سقوط کابوس‌وار چری از پله‌های دروازه بهشت / تلاش برای تکرار شاهکار رنج‌رور ناکام ماند

خبرآنلاین جمعه 23 آبان 1404 - 17:14
چری تصمیم گرفت که شاهکار مشهور رنج‌روور همان صعود نفس‌گیر از هزار پله دروازه بهشت را تکرار کند. اما تلاش آن‌ها نه‌تنها موفق نشد، بلکه در برابر چشم میلیون‌ها بیننده به کابوسی تمام‌عیار تبدیل شد.

امیرمسعود عابدین: در سال ۲۰۱۸، رنج‌روور اسپرت با صعود از ۹۹۹ پله‌ دروازه بهشت چین، یک نمایش خیره‌کننده خلق کرد؛ نمایشی که نه‌تنها قدرت محصول، بلکه توان بازاریابی لندروور را نیز به رخ کشید. این حرکت در قالب «چالش جاده اژدها» به سرعت جهانی شد و بسیاری از خودروسازان را به فکر انداخت: اگر لندروور با چنین مانوری شهرتش را چندبرابر کرده، چرا ما امتحانش نکنیم؟

در میان این علاقه‌مندان، چری بیش از بقیه مشتاق بود… اما نتیجه چیزی نبود که انتظار داشت.

تقلیدی که خوب شروع شد، اما بد تمام شد

چری برای نمایش توانایی‌های شاسی‌بلند جدید خود، فالوین X۳L، تصمیم گرفت همان مسیر نمادین لندروور را در برابر دوربین‌ها طی کند. خودرویی که از نظر طراحی شباهت‌هایی با دیفندر دارد، وارد مسیر شد و تقریبا سه‌چهارم راه را با قدرت بالا رفت. اما ناگهان صدایی شبیه انفجار یا ضربه‌ای سنگین همه چیز را تغییر داد.

یک قطعه‌ی مشکی از بدنه جدا شد، خودرو تعادلش را از دست داد و به سمت راست منحرف شد. فالوین X۳L سرعتش را کم کرد، توقفی کوتاه داشت و سپس مثل صحنه‌ای از یک فیلم اکشن، شروع به عقب‌گرد و سر خوردن کرد. برخورد با نرده، شکستن حصار و توقفی ناگهانی پایان این نمایش ناخوشایند بود.

ویدیو درست در اوج این آشفتگی قطع می‌شود؛ اما همان چند ثانیه کافی بود تا نام چری بیش از هر زمان دیگری مورد نقد قرار گیرد.

عذرخواهی رسمی و یک توضیح نه‌چندان قانع‌کننده

چری با سرعت در شبکه‌های اجتماعی بیانیه داد و روایت رسمی خود را توضیح داد: این آزمایش چالش‌برانگیز در دوازدهم نوامبر انجام شده، اما به دلیل یک حادثه پیش‌بینی‌نشده نیمه‌کاره رها شده است.

بر اساس گزارش اولیه شرکت، یک طناب ایمنی از جای خود خارج شده و به چرخ عقب سمت راست گره خورده ‌است؛ اتفاقی که هم قدرت خودرو را گرفته و هم باعث انحراف و برخورد آن با گاردریل شده است.

چری اعتراف کرد که این رخداد ضعف‌هایی در ارزیابی ریسک و مدیریت آزمون را آشکار کرده و اعلام کرد تمامی خسارت‌ها را جبران کرده و از گردشگران و مردم عذر می‌خواهد.

فالوین X۳L؛ شاسی‌بلندی با اعداد امیدوارکننده

سقوط کابوس‌وار چری از پله‌های دروازه بهشت / تلاش برای تکرار شاهکار رنج‌رور ناکام ماند

جدا از حادثه، فالوین X۳L روی کاغذ مشخصات جذابی دارد. قیمت پایه این خودرو از ۱۵۴۵۰ دلار آغاز می‌شود و از یک پیشرانه توسعه‌یافته بهره می‌برد که شامل موتور یک و نیم لیتری، بسته باتری ۳۳٫۷ کیلووات‌ساعتی و سامانه چهارچرخ محرک با یک موتور عقب یا دو موتور است.

سقوط کابوس‌وار چری از پله‌های دروازه بهشت / تلاش برای تکرار شاهکار رنج‌رور ناکام ماند

نسخه‌ی دو موتوره توان ترکیبی ۴۲۲ اسب‌بخار و ۵۰۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل قادر است ۲۰۵ کیلومتر مسافت را فقط با برق طی کند و با احتساب موتور بنزینی، برد کلی آن به ۱۰۸۰ کیلومتر می‌رسد.

سقوط کابوس‌وار چری از پله‌های دروازه بهشت / تلاش برای تکرار شاهکار رنج‌رور ناکام ماند

چری تاکید زیادی روی توانایی‌های آفرود این خودرو دارد؛ موضوعی که احتمالا دلیل انتخاب همان مسیر نمادین لندروور بوده است. فالوین X۳L فاصله‌ای ۲۲۵ میلی‌متری از سطح زمین دارد و زوایای ورود و خروج آن به ترتیب ۲۲ و ۳۰ درجه اعلام شده است. چرخ‌های ۲۱ اینچی، حالت‌های مختلف رانندگی آفرود و قابلیت چرخش تانکی نیز در این خودرو دیده می‌شود.

جالب اینجاست که اخیرا یک دستگاه از این خودرو به رنگ مشکی، در یکی از گمرکات ایران حاضر شده و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ورود این خودرو به بازار کشورمان را رقم زده است.

منبع: carscoops

۵۸۳۲۲

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.