به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رستگاری، حجم بالای تردد در محور ترانزیتی تهران–بندرعباس و تراکم ترافیکی شدید در شبکه کمربندی یزد را از عوامل اصلی وقوع حادثه اخیر عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار استخراجشده از سامانههای ترددشمار، این محور روزانه میزبان حدود ۱۱ هزار وسیله نقلیه در بازه ۲۴ ساعته است؛ رقمی که در برخی ساعات شبانهروز افزایشیافته و موجب افت سطح سرویس جاده تا وضعیت «F»، توقف کامل ترافیک، میشود.
رستگاری افزود: کمربندی فعلی یزد بخشی از کریدور ترانزیتی شمال–جنوب کشور و مسیر ارتباطی تهران–بندرعباس است و هرگونه اختلال در آن، نهتنها منجر به کاهش شدید ضریب ایمنی ترددهای ملی و منطقهای میشود، بلکه زنجیره حملونقل کشور را نیز مختل خواهد کرد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای یزد گفت: طرح احداث کمربندی شرقی یزد یکی از اولویتهای اصلی استان در حوزه زیرساختهای ترانزیتی است و پیگیریهای جدی برای اخذ مجوزهای لازم در دستور کار قرار دارد. اجرای این پروژه میتواند با انتقال بخشی از ترافیک عبوری از محور فعلی، ضمن کاهش خطرات مشابه، بهبود محسوس در سطح سرویس راه و ارتقای ایمنی ترددها را در این بخش از کریدور شمال–جنوب کشور رقم بزند.
انفجار کامیون و اختلال در کریدور شمال–جنوب
وی تصریح کرد: در شرایط یادشده دیروز، بیاحتیاطی راننده کامیون نیز مزید علت و منجر به بروز آتشسوزی و انفجار شدید شد؛ حادثهای که علاوه بر فوت دو هموطن، خسارات مالی سنگینی را به همراه داشت.
رستگاری تأکید کرد: اگر تلاش راهداران استان و همکاری دستگاههای امداد جادهای نبود، اختلال جدی در شبکه ترانزیتی شمال به جنوب کشور اجتنابناپذیر بود و این حادثه بار دیگر زنگ خطر ضرورت احداث کمربندی شرقی یزد را به صدا درآورد.












