزود پیشنهاد مشخص ما برای استان هرمزگان، ایجاد پایانه تخصصی صادرات شیلات است تا همه دستگاههای مرتبط از جمله گمرک، استاندارد و آزمایشگاهها در آن مستقر شوند. این پایانه با مجوز سازمان توسعه تجارت و در قالب پنجره واحد صادراتی فعالیت خواهد کرد.
قناد زاده همچنین به موضوع اصلاح قیمت پایه صادراتی اشاره کرد و گفت بیتوجهی به واقعیتهای قیمتی موجب بروز مشکلات تعهد ارزی برای صادرکنندگان شده است. لازم است فعالان صنعت با بررسی دقیق بازار، پیشنهاد اصلاح قیمتها را به کمیسیون مربوطه ارائه دهند تا در تعامل با گمرک و بانک مرکزی اصلاح شود.
او در پایان از بازنگری در روشهای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان خبر داد و افزود اکنون امکان رفع تعهد با نرخ توافقی در تالار دوم فراهم شده است و فعالان اقتصادی باید از این ظرفیتها بهروز باشند تا با کمترین مشکل بتوانند فعالیت خود را در بازارهای هدف توسعه دهند.












