همشهری آنلاین - گروه سیاسی: حجتالاسلام حسین کاظمزاده، مدرس حوزه علمیه قم درباره دعوت برخی مراجع و علما برای اقامه نماز باران به همشهری آنلاین گفت:
گزاره قطعی در آیات و روایات این است که اگر باطن انسانها، ملتها و امتها تغییر کند، ظاهر زندگی آنها نیز تغییر میکند. در برخی آیات داریم که اگر تقوا پیشه کنید، درهای برکت را در آسمان و زمین بر روی شما باز میکنیم و برعکس، اگر انسانها بدی پیشه کنند، برکات قطع میشوند. در مقیاس کوچک، وقتی در یک سازمان افراد به یکدیگر سوءظن پیدا کنند، کارآمدی کاهش پیدا میکند.
اما نماز باران حالت نمادین دارد. در آداب نماز باران خشوع و خضوع دربرابر خداوند متعال مطرح است. در شرح حال برخی بزرگان آمده است که قبول نمیکردند نماز باران بخوانند. این تصور غلط است که باران با یک نماز سطحی محقق میشود. وقتی این شرایط برقرار شود، مطابق قاعده و سنت، خداوند درهای رحمت خود را به انواع مختلف باز میکند و فقط رحمت باران نیست.
آنچه متناسب با حال و شرایط امروز جامعه است این است که ما در چند سال اخیر به تعبیر مقام معظم رهبری دچار حرام سیاسی شدهایم. دشمن توانسته برخی سنگرهای ما را فتح کند. حجاب در شهرهای ما نشان میدهد که نهتنها حرام سیاسی اتفاق میافتد بلکه حرف خدا هم روی زمین باقی میماند. این اتفاق در گوشه و پستوی خانهها نیست، بلکه علنی شده است. زمانی در خانه شرب خمر صورت میگیرد و زمانی در کف خیابان؛ اینها خیلی با یکدیگر فرق میکنند.
فراگیر شدن بیحجابی نیز فقط تقصیر خانمها نیست. حضرت آقا در توصیف این خانمها گفتند نوعا انسانهای معنوی و اهل احیا هستند. به تعبیر من این بخش از خانمها امام حسین(ع) را دوست دارند و اگر بدانند پشت سر ماجرا، آمریکا و اسرائیل است دست برمیدارند.
همه ملت در این ماجرا سهیم هستند، چه آنها که ترک فعل میکنند و چه آنها که قانون را اجرا نمیکنند؛ و همچنین آن کسانی که دودوتاچهارتای عقلیشان باعث میشود حکم خدا را زمین بگذارند. قانون ۲۷ نهاد و مجموعه را موظف کرده درباره حجاب اقداماتی صورت دهند و نمیدهند. فراگیر شدن معصیت خدا بسته شدن برکات آسمان را به همراه دارد. این قطعی آیات و روایات است.
باید تاکید کرد خداوند تنها همین یک دستور را نداشته است. خدا دستور تدبیر، حجاب، دزدی نکردن و ... را به ما داده است. فیلم رهبر انقلاب مربوط به سال ۱۳۹۳ بازنشر شده است که در آن میگوید ۹۰ درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است که بخش عمده آن هدر میرود و تنها ۱۰ درصد سهم صنعت و آب شرب است.
حقیقت نماز باران که خشوع دربرابر دستورات خداست، همه این موارد را شامل میشود. مسئولی که در سیاستهای آبی ترک فعل میکند، اگر در صف اول نماز باران بایستد و با اشک و آه نماز بخواند، فایدهای ندارد. اقامه نماز باران به معنای بیاعتمادی به علم اقلیمشناسی و برنامهریزی آبی و مدیریت نیست.
خشوع مسئول این است که حکم عقل را که در واقع حکم خداست اجرا کند، به داد مردم برسد و کوتاهی نکند. مگر اقامه نماز به این معناست که بقیه احکام خدا را بر زمین بگذاریم؛ آیا میتوان مال مردم را خورد و بعد نماز مقبول خواند؟ معلوم است این نماز را به اصطلاح بر کمر چنین فردی میزنند.











