علی‌فر: خوزستان ۲۵ روز از تقویم آموزشی عقب تر است

خبرگزاری مهر پنج شنبه 22 آبان 1404 - 17:15
اهواز - مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: تقویم آموزشی استان خوزستان معمولاً ۱۷ روز از سایر استان‌ها عقب‌تر است اما در سال جاری این رقم به ۲۵ روز رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر در اهواز، ناصر علی‌فر ظهر امروز پنج‌شنبه در جلسه ساماندهی نیروی انسانی و امور اداری آموزش‌وپرورش خوزستان که با حضور مشاور وزیر و رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان از لحاظ جمعیت دانش‌آموزی پس از خراسان رضوی و تهران در رتبه سوم کشور قرار دارد، اما تفاوت‌های بارزی با سایر استان‌ها دارد؛ از جمله وسعت زیاد و وجود فاصله‌های طولانی بین مناطق، به‌طوری‌که از یک منطقه تا منطقه دیگر حدود ۵۰۰ کیلومتر فاصله وجود دارد.

وی افزود: خوزستان دارای ۱۴ منطقه عشایری و ۱۲ منطقه مرزی است که پراکندگی جمعیت و شرایط دشوار جغرافیایی، کار آموزش و خدمت‌رسانی را متفاوت می‌کند. همچنین این استان پس از خراسان رضوی بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارد و متأسفانه زیرساخت‌های آموزشی در این مناطق مناسب نیست.

به گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان، سرانه فضای آموزشی در کلانشهر اهواز تنها سه متر و ۲۰ سانتی‌متر است، در حالی که میانگین کشوری بالاتر از این رقم است. او تأکید کرد: در کنار مسائل فیزیکی، باید به آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نیز توجه ویژه شود.

علی‌فر با اشاره به وضعیت آغاز سال تحصیلی گفت: سال تحصیلی جدید بدون هیچ کلاس خالی از معلم آغاز شد و این امر با مدیریت دقیق محقق شد؛ اما انتظار داریم سهمیه استخدام معلمان در حوزه کیفیت‌بخشی آموزشی برای خوزستان در نظر گرفته شود.»

وی در بخش دیگری از سخنانش به عقب‌ماندگی و تعطیلی‌های ناخواسته آموزشی اشاره کرد و گفت: تقویم آموزشی استان خوزستان معمولاً ۱۷ روز از سایر استان‌ها عقب‌تر است. در سال تحصیلی ۱۴۰۲–۱۴۰۳ حدود ۱۷ روز تعطیلی ناخواسته داشتیم، اما در سال جاری این رقم به ۲۵ روز رسیده است. تاکنون نیز در همین سال تحصیلی، مدارس به مدت سه هفته غیرحضوری بوده‌اند که به وضوح کیفیت آموزش حضوری را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان اضافه کرد: استان خوزستان شرایط آب و هوایی سختی دارد؛ معلمانی که در چنین اقلیم گرمی با انگیزه و تلاش مداوم فعالیت می‌کنند باید ویژه دیده شوند و خوزستان باید در نگاه مدیریتی و بودجه‌ای به‌صورت متفاوت از سایر استان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان به اهمیت زبان و دوره پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت: در همه جای دنیا دوزبانه بودن یک فرصت محسوب می‌شود و نشان از رشد ذهنی و توسعه توانایی‌های شناختی دارد، اما متأسفانه در خوزستان به یک چالش آموزشی تبدیل شده است. برای رفع این مشکل، لازم است پیش‌دبستانی در استان به‌صورت رایگان برگزار شود تا یادگیری زبان معیار و آمادگی تحصیلی کودکان به شکل برابر محقق شود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.