محمدحسین فیروزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تغییر رویکرد کتابخانههای عمومی در مواجهه با نیازهای جدید مخاطبان، گفت: کتابخانههای عمومی خدمات نوآورانهای را برای جذب نوجوانان و کودکان طراحی کردهاند. این امر با بازطراحی خدمات و زیرساختهای خود در حال انجام است.
وی در تبیین این رویکرد ادامه داد: بخش کودک که شامل بخش کتاب، بخش بازی، بخش نمایش و بخشهای مختلف دیگری است که در آن طراحی میشود، خدمات ویژهای به کودک و خانواده ارائه میدهد. نمونه عینی این تلاش را میتوان در ۱۰ کتابخانه جدیدی که طی یک سال و نیم گذشته افتتاح شده، مشاهده کرد.
مدیرکل کتابخانههای عمومی فارس رویکرد ویژه به قشر نوجوان را تشریح کرد و افزود: برای نوجوانان، بخشهایی مانند «ساخت کده» و «تالار علم» طراحی شده است. این بخشها که تلفیقی از کتاب، هنر و مهارت هستند، تلاش میکنند نوجوانی را که با کتاب فاصله گرفته است، با کتابخانه آشتی دهند.
فیروزی با اذعان به وجود فاصله عمیق میان نوجوانان و کتاب، تصریح کرد: بعد از آشتی دادن اولیه نوجوان با کتاب، تلاش میکنیم ارتباط آنها را با کتب بهتر و بیشتر کنیم، چرا که نه تنها ما، بلکه همه دستگاهها وظایفی در این زمینه دارند، اما این خدمات طراحی شده مورد استقبال قرار گرفته است.
توجه کلان به آموزش کاربران در کنار رویدادهای فرهنگی
مدیرکل کتابخانههای عمومی فارس در بخش دیگری از سخنان خود، به غنای برنامههای فرهنگی اشاره کرد و گفت: بیش از هزار برنامه در کتابخانههای فارس، شامل نشستهای آموزشی، نشست کتابخوان و کارگاههای آموزشی برنامهریزی شده است. ما در فعالیتهای جدید خود توجه ویژهای به آموزش کاربران داریم. مسئله آموزش، به عنوان یکی از کلانمسائل جدید نهاد کتابخانهها، مورد توجه جدی قرار گرفته است؛ یعنی تمرکز تنها بر رویداد فرهنگی، محفل کتابخوانی یا رونمایی کتاب نیست، بلکه به مسئله آموزش کاربران و اعضا توجه جدی میشود. این مسیر تازه آغاز شده و ادامه دارد.
وی همچنین به برنامههای آتی اشاره کرد و ادامه داد: برای مثال، بخشی به نام «بخش خردمندان» در حال طراحی است که برای بازنشستگان طراحی شده و کارگاهها و آموزشهای مختلف مورد نیاز این قشر در آن بخش انجام خواهد شد.
کتابخانههای سیار؛ افزایش نقاط خدمترسانی
فیروزی به چشمانداز ۵ سال آینده کتابخانههای عمومی با توجه به تعریف جدید «نقطه خدمت»، تصریح کرد: افزایش نقاط خدمت توسط کتابخانههای سیار، یکی از اهداف جدی نهاد کتابخانهها در برنامههای جاری است. توسعه کتابخانه سیار و ایجاد خدمات جدید، در کنار سایر اقدامات، به مخاطب کمک میکند تا روز به روز ارتباطش را با کتابخانه بیشتر کند.
وی دلیل جدیت این امر را موضوع افزایش قیمت کتاب دانست و افزود: افزایش قیمت کتاب علیرغم اینکه برای ما خوشایند نیست و قطعاً بر خرید کتاب توسط مخاطبین اثرگذار است، نقش کتابخانهها را برجستهتر میکند و مردم میتوانند بیشتر مراجعه کنند. البته ما باید بتوانیم منابع جدیدی برایشان تهیه کنیم تا بتوانیم مطالعه را پوشش دهیم.
معرفی کتاب، محوریترین خدمت یک کتابدار
فیروزی مهمترین مسئله در ترویج کتابخوانی را پس از حدود پانزده سال کار در جایگاههای دولتی و غیردولتی، «معرفی کتاب» دانست و تأکید کرد: هیچ چیزی مهمتر از معرفی کتاب نیست. همه ما میتوانیم این کار را در خانواده، اداره، محل کار و در بین دوستان انجام دهیم؛ این معرفی کتاب، آغازی برای مطالعه است و میتواند برای همه شکل بگیرد.
کتابدار مشاور امین کتابخانه
مدیرکل کتابخانههای عمومی فارس در نهایت، کتابدار را به عنوان مهمترین دارایی کتابخانهها معرفی کرد و گفت: مهمترین موضوع این است که هر چه کتاب بیشتر دست به دست شود، مردم بیشتر استقبال میکنند. ما در کتابخانه بهترین ظرفیتمان یعنی کتابداران را در اختیار داریم.
وی ادامه داد: کتابدار مهمترین مزیت کتابخانههای عمومی ماست. ما نه به ساختمان، نه حتی کتاب، نه به زیرساخت و نه به رویداد، به اندازه کتابدار توجه نداریم. کتابدار محوریترین و مهمترین مزیت کتابخانه است، چرا که در هر صورت میتواند به عنوان یک مشاور امین برای هر مخاطبی عمل کرده و بهترین منابع را در اختیار او قرار دهد.












